خانه سپید

استرویدها و سلامتی: چرا و چگونه باید از آن‌ها دست برداریم؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

 ترک استرویدها

برخی از نوجوانان، عمدتا مردان از استروئیدهای آنابولیک – آندروژنیک استفاده می کنند تا عملکرد ورزشی خود را بهبود بخشند و یا به کمک آن با ساخت عضلات، ظاهر خود را بهبود بخشند. سو مصرف استروئید ممکن است منجر به مشکلات جدی، حتی غیر قابل جبران سلامتی از جمله نقص کلیه، آسیب کبدی و مشکلات قلبی عروقی شود که خطر سکته و حمله قلبی را افزایش می دهد (حتی در افراد جوان).

درصد نامشخصی از سو مصرف کنندگان استروئید ممکن است به مواد مخدر اعتیاد پیدا کنند، یعنی با وجود مشکلات جسمی و تأثیرات منفی بر روابط اجتماعی، همچنان به استفاده از آنها ادامه دهند، اما مکانیسم های ایجاد کننده این اعتیاد پیچیده تر از سایر داروهای اعتیادآور است.

 ترک استرویدها

استروئیدها به طور کلی مسکر کننده تلقی نمی شوند، اما مطالعات حیوانی نشان داده است که استفاده مزمن از استروئیدها همان مسیرهای دوپامین را در مغز تغییر می دهد که تحت تأثیر سایر مواد قرار دارد. علاوه بر این، هنگامی که افراد از استروئید استفاده نکنند، می توانند علائم ترک مانند تغییرات هورمونی را تجربه کنند که باعث خستگی، از دست دادن توده های عضلانی و میل جنسی و سایر تغییرات جسمی ناخوشایند می شود. یکی از خطرناک ترین علائم ترک در استرویدها افسردگی است. سو مصرف استروئیدها اغلب به دلیل سو مصرف سایر مواد که به عنوان بخشی از یک رژیم تقویت کننده عملکرد (مانند محرک ها) یا برای کمک به مدیریت عوارض جانبی مرتبط با درد، خواب یا خلق و خو صورت می گیرد.

به دلیل این ترکیب پیچیده از مسائل، درمان سو مصرف استروئید، شامل رسیدگی به طور همزمان به تمام مسائل مربوط به بهداشت روان و جسمی و اختلالات مصرف مواد است. درمان ممکن است شامل درمان های رفتاری و همچنین داروهایی برای کمک به عادی سازی سیستم هورمونی و درمان هرگونه افسردگی یا درد باشد. اگر علائم شدید یا طولانی باشد، ممکن است به بستری شدن در بیمارستان نیاز باشد.

اطلاعات بیشتر
استرس و افسردگی بعد از ترک ماری جوانا

درک استروئیدها

دو نوع استروئید وجود دارد، کورتیکواستروئیدها و استروئیدهای آنابولیک. هر دو می توانند برای درمان بیماری های مختلف پزشکی مورد استفاده قرار گیرند، اما استروئیدهای آنابولیک اغلب مورد سو مصرف قرار می گیرند زیرا اعتقاد بر این است که باعث افزایش توده عضلانی و عملکرد ورزشی بهتر می شوند. بیشتر افرادی که از استروئیدهای آنابولیک استفاده می کنند، مردان هستند اما همه ورزشکار نیستند. برخی از آنها صرفا برای بهبود شکل ظاهری استفاده می کنند.

استروئیدها از نظر وابستگی مشابه سایر داروها هستند، اما دلایل این اتفاق اندکی متفاوت است. اغلب، اعتیاد به استروئید زمانی ایجاد می شود که مردان سعی می کنند با مسائل اساسی روانشناختی کنار بیایند. این موارد می تواند از اعتماد به نفس پایین تا نامتناسب بودن بدن باشد.

از آنجا که اعتیاد به استروئید کمی متفاوت از اعتیاد به الکل یا وابستگی به مواد دیگر عمل می کند، روش درمان هر فرد منحصر به فرد است. یکی از عمده ترین عوارض جانبی ترک استروئیدها افسردگی است که می تواند بسیار شدید بروز کند.

درمان اعتیاد به استروئید باید شامل داروهای حمایتی برای علائم ترک و همچنین مشاوره و درمان برای حل مشکلات روانشناختی اساسی باشد. اعتیاد می تواند اتفاق بیفتد که همچنین باید در هنگام تهیه یک برنامه درمانی این موارد را نیز در نظر گرفت. متخصصین و مشاورین در مرکز ترک اعتیاد خانه سپید برای خدمت رسانی به شما آماده هستند.

اطلاعات بیشتر
ترک مواد افیونی: راهنمایی‌ها و موفقیت‌ها ترک افیونی

اشکال مختلف استروئیدها

  • پردنیزولون
  • بکلومتازون
  • فلوتیکازون
  • متیل پردنیزولون
  • هیدروکورتیزون
  • قرص
  • شربت و مایعات
  • استنشاق کننده ها و اسپری های بینی
  • تزریق
  • کرم، لوسیون و ژل

علائم ترک استروئید

علائم ترک معمولا پس از استفاده طولانی مدت از استروئیدها با قطع سریع و ناگهانی دارو ظاهر می شود. این استروئیدها شامل گلوکوکورتیکوئیدها، استروئیدهای آنابولیک به صورت موضعی، تزریقی و ترانس درمال هستند. علائم و نشانه های زیر ممکن است در افرادی که از ترک مصرف استروئید را آغاز می کنند، رخ دهد:

  • ضعف
  • خستگی
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • درد شکم
  • افت فشار خون
  • سرگیجه یا غش کردن
  • افت قند خون
  • تغییرات قاعدگی

کمتر ممکن است درد مفاصل، تغییرات پوستی، دردهای عضلانی، تب، تغییرات ذهنی یا افزایش کلسیم مشاهده شود. اما کمبود آب و عدم تعادل الکترولیت ممکن است رخ دهد. کاهش انقباضات دستگاه گوارش می تواند منجر به گشاد شدن روده شود. علائم ترک استروئید بسیاری از مشکلات پزشکی دیگر را تقلید می کند.

پزشکان از چه آزمایشاتی برای تشخیص ترک مصرف استروئید استفاده می کنند؟

از آنجا که علائم ترک استروئید متنوع و غیر اختصاصی است، متخصصان مراقبت های بهداشتی ممکن است در تشخیص این موضوع با مشکل روبرو شوند. با این حال، بهترین راه برای تشخیص ترک استروئید، داشتن سابقه پزشکی خوب و معاینه فیزیکی از بیمار است، با تأکید بر مصرف داروهایی مانند استروئید که در گذشته نه چندان دور قطع شده است. آزمایشات دیگری که ممکن است در تشخیص کمک کند سطح کورتیزول، سطح کلسیم، CBC ، سطح الکترولیت، سطح BUN و سطح کراتینین است.

اطلاعات بیشتر
ترک ماریجوانا و آغاز دوران جدید: داستان‌های الهام‌بخش افرادی که موفق شدند

درمان برای ترک استروئید

به طور کلی، ترک استروئید با استفاده از استروئیدها، برای کاهش یا از بین بردن علائم ترک استفاده می شود. سپس مقدار استروئیدهای داده شده به تدریج کاهش می یابد تا بدن بتواند به طور معمول با استروئیدهای سنتز سازگار شود. هر بیمار درمان منحصر به فردی خواهد داشت، بنابراین پزشکان علائم بیمار، نوع استروئید و شرایط بیمار را در نظر می گیرند. زمان قطع مصرف، بسیار متغیر است و ممکن است بسته به وابستگی بیمار، قدرت و نوع استروئید تجویز شده و مشکلات پزشکی زمینه ای، چند هفته تا یک سال طول بکشد.

هنگام مصرف استرویدها و به ویژه هنگام قطع آن، مهم است که از دستورالعمل های دوز ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود پیروی کنید. مصرف صحیح دارو کمک زیادی به شما در جلوگیری از ترک خواهد کرد. هنوز هم ترک استرویدها امکان پذیر خواهد حتی اگر همه دستورالعمل ها را دنبال کنید زیرا نتایج کاهش پایدار فردی متفاوت است. به همین دلیل توجه داشتن به علائم ترک بسیار مهم است. در صورت بروز هرگونه علائم با ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی خود تماس بگیرید و شرایط را توضیح دهید. متخصصین و مشاورین در مرکز ترک اعتیاد خانه سپید برای خدمت رسانی به شما و همراهی شما در این مسیر آماده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان