دسته آموزش

درمان گروهی بهتر است یا فردی برای شخص معتاد

زمان مطالعه: 5 دقیقه

درمان گروهی بهتر است یا فردی برای شخص معتاد

به طور معمول در برنامه های ترک اعتیاد ، درمان فردی و گروهی یکی از مراحل درمان است. این دو روند درمانی ، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. با این حال ، تفاوت های قابل توجهی در محتوا ، سبک و نحوه درمان فردی در مقابل درمان گروهی وجود دارد. پی بردن به چگونگی عملکرد هر یک از این روش ها ، می تواند باعث شود که تفاوت بین درمان فردی و درمانی گروهی بهتر درک شود.

درمان گروهی بهتر است یا فردی برای شخص معتاد

درمان فردی :

همان طور که می دانید ، برای بهبودی اختلالات مصرف مواد ، از درمان های مختلفی استفاده می کنند تا افراد بتوانند روند درمانی بهتری را طی کنند . مطالعات نشان می دهد که بیشتر افراد از گزینه های مراقبت های بهداشت روان مانند روان درمانی برای بهبود خود استفاده می کنند. اما روان درمانی چگونه بر ترک اعتیاد و مصرف مواد تأثیر گذار است؟ در درمان انفرادی ، فرد در جلسات خصوصی با یک متخصص بهداشت روان ، یک درمانگر ، مددکار اجتماعی ، متخصص بهداشت متحد ، روانشناس یا روانپزشک کار می کند تا خودشناسی ، بینش و احساس هویت قوی تری کسب کند. از آنجا که درمان فردی به افراد امکان می دهد تا در مورد احساسات ، افکار یا رفتار های ناراحت کننده با درمانگر خود صحبت کنند ، محرمانه بودن این روند از اهمیت زیادی برخوردار است. درمانگر از نظر اخلاقی موظف است هیچ گونه اطلاعات شخصی در مورد بیمار یا جزئیات آنچه در درمان با وی به اشتراک گذاشته شده را فاش نکند. تنها استثنا در این حکم شرایطی است که :

  • فرد در معرض اسیب زدن به خود قرار دارد و یا اینکه به دیگران صدمه می زند.
  • بیمار نمی تواند از نیازهای اساسی مانند سرپناه ، غذا یا لباس خود بر آید.
  • یک حکم دادگاه (به معنای دستور مستقیم از قاضی) درمانگر را مجبور به ارائه سوابق یا شهادت می کند.
اطلاعات بیشتر
بعد ترک سیگار چه اتفاقی در بدن می افتد؟ | خانه سپید

جلسات درمان فردی ، به صورت خصوصی به فرد و معمولاً در مطب درمانگر برگزار می شود. با این حال ، در صورت اطمینان منطقی از حریم خصوصی ، درمان فردی می تواند در یک اتاق جلسات ، کلاس یا محیط بیرون نیز انجام شود. یک جلسه معمول روان درمانی فردی ، از 50 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد. جلسات درمان بستگی به نیاز بیمار دارد. در واقع جلسات درمان انفرادی با توجه به نیاز مشتری و همچنین زمینه های راحتی و تخصص درمانگر صورت می گیرد. برخی از سبک های درمانی باعث می شود بیمار درباره هر آنچه به ذهن شما خطور می کند صحبت کند . این روش های درمانی ، برای کمک به بیماران در درک بهتر از چگونگی و تجربه آن ها از مصرف مواد مخدر ، طراحی شده است. در دیگر روش های درمانی ، متخصصان بررسی می کنند که چگونه احساسات و باور ها بر رفتار بیمار تأثیر می گذارد یا به بیماران کمک می کنند تا نسبت به افکار خود کمتر قضاوت کنند. جلسات درمان انفرادی می تواند به بسیاری از موضوعات روزمره بپردازد ، اما بیشتر درمانگران روی موضوعاتی که در حال حاضر ذهن فرد را مشغول کرده اند تمرکز می کنند ، موضوعاتی چون روابط بین فردی ، هوس و علائم ترک ، یکپارچه سازی مکانیسم های جدید ، اهداف آینده. یک جلسه درمانی اغلب با همکاری بیمار و درمانگر برای تعیین اهداف آینده پایان می یابد. این اهداف ممکن است شامل برنامه ریزی برای تعدادی روز خاص ، شرکت در تعداد مشخصی از جلسات یا تلاش برای یک فعالیت جدید برای بهبودی باشد. در برخی از برنامه های بهبودی ، درمانگران برای ایجاد انگیزه در بیماران خود از یک روش درمانی به نام مدیریت اقتضایی استفاده می کنند. در رویکرد های درمانی مدرن ، درمانگر از دستورات ، قضاوت ، انتقاد یا محکومیت فرد خودداری می کند. در عوض ، بیمار برای کمک بیشتر در روند درمانی خود ، با درمانگر متحد می شود. روش های درمانی توسعه یافته مانند مصاحبه انگیزشی و درمان تلفیقی کاملاً در مقابل درمان های کلاسیک قرار دارند ، زیرا از رویکرد های تقابلی کمتری استفاده می کنند و فرصت های بیشتری به مشتریان می دهند.

اطلاعات بیشتر
ترک هروئین و دوباره زنده شدن: راهنمایی برای شروع یک فرآیند نوین

جوانب مثبت درمان فردی :

مزایای انجام درمان فردی می تواند اثر ژرفی بر زندگی یک فرد بیمار داشته باشد. بروز این مزایا اغلب بیشتر از خود درمان طول می کشند. از جمله مزایای درمان فردی ، می توان به موارد زیر اشار کرد :

  • احساسات و عواطف را برقرار می کند
  • مکانیسم های دفاعی را شناسایی می کند
  • اطلاعاتی در مورد الگو های مشکل ساز رفتاری بدست می آورید.
  • مسئولیت رفتار خود را قبول می کند

خودآگاهی ، خودکار آمدی و خودکفایی را افزایش دهد.

درمان گروهی :

گروه درمانی ، به افراد در دوره نقاهت این فرصت را می دهد تا تکنیک های جدید مقابله با دیگران را بیاموزند ، مهارت های ارتباطی خود را تمرین کنند و از همسالان خود امید و قدرت بگیرند. در گروه درمانی ، افراد می توانند زن و مردی مانند خودشان را که با مشکلات مشابهی در رابطه با اختلالات مصرف مواد روبرو هستند ، ملاقات کنند. حتی اگر گروه ها غالباً در یک شرایط مشترک تشکیل می شوند ، گروه درمانی منابع زیادی را از تجربیات مختلف اعضای گروه ، ارائه می دهد. تجربیات زندگی برخی از اعضا که به اشتراک می گذارند ، می تواند به دیگران در درک موقعیت های خود به روشی جدید کمک کند. بسیاری از ارتباطات عمیق در گروه درمانی شکل می گیرد ، جایی که افراد می آموزند چگونه روابط معتبر و متقن با دیگران برقرار کنند. جلسات ، بسته به ساختار برنامه می تواند یک تا دو ساعت طول بکشد. در برخی از برنامه ها ، افراد محدودیت های زمانی صحبت را رعایت می کنند تا از مشارکت کامل گروه اطمینان حاصل کنند. در یک برنامه درمان مسکونی ، جلسات گروهی به طور معمول روزانه برگزار می شود. مباحث بسته به قالب جلسه متفاوت است ، اما موضوعات متداول شامل موارد زیر است :

  • آموزش اعتیاد (آموزش روانشناختی)
  • مدیریت شرایط استرس زا یا تحریک کننده
  • مدیریت احساسات دشوار ، مانند شرم ، تنهایی ، احساس گناه ، عصبانیت یا کینه
  • کنترل هوس و علائم ترک
  • زندگی با غم و اندوه و ضربه روحی
  • مدیریت دارو ها
  • مقابله با بیماری های روانی ، مانند افسردگی ، اضطراب ، ترس های اجتماعی ، اختلال دو قطبی و سایر اختلالات روانپزشکی
اطلاعات بیشتر
خطرات مصرف‌ داروهای روانگردان | خانه سپید

این مسئولیت نهایی درمانگر است که اطمینان حاصل کند که گروه درمانی یک محیط امن و حمایتی را فراهم می کند که در آن مشتریان می توانند درباره خاطرات و احساسات دردناک بحث کنند ، موفقیت های خود را جشن بگیرند و شکست های خود را برای بهبودی به اشتراک بگذارند. برای اثربخشی گروه درمانی ، درمانگر باید آموزش های تخصصی در زمینه برگزاری جلسات گروه درمانی و مدیریت پویایی گروه داشته باشد. گروه درمانی باید توسط یک متخصص بهداشت روان دارای مجوز یا گواهینامه آموزش دیده در زمینه درمان سو مصرف مواد انجام شود. متخصص ممکن است یک مشاور ، درمانگر ، روانپزشک ، روانشناس ، پرستار پزشک یا متخصص معتبر دیگری باشد که هم در درمان سو مصرف مواد و هم در روش های گروه درمانی آموزش دیده است.

جوانب مثبت درمان گروهی :

گروه درمانی از نیاز طبیعی ما برای برقراری ارتباط با دیگران سود می برد. کار گروهی به بیمار این امکان را می دهد تا مهارت های ارتباطی جدیدی را ایجاد کند ، به دیگران اعتماد کرده و اعتماد دیگران کسب کند. در تنظیمات گروهی ، افراد می توانند مهارت های ارتباطی خود را یاد گرفته و یاد بگیرند که چگونه به طور موثر صحبت کنند و گوش دهند و چگونه مرزهای سالم را با دیگران تعیین کنند.

کلام آخر :

اگر دوست دارید مواد مخدر را ترک کنید و به دنبال بهترین روش میگردید ، ما به شما کلینیک تخصصی ترک اعتیاد خانه سپید را معرفی می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان