خانه سپید

ترک نیکوتین :چگونه از اثرات جانبی و تأثیرات ناخواسته جلوگیری کنیم؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ترک نیکوتین | ترک سیگار

اعتیاد به نیکوتین 

 وابستگی به نیکوتین زمانی اتفاق می افتد که شما به نیکوتین نیاز دارید و نمی توانید استفاده از آن را متوقف کنید. نیکوتین ماده شیمیایی موجود در توتون است که ترک آن را دشوار می کند. نیکوتین اثرات خوشایندی در مغز شما ایجاد می کند، اما این اثرات موقتی است. به همین دلیل است که سیگار دیگری روشن می کنید.

هرچه بیشتر سیگار بکشید، به نیکوتین بیشتری نیاز دارید تا احساس خوبی داشته باشید. وقتی می خواهید متوقف شوید، تغییرات روحی و جسمی ناخوشایندی را تجربه می کنید. اینها علائم ترک نیکوتین است. صرف نظر از مدت زمان سیگار کشیدن، قطع مصرف می تواند سلامتی شما را بهبود بخشد. آسان نیست اما می توانید وابستگی خود به نیکوتین را قطع کنید. بسیاری از درمان های موثر در دسترس هستند. از یک متخصص نیز کمک بخواهید.

ترک نیکوتین | ترک سیگار
ترک نیکوتین | ترک سیگار

علائم اعتیاد به نیکوتین

برای برخی از افراد، استفاده از هر مقدار تنباکو می تواند به سرعت به وابستگی به نیکوتین منجر شود. علائمی که نشان می دهد که ممکن است دچار اعتیاد به نیکوتین شده باشید عبارتند از:

  • نمی توانید سیگار را ترک کنید. در واقع یک یا چند تلاش جدی اما ناموفق برای متوقف کردن مصرف داشته اید.
  • هنگامی که می خواهید متوقف شوید علائم ترک را تجربه می کنید. تلاش شما برای متوقف کردن باعث علائم جسمی و مرتبط با خلق و خوی، مانند هوس شدید، اضطراب، تحریک پذیری، بی قراری، مشکل در تمرکز، ناامیدی، عصبانیت، افزایش گرسنگی، بی خوابی، یبوست یا اسهال می شود.
  • با وجود مشکلات سلامتی ایجاد شده برایتان، مصرف سیگار را ادامه می دهید. حتی اگر در سلامت ریه ها یا قلب خود به مشکل برخورده اید، نتوانسته اید جلوی آن را بگیرید.
  • فعالیت های اجتماعی را کنار می گذارید. ممکن است از رفتن به رستوران های دارای ممنوعیت مصرف دخانیات منصرف شوید و یا معاشرت با خانواده یا دوستان خود را متوقف کنید زیرا در این شرایط نمی توانید سیگار بکشید.
اطلاعات بیشتر
ترک مواد افیونی: راهنمایی‌ها و موفقیت‌ها ترک افیونی

روش های درمانی

مانند اکثر افراد سیگاری، احتمالا حداقل یک تلاش جدی برای ترک سیگار انجام داده اید. اما به ندرت می توان در اولین تلاش خود سیگار کشیدن را متوقف کرد، خصوصا اگر سعی کنید این کار را بدون کمک انجام دهید. استفاده از داروها و مشاوره، به خصوص به صورت ترکیبی اثبات شده است، احتمال موفقیت ترک سیگار افزایش خواهد یافت.

محصولات ترک نیکوتین

برخی از محصولات مربوط به ترک سیگار به دلیل دارا بودن مقادیر مختلف نیکوتین، به عنوان درمان جایگزینی نیکوتین شناخته می شوند. برخی از این روش های درمانی جایگزین نیکوتین به نسخه تجویز می شوند، اما برخی دیگر این کار را نمی کنند. دو داروی مجاز برای ترک سیگار وجود دارد که حاوی نیکوتین نیستند و هر دو فقط با نسخه پزشک در دسترس هستند.

هر یک از این محصولات می تواند به کاهش ولع مصرف نیکوتین و علائم ترک کمک کند و باعث می شود که برای همیشه سیگار را ترک کنید. استفاده از بیش از یک دارو ممکن است به شما کمک کند تا نتایج بهتری بگیرید. اگرچه می توانید برخی از محصولات مربوط به ترک نیکوتین را بدون نسخه پزشک خریداری کنید، بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. تا بفهمید که چه محصولاتی برای شما مناسب است، چه زمانی مصرف آنها را شروع کرده و چه عوارض جانبی احتمالی را به همراه خواهد داشت.

مشاوره

داروها با کاهش علائم ترک و هوس مصرف به شما کمک می کنند تا ترک کنید، در حالی که درمان های مشاوره ای به شما کمک می کند مهارت های لازم برای ترک درست نیکوتین را در خود پرورش دهید. هرچه زمان بیشتری را با مشاور بگذرانید، نتایج درمانی شما بهتر خواهد بود.

اطلاعات بیشتر
همه چیز درباره قرص زولپيدم| خانه سپید

در طول مشاوره های فردی یا گروهی، روش هایی را می آموزید که می توانید برای جلوگیری از سیگار کشیدن به شما کمک کند. بسیاری از بیمارستان ها ، برنامه های مراقبت های بهداشتی ، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و کارفرمایان برنامه های درمانی را ارائه می دهند. در این مسیر می توانید از متخصصین و مشاورین در مرکز ترک اعتیاد خانه سپید که برای خدمت رسانی آماده هستند، کمک بگیرید.

علائم ترک نیکوتین

علائم ترک نیکوتین می تواند ظرف 30 دقیقه از آخرین استفاده شما از دخانیات آغاز شود و به میزان اعتیاد شما بستگی دارد. عواملی مانند مدت زمان مصرف توتون و مقدار دخانیات به صورت روزانه بر شدت علائم شما تأثیر می گذارد. علائم ترک نیکوتین برای افراد سیگاری عبارتند از:

  • اشتیاق شدید به نیکوتین
  • سوزن سوزن شدن در دست ها و پاها
  • تعریق
  • حالت تهوع و گرفتگی شکم
  • یبوست و گاز
  • سردرد
  • گلو درد
  • بیخوابی
  • مشکل در تمرکز
  • اضطراب
  • تحریک پذیری
  • افسردگی
  • افزایش وزن
ترک نیکوتین
ترک نیکوتین

علائم ترک نیکوتین معمولا طی دو تا سه روز به اوج خود می رسد. هوس شما ناشی از گیرنده های نیکوتین در مغز است. این گیرنده ها در پاسخ به استفاده قبلی از نیکوتین شما افزایش می یابند. گیرنده ها باعث می شوند شما به ادامه سیگار کشیدن ادامه دهید. در واقع نادیده گرفتن آن گیرنده ها منجر به ایجاد علائم ترک می شود.

با این حال، همانطور که آنها را نادیده می گیرید علائم شروع به ناپدید شدن می کنند. علائم ترک اغلب طی دو تا چهار هفته از بین می روند. بعضی از افراد ممکن است برای چند ماه علائم ترک نیکوتین را تجربه کنند.

اطلاعات بیشتر
اکسی کدون و چالش‌های ترک: تجربه‌ها و راهنمایی‌ها برای مواجهه با فرآیند

چه عوارضی با ترک نیکوتین همراه است؟

اعتیاد به نیکوتین یک بیماری تهدید کننده زندگی نیست. با این حال، با ترک آن ممکن است متوجه برخی تغییرات جسمی یا خلقی شوید مانند:

افزایش اشتها و افزایش وزن

با ترک سیگار، جوانه های چشایی و حس بویایی شما به حالت طبیعی برمی گردد. اگرچه این یک عارضه جانبی مثبت است، اما ممکن است متوجه شوید که بیشتر از آنچه قبل از شروع سیگار کشیدن، هوس غذا می کنید. به علاوه، بعضی از افراد هوس غذاهای سرشار از چربی و شکر می کنند، حتی اگر قبل از سیگار کشیدن به این چیزها میلی نداشته باشند. اگر نگرانی در مورد وزن خود دارید با پزشک خود مشورت کنید. آنها ممکن است بتوانند در شناسایی راهکارهای مفید به شما کمک کنند.

تغییرات بهداشت روانی

برخی از افراد ممکن است مشکلات بهداشت روان را نیز تجربه کنند. افرادی که در گذشته دوره های افسردگی داشته اند ممکن است اوج افسردگی را تجربه کنند. این ممکن است برای افرادی که به اختلال دو قطبی یا سایر اختلالات استفاده از مواد مبتلا هستند، نیز رخ دهد.

افسردگی همراه با ترک نیکوتین اغلب موقتی است و با گذشت زمان فروکش می کند اگر سابقه افسردگی دارید، با پزشک خود در مورد راه های کنترل علائم خود در هنگام ترک سیگار صحبت کنید. درنظر داشته باشید که متخصصین و مشاورین در مرکز ترک اعتیاد خانه سپید که برای خدمت رسانی آماده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان