بلاگ

اعتیاد و تاثیر بر روابط جنسی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

اعتیاد و تاثیر بر روابط جنسی

 آنگاهی به تاثیر مواد اعتیاد آور بر روابط جنسی ( رابطه اعتیاد و اختلال جنسی )
موارد اعتیاد آور همچنان که بر سلامت جسمی و روانی اثر می گذارد بر روابط جنسی و زناشویی نیز اثرات زیانباری را به جا می گذارد . متاسفانه در کشورما یک باور غلط وجود دارد و آن اینکه مصرف مواد بر افزایش توانایی و تمایلات جنسی و درمان انزال زودرسی تاثیر گذار است . اما به دلیل نداشتن آگاهی لازم با مصرف مواد ( مثلا تریاک ) فرد مصرف کننده در ابتدای احساس آرامش می کند و اختلال جنسی در ابتدای مصرف پنهان می شود و می تواند مدت زمان رابطه جنسی اش را افزایش بدهد اما به مرور و در نتیجه مصرف مواد اضطراب در فرد بیشتر خواهد شد و برای اینکه بتواند به همان حالت قبلی برسد مجبور می شود میزان مصرف مواد و دفعات آن را افزایش بدهد ، پس از مدتی فرد به ماده مصرفی وابسته می شود و نه تنها مشکل انزال زودرس اش حل نشده بلکه به مرور به مشکلات ثانویه جنسی هم مبتلا می گردد .

ترک حشیش
ترک حشیش

در کل : مصرف مواد در بعد روانی اثر خودرا ، هم از طریق خلق فرد و هم از طریق مسایل رفتاری و ارتباطی نشان می دهد به این شکل که مصرف مواد در کوتاه مدت با تاثیر بر سیستم عصبی ، به فرد حس اعتماد به نفس داده و این تصور ایجاد می شود که در اثر مصرف این ماده میل جنسی افزایش یافته است ولی در درازمدت موجب کاهش میل جنسی و وابستگی افرد به آن ماده می شود .

اختلالات جنسی و اعتیاد در جوانان و متاهلین :

مشکلات جنسی عامل مهم اعتیاد در جوانان و همچنین گرایش برخی افراد متاهل به مصرف مواد اعتیاد آور می باشد . در حالی که تلقی رایج افراد این است که دوست ناباب علت اصلی اعتیاد به مواد است اما کارشناسان معتقدند یکی از مهمترین عوامل ترغیب افراد به سمت مصرف مواد عدم ارضاء جنسی است .
به گزارش جهانی برخی کارشناسان معتقدند علت بیش از ٣٠درصد اعتیاد ها وجوداختلال جنسی در افراد می باشد و این بی توجهی مسائل جنسی جامعه را از درون متلاشی می کند .
و بی اطلاعی برخی از جوانان از زیانهای مواد اعتیاد آور و آشنا نبودن با مهارتهای زناشویی و در دسترس بودن فیلمهای پرنو، برنامه های بد ماهواره ای , افسردگی و وسواس فکری , و شهوت رانی های بیمار گونه و بویژه مشکلات زناشویی از قبیل زود انزالی , سردی مزاجی از عوامل گرایش افراد متأهل به مصرف مواد می باشد .
در واقع برخی افراد مصرف مواد اعتیاد آور را درمانی برای رفع مشکلات جنسی می دانند و مصرف آن را به دیگران هم توصیه می کنند و به این باورند که این مواد اعتماد به نفس آنها را بالا بردهو بر تمایلات و قدرت جنسی آنان افزوده و زود انزالی شان را درمان می کند .
و همچنین برخی از زنان نیز مصرف مواد را عامل موثر در کاهش افسردگی یا وسواس فکری شان دانسته و این مواد را در رفع سردی جنسی و کمک به افزایش تمایلات احساسی و عاطفی در روابط زناشویی موثر می دانند .

اطلاعات بیشتر
اعتیاد در نگاهی عملی: تعریف و تفاوت‌های آن با مصرف عادی

تاثیر انواع مواد در اختلالات جنسی افراد:

ماری جوآنا, حشیش یا گراس : مصرف این مواد در دراز مدت می تواند موجب ناباروری در زنان و عقیمی در مردان شود .
ماده موثر موجود در حشیش تحت عنوان کانابینویید می تواند در مردان سبب کاهش هورمون مردانه یا تستوسترون ودر خانمها موجب به هم ریختن سیکل قاعدگی و بی ارادگی و بی انگیزگی شود و میل و رغبتی به انجام عمل زناشویی ندارند .

خانواده تریاک :

 

به دلیل اطلاع رسانی نکردن مناسب در جامعه , برخی افراد بر این باور هستند که با مصرف (تریاک , کراک , هروئین سوخته , شیره)باعث عملکرد بهتر جنسی و رفع زود انزالی می شود در حالی که در کوتاه مدت عملکرد بهتری دارد ولی در دراز مدت اشکالات زیاد وابستگی افراد به این مواد می شود و همچنین خیلی افراد قرص ترامادول را جای گزین این مواد می کنند در حالی که اثرات مخربی بر افراد می گذارد . چون با مصرف مواد و همچنین قرص فرد دچار سستی و رخوت می شود و تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارد و انرژی افراد از بین می رود

محرک و آمفتامین ها :

مانند شیشه , آمفتامین ها , کو کایین , اکس , ریتالین , که سبب افزایش تمرکز می شود به خصوص در جوانان استفاده می شود . مصرف این موادها افراد را دچار توهم کرده و در نتیجه حس واقعیت سنجی در آنها از بین می رود و چون این حس از بین می رود افراد فکر می کنند که هر وقت از این مواد استفاده کنند میزان و زمان لذت جنسی شان افزایش پیدا می کنند در حالی که چنین نمی باشد چون به دلیل توهم , ارتباط این افراد با واقعیت قطع می شود و لذت جنسی را به این شکل حس می کنند و برای افزایش لذت مجبور می شوند که این مواد را مصرف کنند در نتیجه نسبت به مصرف این مواد شرطی می شوند و دیگر نمی توانند یک رابطه جنسی خوب بدون مصرف مواد را تجربه کنند و این شرایط سبب کاهش اعتماد به نفس و وابستگی و مشکلات ثانوی دیگر می شود و خطر مهم دیگری که طرف این مواد دارد فرد ممکن است تحت تاثیر این مواد قرار بگیرد و دست به رفتارهای پر خطر جنسی بزند یعنی ممکن است قربانی سو ء استفاده جنسی شده و یا به دیگری تجاوز کند . و به دلیل اینکه فرد تحت تاثیر توهم های ناشی از مصرف قرار می گیرد حوادث مرگ باری را برای خودش و دیگران رقم می زند .
سیگار : اولین مخدر ناتوان کننده می باشد و کسانی که سیگار می کشند دو برابر افراد عادی دچار اختلالات مغوظ می شوند نیکوتین موجود در سیگار جزو مواد تنگ کننده عروق است که می تواند باعث تنگی عروق تناسلی شود و از نعوظ کامل جلوگیری می کند . گر چه جوانان احتمال دارد این مشکل را بلا فاصله تجربه نکند اما کشیدن مستمر و مداوم سیگار خودشان را برای ناتوانی ها و کژکاری های جنسی آماده می کنند
مشکلات جنسی مهمترین علت بازگشت مجدد بیماران در حال بهبودی بعد از درمانهای مکرر است

اطلاعات بیشتر
مواد اثرگذار بر مغز: از اعتیاد تا تأثیرات طولانی‌مدت

دلایل سوء مصرف افراد :

1. تلقی مشکل زود انزالی به عنوان عدم توانایی جنسی و احساس مرد بودن
2 . ترس از نارضایتی شریک جنسی
3 . احساس شرم و خجالت از ابتلا به مشکل زود انزالی و فرار از چنین احساسی
۴. همچنین مردانی که رابطه جنسی با زنان و دختران خیابانی برقرار می کنند
5 . سکس گروهی که چند مرد با یک زن یا دختر خیابانی اقدام به رابطه جنسی می کنند با سوء مصرف مواد تلاش می کنند تا بین دوستان خود نیروی جنسی خویش را قوی تر نشان می دهد و افتخار می کند .
6 . نا آگاهی به تکنیکهای معاشقه و لذت بردن از آن
7 . احساس خجالت و ترس و شرم از مراجعه به پزشک و روانشناس و روانپزشک جهت درمان
روشهای درمان بیماران مبتلا به اختلالات جنسی :
1. درمانهای دارویی از طریق مشاوره با پزشک , روانشناس , روانپزشک جهت بهبود مشکلات جنسی
2 . درمانهای رفتاری از طریق آموزشهایی که روانشناس جهت کنترل رفتار و احساسات جنسی به بیمار می دهد . و همچنین درمانهای عاطفی و روانی که تحت نظر روانشناس و روانپزشک صورت می گیرد .
3 . افرادی که به دنبال یک زتدگی جنسی سالم و با نشاط هستند برای انتخاب راه حلهای مناسب و درمان عوامل ابجاد کننده مشکلات جنسی از قبیل اضطراب و افسردگی و انجام فعالیتهای مناسب از طریق آموزشهای کافی و لازم از طریق پزشک و روانشناس و روانپزشک (استفاده از روشهای درمانی مناسب ) صورت بگیرد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان