دسته آموزش

ارتباط بین اعتیاد، خشونت و خودکشی| خانه سپید

زمان مطالعه: 4 دقیقه

ارتباط بین اعتیاد، خشونت و خودکشی

تحقیقات اخیر نشان می دهد که برخی افراد که از انواع خاصی از مواد مخدر استفاده می کنند ممکن است رفتارهای عجیب و غریب و خطرناکی داشته باشند. به عنوان مثال ، ممکن است در افرادی که مواد افیونی ، کوکائین یا داروهای آرامبخش استفاده می کنند نسبت به افرادی که مواد مخدر دیگری استفاده می کنند ، خطر خودکشی به طور محسوسی بیشتر باشد. خودکشی یازدهمین علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است. سالانه بیش از 34000 نفر بر اثر خودکشی، جان خود را از دست می دهد.

ارتباط بین اعتیاد، خشونت و خودکشی
ارتباط بین اعتیاد، خشونت و خودکشی

مشکلات سلامت روان از شناخته شده ترین عوامل خطر مرتبط با فکر به خودکشی ، اقدام به خودکشی و مرگ و میر ناشی از خودکشی است. شرایط سلامت روانی که به شدت مرتبط با اقدام به خودکشی کشنده و غیر کشنده است ، شامل افسردگی ، اختلال دو قطبی ، اسکیزوفرنی ، اختلال استرس پس از سانحه و اختلالات مصرف الکل و / یا مواد مخدر است.

مصرف مواد مخدر و خطر خودکشی

اگرچه مقایسه تأثیر نسبی بین مشکلات مختلف سلامت روان با خطر خودکشی دشوار است ، اما مشخص شده است که اختلالات مصرف الکل و مواد مخدر به شدت با خطر خودکشی ارتباط دارد. افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد ، تقریباً 6 برابر بیشتر از افراد فاقد اختلال در مصرف مواد ، اقدام به خودکشی در طول زندگی می کنند. اختلال مصرف مواد در مردان، خطر خودکشی را سه برابر و در زنان شش برابر افزایش می دهد.

اطلاعات بیشتر
اوردوز هروئین: تشخیص، خطرات، و اقدامات اورژانسی برای مداخله (علائم، راهنمایی)

عوامل خطر خودکشی

برخی از متداول ترین عوامل خطر برای خودکشی عبارتند از:

  • اعتیاد و سو مصرف مواد
  • سابقه خودکشی یا اقدام به خودکشی در خانواده
  • سابقه خشونت خانوادگی.
  • مورد تجاوز قرار گرفتن
  • سابقه حبس
  • مشکلات پزشکی
  • مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی

تحقیقات نگاهی به تأثیر محیط اجتماعی مثبت یا منفی بر میزان خودکشی انداخته است. به عنوان مثال ، مطالعه ای در سال 2011 در مورد جوانان همجنسگرا ، لزبین و گِی نشان داد که کسانی که در محیط هایی زندگی می کنند که از گرایش جنسی خود حمایت نمی کنند 20٪ بیشتر از افرادی که در محیط های حمایتی هستند ، خودکشی می کنند.

شناسایی علائم هشداردهنده خودکشی

ممکن است علائم هشدار دهنده ای وجود داشته باشد که می توانید با دانستن آنها به شخصی که قصد خودکشی دارد کمک کنید. برخی از این موارد عبارتند از:

  • افزایش مصرف مواد مخدر / الکل.
  • تغییر در خواب و عادات غذایی.
  • صحبت در مورد احساس ناامیدی یا پوچی.
  • افزایش اضطراب و تحریک.
  • نمایش تغییرات شدید خلقی.
  • نوشتن وصیت نامه و بخشیدن وسایل شخصی.
  • رفتارهای بی پروا یا تکانشی مانند رانندگی پرخطر.
  • تحقیق درباره طرحی برای خودکشی یا به دست آوردن وسایل آسیب رساندن به خود (اسلحه گرم ، قرص و …).
  • انزوای اجتماعی و کناره گیری از دوستان و خانواده.

شناسایی معتادانی که در معرض خطر بیشتر خودکشی هستند

مردان مسن مبتلا به اختلالات مصرف مواد در مقایسه با افراد جوان، بیشتر در معرض خطر مرگ توسط خودکشی قرار دارند. اقدام به خودكشي در گذشته عامل خطرناكي براي رفتارهاي بعدي خودكشي در افراد مبتلا به اختلالات مصرف مواد است. روحیه افسرده یک عامل خطرناک برای رفتارهای خودکشی در جمعیت عمومی است و همچنین احتمال خودکشی در افراد مبتلا به اختلالات مصرف الکل یا مواد مخدر را بیشتر پیش بینی می کند.

اطلاعات بیشتر
تفاوت‌های اعتیاد رفتاری: مواد، بازی، خوردنی (شناخت )

اختلالات مصرف الكل و مواد مخدر همزمان، شاخص های مهمی در افزایش خطر خودكشی هستند. بنابراین ، شدت اختلالات مصرف مواد  ممکن است احتمال خودکشی بیشتر را پیش بینی کند.

رفتار خشن نسبت به دیگران

تمایل به انجام رفتارهای خشونت آمیز یک عامل خطر مهم برای خودکشی در افراد مصرف کننده مواد است. حداکثر 75٪ از کسانی که درمان اعتیاد را شروع می کنند ، گزارش کرده اند که رفتار خشونت آمیزی داشته اند (به عنوان مثال ، حمله فیزیکی ، حمله به دیگران ، حمله به دیگران با سلاح). تحقیقات همچنین نشان می دهد که خشونت ممکن است تا حدی ارتباط بین سو مصرف مواد و خطر خودکشی را نشان دهد. در یک مطالعه اخیر بر روی بیش از 6000 بزرگسال که شروع به درمان اعتیاد کرده اند ، کسانی که مرتکب اقدامات خشونت آمیز جدی شده اند (به عنوان مثال ، تجاوز ، قتل و حمله) بیش از دو برابر احتمال، اقدام به خودکشی متعدد کرده اند.

درک رابطه بین خشونت و خطر خودکشی

عوامل مختلفی می توانند توضیح دهند که چرا درگیری بین فردی با افزایش خطر رفتارهای خودکشی در مبتلایان به اختلالات مصرف مواد همراه است. خشونت با دوز بالای سو مصرف مواد در ارتباط است. بنابراین ، رفتار خشونت آمیز ممکن است یک شاخص اساسی برای رابطه بین شدت سو مصرف مواد و خطر خودکشی باشد. توضیح احتمالی دیگر در مورد ارتباط بین خشونت و خودکشی این است که خشونت ، به ویژه خشونت نسبت به شریک زندگی ، می تواند انزوای اجتماعی قابل توجهی ایجاد کند ، که خطر خودکشی را افزایش می دهد. همچنین ،افرادی که به خود آسیب می رسانند ، از طریق قرار گرفتن مکرر در معرض خشونت و محرک های دردناک ، توانایی خودآسیب‌دیدگی را تقویت می کنند. صدمه زدن به شخص دیگر ممکن است نوعی تمرین رفتاری برای رفتارهای خودکشی باشد.

اطلاعات بیشتر
زاناکس (آلپرازولام) و عواقب سو مصرف آن | خانه سپید

راه های درمان برای پزشکان

  • ارائه دهندگان درمان باید استراتژی ای تهیه کنند که بطور مستقیم به هر یک از این مشکلات بپردازد و شامل مراحل خاصی برای مدیریت بحران خودکشی حاد باشد.
  • ارائه دهندگان درمان باید داروهایی را تجویز کنند که مستقیماً اختلال مصرف مواد را برطرف کرده و یا افراد معتاد را به مراکز درمانی ویژه اعتیاد بفرستند.
  • ارائه دهندگان درمان باید ارجاع بیماران خشن به درمان کنترل خشم یا درمان رفتاری زوجین را که برای پرداختن به رفتارهای پرخاشگرانه و بهبود حل مشکلات و ارتباطات بین فردی طراحی شده است ، در نظر بگیرند.

سخن پایانی

تحقیقات نشان می دهد که سو مصرف مواد به طور مداوم با افکار خودکشی ، اقدام به خودکشی و مرگ و میر ناشی از خودکشی در ارتباط است. احتمال خودکشی در افرادی که شدت اعتیادشان زیادتر است، بیشتر می باشد. علاوه بر این ، تمایل به خشونت بین فردی یک عامل مهم مرتبط با خودکشی است. بهتر است هر چه سریع تر برای درمان اختلال مصرف مواد که باعث افزایش خطر خودکشی و اقدامات خطرناک دیگر می شود، اقدام کنید. اگر یکی از شما یا یکی از عزیزانتان با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنید، ما  کلینیک ترک اعتیاد خانه سپید را به شما معرفی می کنیم. این مرکز با داشتن متخصصان و مشاوران مجرب و خدمات عالی در زمینه ترک اعتیاد، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. برای کسب اطلاعات بیشتر تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان