دسته آموزش

خطرات مصرف‌ داروهای روانگردان | خانه سپید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

خطرات مصرف‌ داروهای روانگردان

 

داروهای روانگردان (که به آنها مواد توهم زا نیز گفته می شود) مواد شیمیایی هستند که با تغییر نحوه عملکرد مغز و سیستم عصبی بر خلق و خو و درک و رفتار فرد تأثیر می گذارند. مصرف این داروها، تاثیر مخربی روی جسم و روان انسان می گذارد و ممکن است منجر به مرگ فرد شود، به همین دلایل ، مهم است که از خطرات مصرف داروهای روان گردان آگاهی داشته باشید تا بتوانید از قربانی شدن خود جلوگیری کنید.

خطرات مصرف‌ داروهای روانگردان
خطرات مصرف‌ داروهای روانگردان

به طور معمول ، افراد از این داروها برای تغییر وضعیت روانی خود ، چه برای سرگرمی و چه برای تفریح ​​، یا برای فرار از افكار منفی ، اضطراب ، افسردگی و غیره استفاده می كنند.

داروهای روان گردان به چهار گروه اصلی تقسیم می شوند. که شامل :

 

آرامبخش ها –

این ها داروهایی هستند که می توانند باعث کندی واکنش ها یا از دست دادن تمرکز شوند. کاربر معمولاً احساس بی حالی می کند و غالباً از نظر جسمی قادر به حفظ تعادل خود نیست. این داروها اثر آرام بخشی دارند ، از این رو به این اسم نامگذاری شده اند.

 

محرک ها –

برخلاف واکنش آرام بخش ها ، داروهای محرک داروهای روانگردان هستند که می توانند باعث انفجار انرژی و افزایش هوشیاری شوند. این دارو معمولاً بر سیستم عصبی فرد مصرف کننده فشار روانی وارد می کند که باعث می شود با از بین رفتن اثر دارو احساس خستگی کنند.

 

توهم زاها –

این مواد اغلب باعث می شوند که مصرف کننده واکنش های روانی را تجربه کند. این امر که باعث می شود کاربران به طور غیرعادی رفتار کنند تا جایی که خود را در معرض خطر قرار دهند.

اطلاعات بیشتر
آنچه باید در مورد ترک ترامادول بدانید | خانه سپید

 

کانابینوئیدهای مصنوعی – اگر این دارو در دوزهای بسیار کمی مصرف شود ، معمولاً زندگی فرد را تهدید نمی کنند و افراد بسیاری از آن به صورت تفریحی یا دارویی استفاده می کنند و تأثیرات منفی کمی بر روی آنها دارد. با این حال ، اگر کاربر مقدار زیادی مصرف کرده باشد ، ممکن است در معرض عوارض جانبی ناخوشایند قرار گیرد. این داروی روانگردان معمولاً فشار خون ، ضربان قلب و حتی دمای بدن کاربر را افزایش می دهد. در بعضی موارد ، ممکن است کاربران دچار تشنج شوند ، که در صورت تجربه مکرر باعث آسیب دائمی به سیستم عصبی مرکزی می شود.

 

خطرات مصرف داروهای روانگردان

کسانی که با خطرات داروهای روان گردان آشنا نیستند با آتش، بازی می کنند که در نهایت می تواند آنها را بسوزاند. دانستن خطرات و عوارض این داروها مفید خواهد بود و می تواند جان یک فرد را نجات دهد. در اینجا خطراتی وجود دارد که باید مورد توجه قرار دهید:

 

علائم و عوارض ترک مصرف

داروهای روان گردان به دلیل عوارض جانبی بالقوه، خطرناک شناخته شده اند. علائم ترک داروهای روان گردان می تواند بسیار شدید باشد. داروهای مختلف علائم ترک مختلفی ایجاد می کنند و شدت این عوارض به تحمل فرد نسبت به دارو ، مدت زمان مصرف آن ، نوع دارو و … بستگی دارد.

 

ایجاد مشکلات قلبی

داروهای روانگردان مانند تمام داروهای ضد افسردگی و برخی داروهای ضد روان پریشی می توانند مشکلات قلبی ایجاد کنند. برای کسانی که از داروهای روان گردان استفاده می کنند ، سه عامل وجود دارد که می تواند آنها را در معرض خطر مرگ ناگهانی قلب قرار دهد: عوامل فیزیولوژیکی ، فیزیوپاتولوژیک و درمانی. اگر فردی که این مواد را مصرف می کند بیماری قلبی دیگری نیز داشته باشد ، خطرناک تر است ، زیرا این امر می تواند خطر ابتلا به SCD را افزایش دهد.

 

خطر خودکشی

از آنجا که داروهای روانگردان باعث تغییر ترکیبات شیمیایی مغز ما می شوند ، در بسیاری از موارد، فرد تصمیم به خودکشی می گیرد. در حقیقت ، مطالعات نشان می دهد افرادی که قبل از مصرف داروهای روان گردان هیچ قصد و تصوری برای خودکشی ندارند ، پس از مصرف داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی ، SSRI ، داروهای ضدتشنج ، داروهای آرام بخش ، داروهای ضد اضطراب و غیره دچار افکار خودکشی شده اند.

اطلاعات بیشتر
ترک متادون | خانه سپید

 

عوارض دوران بارداری و زایمان

در سال 2012 ، گزارشی نشان داد زنانی که از اختلالات روان پریشی رنج می برند (اختلالات دو قطبی ، اسکیزوفرنی و غیره) و برای شرایط خود دارو مصرف می کنند ، به احتمال زیاد در دوران بارداری و همچنین زایمان دچار عوارض می شوند. این بدان معناست که هر زنی که از داروهای روان گردان استفاده می کند در مراحل اولیه بارداری در معرض سقط و مرگ پری ناتال است. به همین دلیل ، احتمال خاتمه بارداری افزایش می یابد ، به خصوص اگر خطر برای مادر بسیار زیاد باشد. آنها همچنین می توانند ناهنجاری های عمده ای در جنین در حال رشد ایجاد کنند ، که همچنین می تواند مادران را در طول بارداری در معرض خطر قرار دهد.

 

بیماری های روانی را بدتر می کند

از آنجا که داروهای روان گردان شیمی مغز را به روشی منفی تغییر می دهند، سبب افزایش علائم بیماری های روانی می شوند. اعتقاد بر این است که داروهای روانگردانی مثل داروهای ضد اضطراب ، ضد افسردگی و روان پریشی عملکرد طبیعی انتقال دهنده های عصبی را مختل می کند. به همین دلیل ، مغز انسان باید با تغییر سازگار شود اما گاهی اوقات به طور کامل سازگار نمی شود. آنها همچنین دریافتند که بسیاری از این داروها فقط در کوتاه مدت موثر هستند ، اما با گذشت زمان می توانند مشکلات بیشتری ایجاد کنند.

 

افزایش رفتارهای خشن

مطالعات نشان می دهد که افراد ، به ویژه جوانان ، که داروی روانگردان “اتوموکستین” را برای ADHD مصرف می کنند ، رفتار تهاجمی بیشتری نسبت به افرادی که مصرف نمی کنند ، نشان می دهند. در حالی که داروهای ضد افسردگی به کاهش برخی از علائم کمک می کنند ، خودکشی و رفتارهای خشونت آمیز در بین کاربران معمول است.

اطلاعات بیشتر
اثرات الکل بر روی پوست | خانه سپید

 

مصرف مواد مخدر و اعتیاد را افزایش می دهد

مصرف مواد مخدر به طور کلی مصرف کنندگان را در معرض خطرات زیادی قرار می دهد. با این حال ، برخی از داروهای روانگردان قانونی نیز وجود دارند که به دلیل میزان بالاتر وابستگی باعث اعتیاد می شوند.  استرس و تقاضای زیاد در محیط کار اغلب باعث استفاده از این داروهای روانگردان می شود. دارچهایی مانند داروهای ضد اضطراب ، داروهای ضد افسردگی و سایر مواد غیرقانونی همه وابستگی می آورند و بنابراین می توانند به یک اعتیاد تبدیل شوند.

 

افزایش خطرات ناشی از تصادفات رانندگی

تحقیقات نشان می دهد افرادی که داروهای روانگردان مصرف می کنند به احتمال زیاد دچار تصادفات رانندگی می شوند. این امر معمولاً در بیماران 65 سال به بالا دیده می شود. هرچه دوز داروهایی که مصرف می کنند بیشتر باشد ، احتمال تصادف نیز بالاتر می رود.

 

اختلال عملکرد جنسی

ناتوانی جنسی رایج ترین نتیجه سو مصرف داروهای ضد افسردگی است. حدود 59٪ از شرکت کنندگان گزارش کردند که هنگام استفاده از دارو دچار اختلال عملکرد جنسی شده اند.

 

 افزایش خطر سرطان پستان

گرچه شواهد کافی برای اثبات اطمینان این نظریه وجود ندارد ، اما برخی گزارش ها حاکی از آن است که استفاده از داروهای ضد افسردگی برای مدت زمان طولانی می تواند منجر به ایجاد سرطان پستان شود. اعتقاد بر این است که بیمارانی که از داروهای ضد افسرگی به نام Paroxetine و TCAs مصرف می کنند اگر بیش از دو سال از این دارو استفاده کنند ، در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

 

این داروها فقط باید طبق تجویز پزشکان استفاده شوند. هرگونه سو استفاده از این داروها معمولاً اثرات طولانی مدتی دارد که می تواند منجر به مرگ شود. برای کسب اطلاعات و مشاوره درباره داروهای روان گردان و ترک آنها ، می توانید با کلینیک تخصصی ترک اعتیاد خانه سپید در ارتباط باشید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان