دسته آموزش

اوردوز مواد مخدر: تشخیص، خطرات، و اقدامات اورژانسی برای مداخله (علائم، راهنمایی)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

اوردوز مواد مخدر

سو مصرف مواد مخدر همیشه خطر عوارض جانبی جدی از جمله اوردوز را به همراه دارد. این که آیا شما از الکل ، یک داروی غیرقانونی مانند کوکائین یا داروهای تجویز شده توسط پزشک – مانند مسکن های افیونی – مصرف می کنید، به وجود آمدن اعتیاد همیشه نگران کننده خواهد بود و در بسیاری از موارد ، اگر رفتار سو مصرف مواد ادامه پیدا کند ، احتمال اوردوز وجود دارد.

اوردوز مواد مخدر
اوردوز مواد مخدر

اوردوز چیست؟

اوردوز(Overdose) یا مصرف بیش ازحد که بعضی اوقات به اختصار OD نامیده می شود ، هنگامی اتفاق می افتد که بدن تحت تأثیر مقدار سمی ماده یا ترکیبی از مواد قرار می گیرد. در صورت سو مصرف مواد مخدر و الکل می توان در بسیاری ازموارد اوردوز کرد. مصرف بیش از حد مواد مخدر یا مواد شیمیایی می تواند عمدی یا تصادفی باشد. مصرف بیش از حد تصادفی معمولاً زمانی اتفاق می افتد که افراد  برای دستیابی به نتایج خاص، بیشتر از داروی تجویز شده مصرف می کنند یا برای نئشگی بیشتر، از مواد مخدر بیشتری استفاده می کنند. مصرف بیش از حد عمدی معمولاً نتیجه تلاش شخصی برای خودکشی است. صرف نظر از قصد و نیست شخصی ، هرگونه تلفات جانی در اثر مصرف بیش از حد فاجعه بار است و هرگونه مصرف بیش از حد می تواند عواقب شدید و ماندگاری داشته باشد.

براساس موسسه ملی سو Ab مصرف مواد مخدر ، تعداد کل مرگ های ناشی از اوردوز مواد مخدر از سال 2002 تا 2015 بیش از دو برابر افزایش یافته است. بعلاوه ، طبق گزارش سال 2016 مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، تعداد مرگ و میر ناشی از مواد افیونی از سال 2000 تاکنون 200٪ افزایش یافته است.  این اعداد ، شاید امروز بیش از هر زمان دیگر ، اهمیت شناخت علائم و نشانه های مصرف بیش از حد یک دارو را نشان می دهد ، بنابراین شما می توانید با رسیدن به این شناخت، زندگی خود یا عزیزانتان را نجات دهید.

اطلاعات بیشتر
ترک کوکائین | برترین مرکز ترک کوکائین در ایران | خانه سپید

 

علائم و نشانه های اوردوز مواد مخدر

 

علائم جسمی و روانی مصرف بیش از حد مواد می تواند بسته به نوع مواد مصرف شده متفاوت باشد. علائم و نشانه های معمول مصرف بیش از حد مواد می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

گشاد شدن مردمک چشم

راه رفتن ناپایدار.

درد قفسه سینه.

تنفس کم عمق ، یا قطع نفس کامل.

لب ها یا انگشتان آبی.

حالت تهوع یا استفراغ.

رفتار خشونت آمیز یا پرخاشگرانه.

گمراهی یا گیجی.

پارانویا.

تحریک.

تشنج یا لرزش.

عدم پاسخگویی

بیهوشی

مرگ.

 

علائم و نشانه های اوردوز مواد چه مدت طول می کشد؟

ممکن است یک فرد تمام یا حتی بیشتر این علائم را از خود نشان ندهد و مدت زمان اوردوز ممکن است با توجه به عوامل دیگری از جمله واکنش بدن ، نوع ماده ، میزان مصرف تغییر کند. حتی چند علامت می تواند نشان دهد که فرد اوردوز کرده است. در این صورت ، فرد باید این علائم را بسیار جدی بگیرد.

عوامل خطر اوردوز

در صورت سو مصرف از هر نوع ماده غیرقانونی ، همیشه خطر اوردوز وجود دارد. با این حال ، برخی از اعمال و شرایط ممکن است این خطرات را بیشتر افزایش دهند و توجه به آنها برای کاهش احتمال اوردوز فرد مهم است ، این عوامل عبارتند از:

وابستگی قابل توجه فیزیولوژیکی به مواد

سابقه اوردوز کردن

مصرف مقدار زیادی از مواد مخدر مختلف به طور هم زمان.

افزایش دوز ماده با گذشت زمان

عدم تمایل به کمک اضطراری در صورت لزوم.

استفاده از دارو از طریق وریدی.

اطلاعات بیشتر
تفاوت‌های اعتیاد رفتاری: مواد، بازی، خوردنی (شناخت )

سابقه اقدام به خودکشی

از سرگیری مصرف مواد مخدر بعد از یک دوره ترک.

سطح تحمل بدنی پایین.

 

تحمل به حالتی گفته می شود که وقتی بدن شما به وجود مواد عادت کرده است ، بنابراین برای رسیدن به همان نئشگی که قبلاً با دوز کمتری دریافت می کردید، به مقادیر بیشتری از مواد نیاز دارد. اگر به افزایش دوز خود ادامه دهید و یا مواد را به طور مکرر مصرف کنید ، ممکن است خطر اوردوز مواد بیشتر باشد.

 

اگر فردی اوردوز کرد، چه اقداماتی باید انجام داد؟

 

اگر شما یا یکی از عزیزانتان به طور بالقوه بیش از حد دارو مصرف کرده اید ، برای دریافت فوریت کمک اضطراری با تلفن 911 تماس بگیرید. همچنین هنگام انتظار برای رسیدن پرسنل پزشکی ، چند روش زیر را انجام دهید. با این حال ، اطمینان حاصل کنید که جان خود را در معرض خطر قرار ندهید ، زیرا برخی از داروها می توانند رفتار خشونت آمیز یا غیر قابل پیش بینی را در فرد مصرف کننده ایجاد کنند.

 

  • تنفس و ضربان قلب فرد را بررسی کنید.
  • اگر فرد بیهوش است ، سعی کنید پاسخی از او دریافت کنید.  سطح هوشیاری وی را ارزیابی کرده و در صورت امکان با آرامش او را درگیر خود کند.
  • اگر فرد نفس نمی کشد ، او را به پهلو بچرخانید.
  • اگر دوره‌های فوریت پزشکی را گذرانده‌اید ، در صورت لزوم CPR تهیه کنید.
  • طبق راهنمایی اپراتورهای 911 ، کمک های اولیه را انجام دهید.
  • اگر از داروهای تجویز شده یا مواد مخدر استفاده شده است ، ظرف را با خود به ER ببرید ، حتی اگر خالی باشد.
  • تا زمانی که منتظر رسیدن پرسنل پزشکی هستید ، سعی کنید آرام باشید.
  • به شخص اطمینان دهید که کمک در راه است.
  • اگر فرد به هوش آمد ، اطلاعاتی از قبیل نوع ماده مصرفی ، زمان آخرین دوز را جمع آوری کرده و تا رسیدن کمک با آنها صحبت کنید.
اطلاعات بیشتر
مصرف مواد مخدر چه تاثیری بر سیستم قلبی – عروقی می گذارد؟ | خانه سپید

 

متأسفانه ، غالباً مواردی پیش می آید که انسانی که در کنار فرد اوردوزی است ، همان شخصی است که با او مواد کشیده است. ممکن است این توانایی را نداشته باشند که بتواند با 911 تماس بگیرد یا فکر کند که ممکن است به مشکل بر بخورد ، بنابراین در نهایت هیچ کاری نمی کند. در مواقع دیگر ، افرادی نیز وجود دارند که به اندازه کافی آگاه هستند و می توانند با تماس و کمک فوری ، زندگی دوست خود را نجات دهند.

 

 

کلام آخر

اوردوز مواد مخدر و دارو، سالانه جان هزاران نفر را می گیرد. بنابراین بهترین راه حل برای جلوگیری از این اتفاق، کنارگذاشتن مواد مخدر است. بدین منظور. شما میتوانید با کلینیک ترک اعتیاد خانه سپید در ارتباط باشید. این کلینیک یکی از مراکز ترک اعتیاد در تهران است که پیشرو در ارائه برنامه های سرپایی و سم زدایی از مواد مخدر و الکل و برنامه های ترک اعتیاد است. اگر با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنید و قصد سم زدایی یا ترک را دارید ، لطفاً با تیم ما تماس بگیرید تا به شما در یافتن درمان مورد نیاز کمک کند. همین حالا با ما تماس بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان