خانه سپید

تاثیر مصرف مواد مخدر و الکل روی جنین در دوران بارداری | خانه سپید

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تاثیر مصرف مواد مخدر و الکل روی جنین در دوران بارداری

 هنگامی که باردار هستید ، هر آنچه شما می خورید و مصرف می کنید، می تواند بر روی نوزاد متولد شده شما تأثیر بگذارد. برخی از این موارد می تواند اثرات مضر بر بارداری شما داشته باشد. سیگار کشیدن ، نوشیدن الکل ، مصرف داروهای تجویز شده یا استفاده مواد مخدر می تواند از جفت عبور کرده و بر روی شما و کودک تأثیر منفی بگذارد.

در ادامه عوارض  مصرف  مواد مخدر، الکل، دخانیات و داروهای تجویزی در دوران بارداری ذکر شده است:

تاثیر مصرف مواد مخدر و الکل روی جنین در دوران بارداری
تاثیر مصرف مواد مخدر و الکل روی جنین در دوران بارداری

مواد مخدر

مصرف مواد مخدر غیرقانونی در دوران بارداری ممکن است باعث سقط جنین ، زایمان زودرس ، نقایص مادرزادی ، مرده زایی ، علائم ترک در نوزاد پس از تولد ، خطر بیشتر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) ، رشد بسیار کم جنین و مشکلات شناختی و رفتاری شود. زنانی که دارو تزریق می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس ایدز قرار دارند که می تواند به نوزاد آنها منتقل شود.

دلیل سخت بودن ترک مواد مخدر

کوکائین : زایمان زودرس ، وزن کم هنگام تولد

مت آمفتامین : افزایش خطر زایمان زودرس ، جدا شدن جفت ، کند شدن رشد جنین و ناهنجاری های قلب و مغز

مواد استنشاقی : ناهنجاری جنین و سقط خود به خودی

مواد افیونی : وزن کم هنگام تولد و سقط خود به خودی

در حالی که اثرات کوکائین معمولاً فوری است ، ممکن است تاثیری که روی جنین بگذارد ، یک عمر ادامه یابد. نوزادان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری کراک می کشند معمولاً مشکلات جسمی و روحی خاص خود را دارند.

اطلاعات بیشتر
تأثیر مصرف الکل بر بدن: اثرات جسمی، روانی و راه‌های مقابله

همراه با اثرات متداول مصرف مواد مخدر ، مانند آسیب به اعضای بدن ، وی همچنین در معرض خطر وابستگی جسمی یا اعتیاد به مواد مخدر یا مصرف بیش از حد دارو قرار دارد. این خطرات برای یک فرد بالغ عادی قابل توجه است ، اما برای زنان باردار ، جنین و کودکان تازه متولد شده بسیار زیاد است.

مصرف الکل

نوشیدن الکل در دوران بارداری می تواند باعث بدشکلی جسمی ، نقص قلب ، عقب ماندگی ذهنی و مشکلات جسمی و رفتاری مادام العمر شود. میزان الكلی كه یك زن بتواند در دوران بارداری خود بنوشد،ج وجود ندارد.

استعمال دخانیات

سیگار کشیدن، نیکوتین و سایر مواد شیمیایی خطرناک را به کودک شما منتقل می کند. سیگار کشیدن همچنین خطر تولد زودرس یا تولد نوزاد مرده را افزایش می دهد.

عوارض جانبی بالقوه مصرف دارو در دوران بارداری

مطالعات نشان می دهد که استفاده از داروها، چه قانونی چه غیرقانونی، در دوران بارداری تأثیر مستقیم بر جنین دارد. اگر سیگار می کشید ، الکل می نوشید یا کافئین می خورید ، جنین نیز همین موارد را مصرف می‌کند. اگر از ماری جوانا یا شیشه استفاده می کنید ، جنین تأثیر این داروهای خطرناک را نیز احساس می کند – و اگر به کوکائین اعتیاد دارید ، نه تنها زندگی خود را روی خط می اندازید ، بلکه سلامت جنین خود را به خطر می اندازید. عواقب استفاده از کوکائین شامل حملات قلبی ، نارسایی تنفسی ، سکته مغزی و تشنج است. این مشکلات سلامتی که زندگی مادر را تهدید می کند می تواند به یک نوزاد متولد نشده نیز منتقل شود.

اطلاعات بیشتر
تأثیر خانواده در پیشگیری از اعتیاد: راهکارها و اهمیت نقش والدین و خانواده

طبق تحقیقات انجام شده، 5.9 درصد از زنان باردار در سنین 15 تا 44 سال مصرف کننده مواد مخدر هستند. این ارقام نشان می دهد که تعداد کم اما قابل توجهی از زنان در دوران بارداری به مصرف مواد مخدر روی می آورند.

عوارض مصرف داروهای تجویزی

 مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توضیح می دهد که برخی از داروهای تجویزی نیز می تواند مضر یا به طور بالقوه برای جنین کشنده باشد. اثرات داروهایی که در دوران بارداری مصرف می شوند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد از جمله:

دوز دارو، زمان مصرف دارو در دوران بارداری، سایر شرایط سلامتی زن، سایر داروهایی که زن در دوران بارداری مصرف می کند.

چرا مصرف مواد مخدر در دوران بارداری جنین را تحت تأثیر قرار می دهد؟

بخشی از هر آنچه زن باردار مصرف می کند بین جنین برای تغذیه و رشد تقسیم میشود. در نتیجه ، در هر زمان که مادر از مواد مخدر استفاده می کند ، بدن او برخی از این مواد شیمیایی را به جنین می فرستد. جفت که زمانی سدی در نظر گرفته می شد که جنین را از هرگونه مضراتی که مادر ممکن است مصرف کند محافظت می کند ، در واقع بیشتر شبیه فیلتری است که به داروها و سایر مواد مضر اجازه عبور می دهد.

بنابراین ، تأثیر مصرف مواد بر بارداری می تواند نه تنها برای مادر ، بلکه برای کودک متولد شده نیز بسیار شدید باشد.

مشورت با پزشک در دوران بارداری

تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود کدام داروها باید یا نباید در دوران بارداری مصرف شوند ، اما به طور کلی ، زنانی که باردار هستند یا می خواهند باردار شوند باید در مورد هر دارویی که در حال حاضر استفاده می کند یا ممکن است برای شما تجویز شود با پزشک خود صحبت کنند. آنها با هم می توانند طرحی را برای درمان هرگونه مسئله بهداشتی و همچنین اطمینان از سلامت و ایمنی کودک تهیه کنند.

اطلاعات بیشتر
ترک بوپرنورفین | ترک B2 | روش های ترک بوپرنورفینپ | خانه سپید

کلام اخر

اگر شما یا یکی از عزیزانتان به دنبال درمان اختلال استفاده از مواد هستید ، لطفاً با ما با تماس بگیرید. کلینیک تخصصی ترک اعتیاد خانه سپید، با کادری مجرب و سابقه درخشان آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان