دسته‌بندی نشده

اثرات طولانی مدت مصرف مواد مخدر روی سلامتی جسم و روان | خانه سپید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

اثرات طولانی مدت مصرف مواد مخدر روی سلامتی جسم و روان

 فرایند اعتیاد به مواد مخدر فقط با چند روز امتحان کردن مواد به وجود می آید  اما درمان و بازگشت دوباره به زندگی عادی ماه‌ها و حتی سال ها زمان نیاز دارد. آنچه وحشتناک تر است این واقعیت است که اعتیاد حتی ممکن است به طور کامل از بدن شما ریشه کن نشود و شما همیشه با عوارض ناشی از آن مبارزه خواهید کرد. و جدا از هزینه های درمان ، استفاده مکرر از داروها می تواند عوارض شدیدی برای سلامتی شما داشته باشد.

اثرات طولانی مدت مصرف مواد مخدر روی سلامتی جسم و روان
اثرات طولانی مدت مصرف مواد مخدر روی سلامتی جسم و روان

این عوارض بد فقط به بیماری های جسمی محدود نمی شود و بیماری های روانی را نیز شامل می شوند چرا که مواد مخدر در عملکرد عادی مغز اختلال ایجاد کرده و سلول های مغز را از بین می‌برد که این امر روی سلامتی مغز به شدت تأثیر گذار است. مغز یک فرد معتاد،  اشتیاق غیرقابل کنترلی برای مصرف مواد دارد که حتی در صورت عدم تمایل به ادامه مصرف، او را به سمت مواد سوق می دهد. آنچه به عنوان یک کنجکاوی فقط برای سرگرمی آغاز می شود ، به زودی به یک کابوس مادام العمر تبدیل می شود.

در اینجا نحوه تاثیر طولانی مدت مصرف مواد مخدر روی سلامتی جسمی و روحی فرد معتاد آورده شده است که آنها را با هم  مرور می کنیم.

تأثیرات مصرف مواد روی سلامت جسمی

سو مصرف مواد با آسیب هایی که حتی تا سالها ادامه دارد ، می تواند به سلامت جسمی شما آسیب برساند. حتی ممکن است عوارضی وجود داشته باشد که ممکن است برای همیشه ادامه داشته باشد. تأثیر بر سلامت جسمی شما تا حد زیادی به میزان اعتیاد ، مشکلات بهداشتی موجود و مدت زمانی که مواد مصرف کرده اید، بستگی دارد.

اطلاعات بیشتر
ترک آلپرازولام: چگونه از اعتیاد به این دارو جدا شویم؟

آسیب کلیه

اگر سو مصرف مواد مخدر به صورت عادی باشد و به مدت طولانی ادامه داشته باشد ، می تواند آسیب جدی به کلیه ها وارد کند . بسیاری از داروها منجر به تجزیه عضلات ، کاهش آب و دمای بدن می شوند. همه این عوامل آسیب های كمی به کلیه وارد می كنند كه با گذشت زمان بسیار زیاد می شوند. نارسایی کامل کلیه در معتادانی که به مدت طولانی از هروئین ، کوکائین، شیشه و سایر مواد مشابه مصرف کرده اند، مشاهده می شود.

آسیب  سیستم قلبی عروقی

مواد مخدر تهدیدی بالقوه برای سیستم قلبی عروقی است. محرک هایی مانند کوکائین هر زمان که مورد استفاده قرار می گیرند باعث آسیب به قلب می شوند. استفاده طولانی مدت از مواد می تواند باعث نامنظم شدن ضربان قلب ، افزایش فشار خون ، افزایش ضربان قلب و حتی باعث حمله قلبی شود. مصرف کنندگان مواد مخدر که مواد را به صورت تزریقی استفاده می کنند، ممکن است رگ های آسیب دیده و عفونت در رگ های خونی را تجربه کنند.

آسیب کبدی

معمولاً نارسایی کبدی با سو مصرف الکل همراه است ، با این حال ، استفاده طولانی مدت از استروئیدها ، مواد افیونی یا مواد استنشاقی نیز می تواند به این اندام آسیب برساند. کبد مهم ترین قسمت بدن ماست زیرا به پاکسازی سموم از رگ های خونی کمک می کند. استفاده بیش از حد از مواد می تواند باعث افزایش سم در خون شود که ممکن است باعث فعالیت بیش از حد کبد شود. این امر ممکن است در موارد شدید منجر به التهاب مزمن ، زخم و حتی سرطان شود. هنگامی که فرد  به طور همزمان از مواد مخدر و الکل به میزان بالایی استفاده کند، خطر دو برابر می شود.

اطلاعات بیشتر
درمان بی‌ خوابی پس از  دوره اعتیاد| خانه سپید

آسیب سیستم تنفسی

مواد مختلفی که به صورت استنشاقی یا دودی استفاده می شوند، می توانند سیستم تنفسی را ضعیف کرده و آسیب جدی به ریه ها وارد کنند. داروهایی مانند ماری جوانا و کوکائین می توانند به طور مستقیم بر ریه ها تأثیر بگذارند و باعث بیماری هایی مانند برونشیت مزمن ، آمفیزم و سرطان ریه شوند.

آسیب روده

آسیب روده به پوسیدگی معده و روده گفته می شود که توسط بسیاری از مواد مخدر ایجاد می شود. این امر می تواند عملکرد روده ها را تضعیف کرده و منجر به ریفلاکس اسید ، درد مزمن و ناراحتی معده شود.

مشکلات مربوط به سلامتی جسمی با گذشت زمان بدتر می شود ، بنابراین برای هر کسی که از اعتیاد رنج می برد مهم است که بلافاصله به پزشک مراجعه کند. تشخیص زودتر این اختلالات می تواند به بیمار کمک کند تا این مشکلات مربوط سلامتی که بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر و با گذشت زمان بد وجود آمده اند را به حداقل برساند.

تأثیرات طولانی مدت اعتیاد بر سلامت روان

قدرت مواد مخدر را می توان با این واقعیت درک کرد که حتی مصرف یک دوز از بعضی از آن ها تنها چیزی است که برای به جود آمدن اعتیاد لازم است. استفاده مکرر و طولانی مدت از داروها باعث تغییر ساختار مغز و وابستگی بیشتر آن به دارو می شود. مغز و بدن چنان به این ماده عادت کرده اند که روزی که سعی می کنید مصرف دارو را کنار بگذارید، بدن شما با اثرات منفی مانند علائم ترک واکنش نشان می دهد.

اثرات طولانی مدت اعتیاد بر سلامتی روان شامل موارد زیر می باشد:

افسردگی

اختلالات خلقی مختلف از جمله افسردگی با سو مصرف مواد در ارتباط است. داروها تغییرات قابل توجهی در مغز ایجاد می کنند که علائم افسردگی را ایجاد می کند. برخی از افرادی که از انجام درمان در کلینیک های ترک اعتیاد سر باز می زنند ، خود درمانی را با استفاده از داروهایی انتخاب می کنند که وضعیت را حتی بدتر می کند.

اطلاعات بیشتر
درمان بی‌ خوابی پس از  دوره اعتیاد| خانه سپید

آسیب به حافظه

مواد مخدر مغز را تحت تأثیر قرار داده و قدرت تصور اطلاعات و ذخیره آن را برای استفاده های بعدی کاهش می دهد. این امر نه تنها در به خاطر سپردن چیزها مشکل ایجاد می کند بلکه نگهداری اطلاعات جدید در مغز را برای معتادان سخت می کند.

پارانویا

برخی از داروها مانند ماری جوانا و کوکائین مصرف کننده را بدبین و دچار سوء ظن می کند و علائم با گذشت زمان شدید تر می شوند. همچنین ، افرادی که از اعتیاد رنج می برند تمایل دارند که رفتارهای اعتیادی خود را از دوستان و خانواده خود پنهان کنند و به آنها دروغ بگویند که این امر از ترس گرفتار شدن ریشه می گیرد.

ساختار مغز

اعتیاد نه تنها باعث تغییر ساختار مغز می شود بلکه ترک مصرف مواد مخدر را تقریباً غیرممکن می کند. هنگامی که یک دارو برای مدت طولانی مصرف می شود ، بدن ما به آن دارو عادت می کند و به دارو وابسته می شود. این وابستگی می تواند به حدی شدید شود که اگر حتی فرد معتاد بخواهد مصرف مواد مخدر را ترک کند و زندگی سالم و هوشیاری داشته باشد ، مغز و بدن آن را تأیید نمی کنند.

کلام آخر

 اگر به اعتیاد مبتلا هستید و این مدت طولانی نیست ، می توانید بلافاصله به دنبال مراقبت های پزشکی باشید تا علائم را کاهش داده و سلامت بدن خود را حفظ کنید. بدین منظور می توانید با کلینیک تخصصی ترک اعتیاد خانه سپید در ارتباط باشید. این مرکز با داشتن کادری مجرب و متخصص در زمینه ترک اعتیاد، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر، تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان