خانه سپید

آیا الکل یک دارو است؟ | خانه سپید

زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا الکل یک دارو است؟

 الکل یک دارو است. این ماده به عنوان یک داروی ضد فشار سیستم عصبی مرکزی (CNS) طبقه بندی می شود ، به این معنی که نوشیدن الکل باعث کاهش سرعت عملکرد مغز ، فعالیت عصبی و کاهش بیشتر عملکردهای مختلف حیاتی در بدن می شود. این به دلیل افزایش تولید انتقال دهنده عصبی مهاری ، اسید گاما-آمینوبوتیریک یا GABA است. وقتی کسی مقادیر زیادی الکل مصرف کند ، نتیجه آن اثرات افسردگی است. برخی از اثرات افسردگی ناشی از الکل عبارتند از:

آیا الکل یک دارو است؟
آیا الکل یک دارو است؟

تأخیر در زمان واکنش

اختلالات شناختی

لکنت زبان

راه رفتن ناپایدار

هماهنگی ضعیف

اثرات تحریک کننده الکل

در مقادیر کم ، الکل به احتمال زیاد منجر به اثرات تحریکی می شود. این اثرات تحریک کننده اغلب تأثیراتی است که بسیاری از افراد هنگام نوشیدن الکل بدنبال آن می گردند. برخی از اثرات تحریک کننده الکل عبارتند از:

پرحرفی

اعتماد به نفس بیش از حد

بهبود روحیه

افزایش فشار خون

افزایش ضربان قلب

رضایت

بر اساس مطالعات انجام شده، خطر ابتلا به اختلال استفاده از الکل ، که به آن اعتیاد به الکل نیز گفته می شود ، در افرادی که پس از مصرف الکل پاسخ تحریک بیشتری دارند ، بیشتر است. کسانی که در معرض خطر وابستگی به الکل نیستند ، احتمالاً پاسخ آرام بخشی بیشتری را تجربه می کنند. عوامل ژنتیکی ، محیطی و خانوادگی دیگری نیز وجود دارد که در ابتلای فرد به اختلال استفاده از الکل تأثیر می گذارد ، با این حال ، همه این عوامل ممکن است در ایجاد اعتیاد به الکل نقش داشته باشند.

اطلاعات بیشتر
همه چیز درباره اختلال خواب | درمان خواب خانه سپید

چرا الکل اعتیاد آور است؟

اعتیاد به الکل یک بیماری مزمن است که علی‌رغم پیامدهای مضر شخصی یا شغلی، بسیاری از افراد بخصوص جوانان در بسیاری از دورهمی ها و جشن ها از آن استفاده می کنند. الکل از نظر جسمی و روانی اعتیاد آور است. با توجه به جنبه اعتیاد جسمی ، نوشیدن الکل باعث ترشح اندورفین و دوپامین می شود که هر دو احساس سرخوشی مانند احساس لذت ایجاد می کنند. مطالعات انجام شده توسط انستیتوی ملی سو Ab مصرف الکل نشان می دهد که عوامل ژنتیکی نیز بر نحوه واکنش مغز برای افراد مختلف هنگام مصرف الکل تأثیر می گذارد. این مطالعه نشان می دهد که مغز برخی افراد در پاسخ به الکل، بیشتر از دیگران مواد شیمیایی شادی آور آزاد می کند ، و این افراد را به اختلال استفاده از الکل مبتلا می کند.

علی رغم میل فرد به قطع یا ترک مشروبات الکلی ، الکل می تواند توانایی تصمیم گیری فرد را به خطر بیندازد ، و همچنین بر کنترل تکانه فرد  تأثیر بگذارد. این همچنین باعث می شود که وقتی فرد سعی در ترک مشروبات الکلی دارد ، عود بیماری بیشتر شود . آنچه ممکن است به عنوان استفاده تفریحی از الکل آغاز شود ، می تواند  به راحتی و به سرعت به یک اختلال استفاده از الکل یا وابستگی به الکل تبدیل شود.

الکل از نظر روانشناختی اعتیاد آور است زیرا به یک رفتار آموخته شده تبدیل می شود که بر افکار و عقاید فرد تأثیر می گذارد. الکل معمولاً به عنوان مکانیزمی برای کنار آمدن با استرس ، اضطراب یا سایر عوامل ناراحت کننده استفاده می شود. این مکانیزم کنار آمدن می تواند به عادتی تبدیل شود که ترک آن ممکن است غیرممکن به نظر برسد. خوشبختانه مراکز درمانی زیادی در دسترس هستند که روان درمانی را برای کمک به افراد در یافتن انگیزه و امید برای شروع روند بهبود خود ارائه می دهند.

اطلاعات بیشتر
ترک فنتانیل | خانه سپید

ترک الکل

وقتی کسی دچار اختلال در مصرف الکل باشد و ناگهان مصرف مشروبات الکلی را ترک کند ، یا به سرعت میزان مصرف خود را کاهش دهد ، آنچه را که سندرم ترک الکل (AWS) نامیده می شود ، تجربه می کنند که به آن ترک می گویند .

علائم ترک الکل از روانی به جسمی متفاوت است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

لرزش دست

حالت تهوع

استفراغ

اضطراب

بیخوابی

تشنج

به دلیل شدت ناراحتی و خطرات سلامتی ، تلاش برای ترک الکل به تنهایی توصیه نمی شود. همیشه بهتر است که برای سم زدایی به یک مرکز سم زدایی  مراجعه کنید ، زیرا حمایت پزشکی به همراه پشتیبانی بالینی و به دنبال آن درمان بستری وجود دارد .

خطرات مصرف الکل

هنگامی که به صورت تفریحی و در دوزهای کم استفاده می شود ، الکل خطر کمتری برای اثرات مشکل ساز دارد. با این حال ، در مقادیر زیاد ، به خصوص در صورت مصرف در مدت زمان کوتاه ، خطرات زیادی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. مصرف بیش از حد الکل ،  باعث اثرات شدید افسردگی بر روی سیستم عصبی مرکزی (CNS) می شود که ممکن است منجر به عوارض جانبی مختلفی شود ، از جمله:

بیهوشی

ناتوانی در احساس درد

مسمومیت

تنفس آهسته یا نامنظم

استفراغ

پوستی به رنگ آبی

مرگ

این پاسخ ها واکنش های ناشی از مصرف زیاد الکل در مدت زمان کوتاه و به طور منظم است.

عوارض طولانی مدت مصرف الکل

علی رغم آگاهی از عواقب اعتیاد به الکل و مصرف طولانی مدت الکل ، بسیاری از افراد به نوشیدن ادامه می دهند. استفاده مزمن و طولانی مدت از الکل همچنین می تواند خطرات سلامتی داشته باشد ، مانند:

اطلاعات بیشتر
آیا ماری جوانا سلول های مغزی را از بین می برد؟

از دست دادن حافظه

مشکل در یادگیری

هپاتیت الکلی

بیماری کبد

فیبروز کبدی

کبد چرب

فشار خون بالا

سکته

کمبود تیامین یا ویتامین B

کلام آخر

اگر با اختلال مصرف الکل دست و پنجه نرم کرده اید ، یا از آشنایان شما کسی هست که با اعتیاد به الکل مبارزه می کند ، باید بدانید که الکل به عنوان یک دارو چقدر قدرتمند است. ممکن است به نظر برسد که دستیابی به کمک می تواند چالش برانگیز باشد. با این حال مراکز درمانی زیادی در دسترس هستند که به شما یا عزیزانتان کمک می کنند تا اعتیاد به الکل از بین برود و راه بهبودی آغاز شود. تلاش برای ترک الکل به خودی خود خطرناک است و به دلیل علائم مختلف ، احتمال عود آن زیاد است. برای کمک به خارج شدن از زنجیره اعتیاد، همین امروز با مرکز ترک اعتیاد خانه سپید تماس بگیرید. این مرکز با داشتن کادری مجرب و ارائه خدمات عالی در زمینه ترک اعتیاد، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان