دسته آموزش

روش‌های موفق ترک تریاک: انتخاب‌ها و راهکارهای موثر در خروج از وابستگی (مداخله‌ها، پشتیبانی‌ها)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

روش های ترک تریاک

در پروسه ترک اعتیاد، مشکلات زیادی در بدن به وجود می آید، به همین دلیل پیدا کردین راه حل مناسب برای درمان اعتیاد به تریاک، حساسیت های زیادی دارد و این کار باید تا حد ممکن، با مشاوره و تحت نظر پزشک انجام پذیرد تا روند ترک موفقیت آمیز باشد و احتمال بازگشت وجود نداشته باشد. از آنجا که روش های ترک اعتیاد به تریاک به دلیل سیستم های ایمنی مختلف، از فردی به فرد دیگر متفاوت است، برای رهایی یافتن از این ماده، ابتدا باید به مراکز تخصصی ترک اعتیاد رجوع کند و تحت نظر مشاوران و متخصصان درمانگر اعتیاد، روند درمان خود را بگذرانند.

روش های ترک تریاک
روش های ترک تریاک

طبق تحقیقات انجام شده، ایرانی ها حدود ۱۳  درصد از مصرف کنندگان تریاک در جهان را تشکیل می دهند و در روز حدود ۸ درصد مردم بر اثر استفاده بیش از حد از تریاک، جان خود را از دست می دهند.

یکی از راه های موثر برای شروع پروسه ترک اعتیاد، داشتن اراده و انگیزه قوی است اما باید به این نکته توجه کرد که این اراده به تنهایی برای رهایی کامل از اعتیاد کامل نیست. روند درمان ترک تریاک، راه بسیار سخت و طاقت فرسایی است که به نظارت درست کادر پزشکی که در این زمینه تخصص دارند، نیاز دارد. به علاوه، فردی که می خواهد تریاک را ترک کند، به تجهیزات بیمارستانی نیاز دارد و ترک تریاک در خانه ممکن نیست و می تواند جان فرد را به خطر بیندازد.

نحوه ترک تریاک و مدت زمان به طول انجامیدن آن

فهرست

اطلاعات بیشتر
پان پراگ (بی تی BT) چیست ؟

قطع مصرف مواد، اولین گام برای ترک اعتیاد است. دومین گام که نقش مهمی در ترک اعتیاد ایفا می کند، انتخاب روش مناسب برای این پروسه است چرا که با استفاده از شیوه ای درست، می توانید روند ترک اعتیاد را با موفقیت پشت سر بگذارید. عمده ترین روش های ترک تریاک، دو نوع است که هر کدام دارای زمان های مختلفی هستند.

 ترک اعتیاد تریاک به بهترین شیوه
  • روش تدریجی برای ترک تریاک

برای رهایی از اعتیاد به تریاک به روش تدریجی، شخص معتاد باید زیر نظر متخصصان و مشاوران ترک اعتیاد و کلینیک های سم زدایی باشد. کاری  که در این روش انجام می شود، این است که شخص با کمک پزشک متخصص، مقدار مواد مصرفی خود را به تدریج کاهش می دهد و علاوه بر آن، از شیوه هایی برای حل مشکلات بیماری های روانی استفاده می کند. روش تدریجی، دارای اصول و  قواعدی است که در این پروسه، گام به گام به فرد معتاد کمک می کند تا باعث شود وابستگی جسمی و روحی  نسبت به مواد مخدر از بین برود.

در این روش، مدت زمانی که طول می کشد بدن فرد سم زدایی شود و تریاک را ترک کند، حداقل ده روز و بسته به شرایط جسمی و روحی بیمار و مدت زمان اعتیاد او، رهایی کامل و اطمینان نسبت به عدم بازگشت وی، ممکن است حدود ۵ ماه تا ۱ سال به طول بینجامد.

  • روش سنتی برای ترک تریاک

دومین روش برای ترک اعتیاد، روش سنتی است که احتمال استفاده مجدد بیمار از تریاک در این روش زیاد است. بیشتر افرادی که به تریاک اعتیاد دارند، دست کم یک بار این شیوه را امتحان کرده‌اند و بعد از مدتی دوباره کشیدن تریاک را شروع کرده‌اند. در ترک تریاک به روش سنتی، سم زدایی بدن از این ماده مدت زیادی طول می کشد.

اطلاعات بیشتر
بعد ترک سیگار چه اتفاقی در بدن می افتد؟ | خانه سپید

روی هم رفته، استفاده از این روش یا اصول سازگار نیست و چون در این روش به بدن شوک ناگهانی وارد می شود علاوه بر این که پروسه خماری و پاکسازی بدن از تریاک را سخت تر می کند،  انگیزه و اراده فرد را نیز برای ترک تریاک از بین می برد. به این نکته توجه داشته باشید که طبیعتاً، مدت زمانی که طول می کشد تا تریاک از بدن دفع شود، ۱۲ روز است. بنابراین راه درست این است که این دوران در کلینیک های تخصصی ترک اعتیاد سپری شود.

روش طب سوزنی برای ترک اعتیاد

اکثر کلینیک های ترک اعتیاد، از داروهای مثل متادون یا قرص ب۲ به عنوان روش سرپایی برای ترک بیماران استفاده می کنند.  این داروها اگر بدون مشورت پزشک مصرف شوند، می توانند وابستگی بیشتری نسبت به خود تریاک ایجاد کنند و اعتیاد آور باشند. از این داروها طبق توصیه و تشخیص پزشک باید استفاده کرد و مصرف آن به همه افراد معتاد به تریاک پیشنهاد نمی شود چرا که می تواند بی اثر و خطرناک باشد.  پس ممکن است با خود فکر کنید که عدم استفاده از دارو در روند ترک اعتیاد به تریاک بهتر است. اما باید بدانید که پاسخ قطعا منفی است. در علم پزشکی رهایی از تریاک بدون مصرف دارو غیر ممکن است.

ممکن است تعدادی از کلینیک های ترک اعتیاد از روش طب سنتی و داروهای گیاهی با هدف درمان اعتیاد به تریاک به کار گرفته شود. درصورتی که همه این شیوه ها از نظر علم پزشکی مورد تایید نیست و آزمایش های مختلف گواه از وجود مواد مخدر دیگر در این داروهای گیاهی را می دهد.

اطلاعات بیشتر
نقش ورزش در بهبود روند درمان | خانه سپید

خوردن غذای سالم و ورزش کردن در دوران ترک اعتیاد مفید هستند اما هرگز یک راه حل درمانی برای ترک تریاک نیستند.

بهترین راه ترک تریاک بدون دارو

بخاطر این که داروهای درمانی مثل متادون می توانند خود نیز وابستگی ایجاد کنند و داروهای گیاهی دارای اصول غیر علمی هستند و ورزش و تغذیه یک از آنجایی که داروهای جایگزین مانند متادون، صرفاً نوع ماده‌ی اعتیادآور را تغییر می دهند و داروهای گیاهی به هیچ عنوان از نظر پزشکی مورد تأیید نیستند و ورزش و تغذیه یک روش درمانی برای ترک نیست، پس مراجعه به یک مشاور و متخصص در کلینیک های ترک اعتیاد، بهترین راه حل برای ترک تریاک با اطمینان از عدم بازگشت است و می تواند مرحله به مرحله به فرد در این روند کمک کند.

آیا ترک تریاک بدون درد ممکن است؟

بخاطر اینکه تریاک خود نیز دارای دارویی ضد درد بنام مورفین است ترک و قطع استفاده از این ماده، فرد را با دردهای جسمی روبرو می کند. در کلینیک ترک اعتیاد خانه سپید، متخصصان از داروهای مناسب برای کاهش درد استفاده می کنند. این کلینیک با داشتن کادر مجرب و مشاوران متخصص، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان