دسته آموزش

بعد ترک سیگار چه اتفاقی در بدن می افتد؟ | خانه سپید

زمان مطالعه: 4 دقیقه

بعد ترک سیگار چه اتفاقی در بدن می افتد؟

ترک سیگار بهترین کاری است که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید. بعضی از افراد هنگام ترک این ماده فقط چند علامت خفیف دارند اما برخی، سختی بیشتری را هنگام ترک متحمل می شوند.

علائم متداول عبارتند از: هوس ، بی قراری ، مشکل در تمرکز یا خوابیدن ، تحریک پذیری ، اضطراب ، افزایش اشتها و افزایش وزن.

بعد ترک سیگار چه اتفاقی در بدن می افتد؟
بعد ترک سیگار چه اتفاقی در بدن می افتد؟

تغییر روال زندگی می تواند به شما در جلوگیری از عوامل تحریک کننده ای که به مغز شما می گویند وقت سیگار کشیدن است ، کمک کند. در بسیاری از افراد، علائم ترک پس از دو تا چهار هفته به طور کامل از بین می رود ، اگرچه برای برخی از افراد ممکن است بیشتر طول بکشد. بطور کلی ،به یاد داشته باشید که این روزها خواهند گذشت ، و اگر اراده کنید و سیگار را کنار بگذارید ، احساس بهتری خواهید داشت.

 

علائم رایج هنگام ترک سیگار

علائم رایجی که ممکن است در طول بهبودی تجربه کنید عبارتند از:

  • ولع مصرف – این مورد ممکن است در ابتدا قوی باشد ، اما معمولاً فقط چند دقیقه طول می کشد. اگر در برابر هوس خود نسبت به مصرف سیگار مقاومت کنید ، به مرور میل به کشیدن آن کم و کمتر می شود.
  • بی قراری و مشکل در تمرکز یا خواب – این موارد با عادت بدن به عدم استعمال سیگار از بین می روند. آرامش و تنفس عمیق می تواند کمک کننده باشد. همچنین بهتر است میزان مصرف کافئین خود را کاهش دهید زیرا هنگام ترک سیگار ، بدن تقریباً دو برابر معمول کافئین جذب می کند که می تواند باعث اضطراب ، تحریک پذیری و بی قراری شود.
  • تحریک پذیری ، عصبانیت ، اضطراب ، روحیه افسرده – این موارد همه طبیعی هستند: وحشت نکنید. برای مدتی دچار این مشکلات خواهید شد. اما اینها همه می گذرند و شما سلامتی کامل خوذچد را بدست می آورید.
  • افزایش اشتها و افزایش وزن – این مورد ممکن است چندین هفته به طول بینجامند. برنامه ریزی غذایی می تواند به شما در کنترل وزنتان کمک کند.
اطلاعات بیشتر
سیر تکاملی اعتیاد: از مصرف تا وابستگی، عوامل ریشه‌ای و راه‌های پیشگیری

 

علائم کمتری که ممکن است تجربه کنید – که البته موقتی هستند – شامل موارد زیر است:

 

علائم سرماخوردگی مانند سرفه ، گلودرد و عطسه

یبوست

سرگیجه یا سبکی سر

زخم های دهان

 

هرچه زمان می گذرد ، متوجه خواهید شد که این علائم ضعیف می شوند و به فکر مصرف سیگار کمتر می افتید. اگر علائم شدید یا طولانی مدت دارید ، بهتر است مشکل خود را با یک متخصص  در میان بگذارید.

 

هنگام ترک احساسات احساسی هستید

در روزها و هفته های اول که سیگار را ترک می کنید ، فراز و نشیب های عاطفی می تواند در شما احساس شود. ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی شما به طور طبیعی می تواند منجر به افزایش احساسات شود.

بعضی از افراد هنگام ترک سیگار این گونه حس را دارند که انگار دوست خود را از دست داده اند. زمانی که درک کنید این دوران زودگذر است و احساساتتان نسبت به برخی مسائل طبیعی است ، می توانید در روزهای سخت دوام بیاورید و ترک سیگار را با موفقیت پشت سر بگذارید.

 

بعد ترک سیگار چه اتفاقی در بدن شما می افتد؟

 

  • طی شش ساعت بعد کنار گذاشتن سیگار، ضربان قلب شما کند شده و فشار خون شما پایدارتر می شود.
  • طی یک روز جریان خون شما تقریباً بدون نیکوتین می شود ، سطح مونوکسید کربن در خون شما کاهش می یابد و اکسیژن با سهولت بیشتری به قلب و عضلات شما می رسد.
  • در طی یک هفته ممکن است حس چشایی و بویایی شما بهبود یابد.
  • در طی سه ماه کمتر سرفه و خس خس می کنید ، عملکرد سیستم ایمنی بدن و گردش خون در دست ها و پاها بهبود می یابد و عملکرد ریه های شما بهتر می شوند.
  • در عرض شش ماه سطح استرس شما کاهش می یابد و احتمال اینکه سرفه خلط دار داشته باشید کم است.
  • بعد از یک سال ریه های شما سالم تر می شوند و تنفس راحت تر از کشیدن سیگار است.
  • در طی دو تا پنج سال خطر ابتلا به بیماری قلبی به طور قابل توجهی کاهش می یابد.
  • در طی پنج سال ، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در زن همانند دورانی می شود که سیگار نمی کشید.
  • بعد از 15 سال خطر حمله قلبی و سکته مغزی مشابه با شخصی که هرگز سیگار نکشیده است خواهد بود.
اطلاعات بیشتر
همه چیز درباره اختلالات اضطرابی | خانه سپید

 

افزایش وزن و ترک سیگار

افزایش وزن همیشه بخشی از ترک سیگار نیست اما معمول است. بعد از ترک ممکن است احساس گرسنگی بیش از حد معمول داشته باشید – این یک علامت شایع ترک است و با گذشت زمان برطرف می شود. این می تواند به شما کمک کند تا از قبل برنامه ریزی کنید و میان وعده های سالم زیادی مانند آجیل و میوه داشته باشید.

 

مدیریت علائم ترک سیگار

اگرچه علائم ترک می تواند چالش برانگیز باشد ، اما روش هایی وجود دارد که می توانید به خود کمک کنید تا انگیزه خود را حفظ کنید:

 

  • لیستی از دلایلی که تصمیم به ترک آن گرفته اید را نگه دارید و آن را برای آن لحظه هایی که هوس سیگار کشیدن می کنید ، نگه دارید.
  • برنامه ریزی کنید و مشغول باشید.

دوستان و خانواده خود را از ترک سیگار خود آگاه کنید تا شما را در این مسیر یاری کنند  و به شما انگیزه دهند.

  • پنج دقیقه ولع مصرف خود را به تعویق بیندازید. معمولاً این ولع از بین می رود.
  • مقداری تنفس عمیق انجام دهید، آب بنوشید ، یا خود را بت کار دیگری مشغول کنید.

 

هزینه های سیگار کشیدن

 

فکر کردن در مورد مبلغی که قبلاً برای سیگار کشیدن هزینه کرده اید ، فایده ای ندارد. اما اگر ترک کنید می توانید پول خود را پس انداز کنید و هرچه زودتر آن را ترک کنید ، پس انداز بیشتری خواهید داشت. اگر روزانه یک بسته 20 عددی سیگار با قیمت ده هزارتومان بکشید ، سالانه حدود ۳,۶۰۰,۰۰۰ پس انداز می کنید. فکر کردن در مورد اینکه دوست دارید با این پول چه کار دیگری انجام دهید می تواند انگیزه خوبی برای پایبندی به برنامه ترک سیگار باشد.

اطلاعات بیشتر
ترک ترامادول | اولین مرکز درمان ترامادول در ایران | خانه سپید

 

کلام آخر

با ترک سیگار، شما می توانید سلامتی را به خود و خانواده تان هدیه دهید. اگر در این زمینه اطلاعات اندکی دارید، شما می توانید با کلینیک ترک اعتیاد خانه سپید در ارتباط باشید. این مرکز با داشتن کادری مجرب و متخصص در زمینه ترک اعتیاد، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. برای کسب اطلاعات بیشتر تماس حاصل فرمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان