خانه سپید

دیکلوفناک چیست؟ شناخت کامل از موارد مصرف، عوارض و تأثیرات این دارو بر سلامت

زمان مطالعه: 3 دقیقه

 دیکلوفناک برای ترک

 یک گروه از داروها به نام داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی وجود دارند که دارای اثرات ضد درد و ضد التهاب هستند و فاقد کورتون(کورتیکواستروئید) می باشند.
داروهای تسکین دهنده ی درد ضد التهاب مانند دیکلوفناک که به ضد درد های NSAIDs معروف هستند در تسکین دردهایی نظیر آرتریت (التهاب مفاصل)،رگ به رگ شدن عضلات یا ضرب دیدگی استخوان،نقرس،میگرن،درد دندانی و دردهای پس از عمل جراحی کاربرد دارند. داروهای تسکین دهنده ی درد ضد التهاب مانند دیکلوفناک که به ضد درد های NSAIDs معروف هستند در تسکین دردهایی نظیر آرتریت (التهاب مفاصل)،رگ به رگ شدن عضلات یا ضرب دیدگی استخوان،نقرس،میگرن،درد دندانی و دردهای پس از عمل جراحی کابرد دارند.

 دیکلوفناک برای ترک
این دارو با کاهش التهاب و تسکین درد به بهبود وضعیت بیمار کمک می کند.
دیکلوفناک با مسدود کردن اثر آنزیم سیکلوکسیژناز،منجر به کاهش ساخت ماده ای شیمیایی به نام پروستاگلاندين در بدن می شود که مسئول ایجاد درد و التهاب در ناحیه ی آسیب دیده می باشند.در نتیجه با مهار آنزیم های سکلوکسیژناز و کاهش تولید پروستاگلاندين،درد و التهاب کاهش می یابد.
این دارو یک مسکن خیلی خوب محسوب می شود و با کاهش التهاب و تسکین درد به بهبود وضعیت بیمار کمک می کند.
دیکلوفناک عوارض نسبتا کمی دارد و بعضی از این عوارض در ایران بیش از سایر نقاط جهان مشاهده شده است مثلا مواردی از فلج عضلات در مصرف عضلانی دیکلوفناک در ایران دیده شده که همین امر موجب منع مصرف دیکلوفناک در مراکز غیر بیمارستانی شده است.
دیکلوفناک با مسدود کردن اثر آنزیم سیکلوکسیژناز،منجر به کاهش ساخت ماده ای شیمیایی به نام پروستاگلاندين در بدن می شود که مسئول ایجاد درد و التهاب در ناحیه ی آسیب دیده می باشند.در نتیجه با مهار آنزیم های سکلوکسیژناز و کاهش تولید پروستاگلاندين،درد و التهاب کاهش می یابد.
دیکلوفناک به صورت دو ملح تولید می شود: ديكلوفناك سدیم و دیکلوفناک پتاسیم .
تفاوت اصلی بین این دو نوع این است که جذب دیکلوفناک پتاسیم در بدن سریع تر می باشد در نتیجه با اثر سریع تر در درد های حاد و ناگهانی که نیاز به تسکین سریع درد وجود دارد،دیکلوفناک پتاسیم انتخاب بهتری می باشد.
مصرف دیکلوفناک در افرادی که مبتلا به بیماری های قلب و عروق می باشند یا سابقه ی حمله ی قلبی یا سکته دارند،مناسب نمی باشد به علت اینکه این دارو تا حدودی ریسک حمله و سکته های قلبی در افراد مستعد را افزایش می دهد.لذا در صورت سابقه ی بیماری های قلبی حتما با پزشک یا داروساز خود در مورد داروی ضد درد مناسب ،مشورت نمایید.
این دارو به صورت قرص خوراکی ،ژل موضعی ،چسب پوستی،قطره ی چشمی و آمپول تزریقی نیز موجود می باشد.

اطلاعات بیشتر
ترک قرص‌ها و بهبود روحی: راهی به سوی بهترین نسخه‌ی خود

عوارض قرص دیکلوفناک چیست ؟

با مصرف طولانی مدت دارو خطر خونریزی گوارشی از معده و روده افزایش می یابد.مهم ترین و شایع ترین عارضه ، اختلالات گوارشی است.

تداخل دارویی قرص دیکلوفناک با چه داروهایی است؟
۱-مصرف همزمان قرص دیکلوفناک با سایر داروهای ضدالتهابی استروئیدی و غیر استروئیدی باعث خونریزی و یا زخم معده می شود.

۲-داروهای ضد فشار خون و مُدرها

۳-استفاده همزمان از سیکلوسپورین (داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی که در پیوند اعضا بکار می رود) با قرص دیکلوفناک باعث آسیب کلیوی می شود.

۴-در مصرف همزمان دیکلوفناک با داروهای سوءهاضمه باعث آسیب به دیواره معده می شود.

علائم درمانی دیکلوفناک

بزرگسالان و سالخوردگان

تسکین انواع دردها و التهابات در طیف وسیعی از شرایط ، از جمله:

۱- آرتریت روماتوئید ، آرتروز ، اسپوندیلیت آنکیلوزان ، نقرس حاد
۲- اختلالات حاد اسکلتی عضلانی مانند پری آرتریت (به عنوان مثال شانه منجمد) ، التهاب تاندون ، تنوسینوویت ، بورسیت
۳- سایر شرایط دردناک ناشی از ضربه ، از جمله شکستگی ، کمردرد ، رگ به رگ شدن ، کشیدگی ، دررفتگی
کودکان : قرص های دیکلوفناک سدیم 100 میلی گرم با انتشار طولانی مدت برای کودکان مناسب نیست.

مقدار مصرف دیکلوفناک در بزرگسالان :

روزانه یک قرص 100 میلی گرم دیکلوفناک سدیم در صورت لزوم ، دوز روزانه را می توان با مکمل با دوزهای معمول حاوی دیکلوفناک سدیم 25 میلی گرم یا 50 میلی گرم به 150 میلی گرم افزایش داد.
حداکثر دوز توصیه شده روزانه دیکلوفناک سدیم 150 میلی گرم است.

سالمندان: اگرچه فارماکوکینتیک دیکلوفناک سدیم در بیماران مسن به هیچ وجه از نظر بالینی مختل نمی شود ، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی باید در چنین بیمارانی که به طور کلی مستعد واکنش های جانبی هستند ، با احتیاط خاص استفاده شود. به ویژه توصیه می شود که کمترین دوز موثر در بیماران مسن ضعیف یا با وزن کم بدن استفاده شود (به اقدامات احتیاطی نیز مراجعه کنید) و بیمار باید از نظر خونریزی دستگاه گوارش در حین درمان با NSAID کنترل شود.

اطلاعات بیشتر
ترک مواد افیونی: راهنمایی‌ها و موفقیت‌ها ترک افیونی

‫5 نظرها

  1. سلام وقت بخیر
    آیا شیاف و قرص دیکلوفناک برای ترک اعتیاد (تریاک)در منزل میتواند به ما کمک کند؟؟
    متشکرم

    1. بله خیلی ها میگن بله چون دوباره برمیگردی به همون مواد قبلی.،، ولی بنظر بنده اگه اراده ی قوی ای داشته باشیو روحیتو از دست ندی به چیزای منفی فک نکنی ،مثلا اینکه بگی ععع من ژلوفن بخورم دردم آروم شه و باز بگی با مصرف اون دوباره از نو میشم فلان نکنی و قرصای مسکن اینچیزا زیاد مصرف نکنی مشکلی نداره میتونی با کمک زنت یا…..خوب ترک کنی

  2. بله فقط به هیچ عنوان با معده خالی مصرف نکنید و پیشنهاد میشه فقط در موارد حاد که درد غیر قابل تحمل است مصرف کنید.با آرزوی پاکی طولانی مدت برای شما دوست عزیز.

  3. سلام من ۵سال حشیش +این دوسال آخر گل میکشیدم روزی ۵نخ، ۳روز بعدترک دچارعوارض اضطراب،ترس،لرزش،سردرد که بعدش به تپش شدید قلب میرسید،به روان پزشک مراجه کردم،برام قرص زنیسدنیم نصف صبح،نصف ۱ساعت قبل شام+کلودیوم اونم به همین روش خیلی خوب شدم،ولی سردرد های خفیف وگرفتگی سر اذیتم میکنه،وقتی دیکلوفناک ۱۰۰میخورم خوب میشم،میخوام بدونم مشکلی نداره یاتداخل نداره با این قرص ها،درضمن روزی ۲۰میل متادونم میخورم،۴۰بود کردمش ۲۰وزنمم ۸۶بودالان شدم ۷۸ البته با ورزش بدنسازی سبک روزی نیم ساعت قبل مصرف متادون که ۳سال میشه ۶۸کیلو بودم،سوال بعدی الان ۱۵روز از ترکم میگذره هنوزعلائم ترک ودارم چقدردیگه طول میکشه؟مایعاتم راحت روزی ۵لیتر میخورم یعنی از شروع متادون کمتراز۵لیتر در روز بیشترمیخورم ولی کمتر نه،ممنون میشم راهنمائیم کنین دیگه تا عمردارم نمیخوام لب به حشیش بزنم،به دوستانم توصیه میکنم بدون مشورت روانپزشک خود سرنرک نکنن چه حشیش چه متادون،ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان