خانه سپید

ترامادول: کاربرد، اثرات، و مسائل اطراف این دارو (مزایا، ریسک‌ها، تجربه‌ها)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

ترامادول چیست؟

ترامادول برای تسکین دردی نسبتاً شدید مانند دردهای بعد از جراحت ، عمل جراحی یا درد ناشی از بیماری‌هایی مانند سرطان استفاده می شود. این دارو معمولاً در مواردی استفاده می شود که سایر مسکن های ملایم درد را آرام نمی ‌کنند.

ترامادول چیست؟

ترامادول به گروهی از داروها به نام مسکن های افیونی تعلق دارد. آنها بر روی مغز و سیستم عصبی شما تأثیر می گذارند تا از احساس درد شما کاسته شود. مسکن های دیگری مانند پاراستامول و NSAID (ایبوپروفن ، دیکلوفناک ، ناپروکسن) نیز ممکن است با ترامادول استفاده شوند. ترامادول برای درد عصبی خیلی موثر نیست.

خطرات مرتبط با ترامادول چیست؟

•در صورت مصرف ترامادول ، حتی اگر آن را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید، ممکن است به این دارو وابسته شوید.  پزشک شما نحوه استفاده از ترامادول را کنترل می کند تا خطر آسیب ‌ها را هنگام استفاده نادرست ، سو استفاده و اعتیاد کاهش دهد .

•مصرف ترامادول را تا زمانی که پزشک به شما توصیه کرده ادامه دهید. اگر مصرف ترامادول را به طور ناگهانی قطع کنید ، ممکن است علائمی مثل علائم ترک را تجربه کنید .

•ترامادول ممکن است رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین را برای شما دشوار کند . اگر اخیراً مصرف ترامادول یا داروی افیونی دیگر را شروع کرده اید یا مقدار مصرف خود را تغییر داده اید ، ممکن است بیشتر در معرض خطر تصادف باشید.

نکاتی در مورد نحوه مصرف

ترامادول را با غذا یا آب مصرف کنید. این دارو بصورت قرص و کپسول استفاده می‌شود. قطره و آمپول خوراکی نیز وجود دارد اما این موارد بیشتر در بیمارستان استفاده می شوند. نحوه مصرف این دارو معمولاً هر 4 تا 6 ساعت تجویز می شود. کپسول ها برای تسکین درد به سرعت اثر می کنند. کپسول ها را با یک لیوان آب کامل ببلعید.  قرص ها به مدت چند ساعت به آرامی اثر می کنند تا کنترل مداوم و یکنواخت تری داشته باشند. اینها معمولاً دو بار در روز (با فاصله 12 ساعت) یا یک بار در روز مصرف می شوند. قرص ها را کامل ببلعید – آنها را نشکنید و نجوید. هنگام مصرف ترامادول ، نوشیدن الکل را محدود یا از آن اجتناب کنید. ترکیب ترامادول با الکل باعث خواب آلودگی یا سرگیجه شما می شود. اگر مصرف دوز خود را فراموش کردید ، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اما ، اگر به زمان دوز بعدی شما نزدیکتر است ، فقط دوز بعدی را در زمان مناسب مصرف کنید.

اطلاعات بیشتر
مواد مخدر چه مدت در سیستم شما باقی می مانند؟ | خانه سپید

عوارض این دارو

این دارو دارای عوارضی احتمالی و خطرناک است. این دارو می تواند منجر به اعتیاد شود که مصرف بیش از حد و آن باعث مرگ می شود. برای جلوگیری از این خطرات ، این دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. استفاده طولانی مدت از داروهای افیونی ممکن است بر قدرت باروری (توانایی فرزند آوری) در مردان یا زنان تأثیر بگذارد. این دارو همچنین باعث خواب آلودگی می شود. تا زمانی که می دانید این دارو چه تاثیری روی شما دارد ، نباید رانندگی کنید ، از ماشین آلات سنگین استفاده کنید و یا فعالیت های خطرناکی انجام دهید. عوارض جانبی رایج ترامادول ممکن است شامل موارد زیر باشد: یبوست ، حالت تهوع ، استفراغ ، درد معده ، سرگیجه ، خواب آلودگی ، خستگی سردرد یا خارش.

تنفس کند و یا قطع: این دارو می تواند تنفس شما را کند یا متوقف کند. اگر این بلافاصله درمان نشود ، می تواند باعث بروز مشکلات و مرگ شود. این خطر در طی سه روز از شروع مصرف دارو یا افزایش دوز مصرفی نیز بیشترین است.

بلع تصادفی: اگر کسی ، به ویژه کودکان ، حتی یکبار به طور تصادفی کمی از این دارو را مصرف کند ، می تواند باعث مرگ آن شود. این دارو باید دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

تداخل با بنزودیازپین ها: مصرف ترامادول با بنزودیازپین ها و سایر داروهای مشابه می تواند اثرات بسیار جدی ایجاد کند. این عوارض می تواند شامل خستگی شدید ، تنفس کند ، کما و مرگ باشد.

اطلاعات بیشتر
استرس و افسردگی بعد از ترک ماری جوانا

هشدارهای مربوط به ترامادول

•استفاده در کودکان: افسردگی تنفسی تهدیدکننده زندگی (تنفس دشوار و کند) و مرگ در کودکانی که ترامادول دریافت کرده اند رخ داده است. بلعیدن تصادفی یا قرار گرفتن در معرض ترامادول در کودکان ، حتی یک دوز ، می تواند کشنده باشد.ترامادول نباید در کودکان زیر 12 سال استفاده شود (منع مصرف دارد).از مصرف ترامادول در نوجوانان 12 تا 18 ساله که عوامل خطر دیگری دارند ، خودداری کنید . عوامل خطرساز عبارتند از: افسردگی، چاقی ، بیماری شدید ریوی ، بیماری عصبی عضلانی و استفاده از سایر داروها همزمان با ترامادول که باعث افسردگی نفش (کند شدن یا توقف تنفس) نیز می شود.

• استفاده در افراد سالمند: افسردگی تنفسی یک خطر عمده در استفاده از مواد افیونی در افراد مسن است. در بیماران 75 سال به بالا با احتیاط شدید از هر نوع ترامادول استفاده کنید. به دلیل کاهش عملکرد کبد یا کلیه و کاهش متابولیسم یا دفع ، افراد مسن ممکن است به خصوص مستعد عوارض جانبی با ترامادول باشند.به نظر می رسد بیماران بالای 75 سال نسبت به بیماران کمتر از 65 سال (17٪) مستعد ابتلا به عوارض گوارشی مانند یبوست (30٪) هستند.

• بارداری + شیردهی

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید ، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در حین بارداری از ترامادول استفاده می کنید ، کودک شما ممکن است به مواد مخدر وابسته شود (معتاد). علائم ترک مهلک ممکن است پس از تولد در کودک شما ایجاد شود و باعث مرگ شود.هنگام مصرف ترامادول از شیر دادن خودداری کنید. این دارو می تواند به شیر مادر وارد شود و باعث خواب آلودگی ، مشکلات تنفسی یا مرگ در نوزاد شیرخوار شود.

اطلاعات بیشتر
همه چیز درباره اختلال خواب | درمان خواب خانه سپید

• مصرف ترامادول را به طور ناگهانی قطع نکنید زیرا علائم ترک مانند تهوع ، اسهال ، اضطراب یا لرزش ممکن است بروز کند. علائم جدی‌تر ترک ، درد کنترل نشده و خودکشی ممکن است در افرادی که از نظر جسمی وابسته به مواد افیونی هستند ، رخ دهد. در مورد چگونگی قطع درمان به آرامی ، با پزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر :

ما استفاده از ترامادول را تایید یا تکذیب نمی کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دارو به کلینیک ترک اعتیاد آکسون مراجعه کنید. مرکز ترک اعتیاد خانه سپید بهترین کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی در ایران است. این مرکز مجهز آرین و برترین کلینیک درمانی سرپایی و بستری بیماران سو مصرف مواد و اعتیاد و بیماران اختلالات اعصاب و روان در کشور است که دارای دو بخش بستری برای خانوم ها و آقایان است. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان