دسته آموزش

ترک سیگا : راهنمایی‌ها و تجربه‌های موفق در ترک سیگار

زمان مطالعه: 5 دقیقه

روش‌های موثر برای ترک سیگار

سه عامل اصلی مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات، بیماری های قلبی عروقی ، سرطان ریه و بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) است. علاوه بر این سه مورد اصلی ، سیگار کشیدن مسبب تعدادی دیگر از سرطان ها ، افزایش احتمال سرماخوردگی و عفونت بیشتر ، دیابت ، پوکی استخوان و شکستگی مفصل ران ، مشکلات بارداری ، مشکل در نعوظ ، زخم معده ، بیماری لثه و … می‌باشد.

ترک سیگار می تواند سال‌ ها به عمر شما بیفزاید. هر چند زودتر بهتر ، اما هرگز برای ترک دیر نیست. فواید ترک حتی در سن 80 سالگی واقعی است!

بنابراین بهترین روش برای ترک چیست؟

تاریخ ترک را تعیین کنید

طی چند هفته آینده یک تاریخ را انتخاب کنید ، آن را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارید و آن را در تقویم خود علامت گذاری کنید. برنامه ریزی کنید که در آن تاریخ سیگار را کاملاً کنار بگذارید. برای چگونگی کنار آمدن با علائم ترک آماده باشید. مشخص کنید که چه چیزی اشتیاق شما به سیگار را تحریک می کند و برای جلوگیری یا مقابله با این عوامل استراتژی داشته باشید. قبل از تاریخ ترک، شروع به ورزش کنید تا با ترک سیگار ، افزایش وزن به حداقل برسد . حواس خود را با کارهای سرگرم‌کننده و جالب پرت کنید تا به سیگار فکر نکنید.  اگر قصد استفاده از آن را دارید ، محصولات جایگزین نیکوتین مانند آدامس و تکه های نیکوتین را آماده داشته باشید.

ترک ناگهانی ممکن است بهتر باشد

می توانید سیگار خود را به تدریج قبل از تاریخ ترک سیگار کاهش دهید یا تا تاریخ ترک، سیگار بکشید. هر دو خوب است ، اما به نظر می رسد که ترک ناگهانی ، ممکن است بهتر باشد.

اطلاعات بیشتر
اوردوز هروئین: تشخیص، خطرات، و اقدامات اورژانسی برای مداخله (علائم، راهنمایی)

یک مطالعه اخیر به طور تصادفی حدود 700 شرکت کننده را موظف کرد که در طی دو هفته به تدریج سیگار را کاهش دهند یا در یک تاریخ مشخص به طور ناگهانی آن را ترک کنند. به هر دو گروه پشتیبانی مشاوره ای و همچنین تکه های نیکوتین و سایر اشکال جایگزینی نیکوتین با اثر کوتاه مدت پیشنهاد شد. گروهی که سیگار را به یکباره و ناگهانی کنار گذاشتند، در ترک سیگار به طور قابل توجهی هم در پیگیری 4 هفته ای (49٪ در مقابل 39٪) و هم در پیگیری 6 ماهه (22٪ در مقابل 15٪) موفق تر بودند.

بسیاری از افراد به حمایت اضافی نیاز دارند

اگرچه برخی افراد برای ترک سیگار به تنهایی موفق می‌شوند ، اما بعضی‌ها به کمک دیگران نیاز دارند. بسیاری از برنامه های مشاوره ای رایگان بوده و حتی برش تکه‌های نیکوتین را بدون هزینه ارائه می دهند.

نکات طلایی

 

• به خانواده و دوستانتان بگویید که قصد دارید سیگار را ترک کنید و از افراد سیگاری بخواهید در اطراف شما سیگار نکشند و به شما سیگار ندهند. ترک با یک دوست نیز می تواند یک ایده عالی باشد – شما می توانید احساسات خود را به اشتراک بگذارید و یکدیگر را تشویق کنید.

• تمام دلایلی که باعث شده شما تصمیم به ترک سیگار بکشید ، بنویسید و در صورت نیاز به یادآوری ، آنها را با خود حمل کنید! انگیزه های افراد متفاوت است اما برخی از مثال های خوب بهبود سلامتی ، صرفه جویی در هزینه و باردار بودن یا مایل به بارداری هستند.

• برای موقعیت هایی که احتمالاً وسوسه سیگار کشیدن داشته باشید مثل مهمونی ها و بیرون‌رفتن ‌ها، از قبل برنامه ریزی کنید. سعی کنید این برنامه‌ها را در مراحل اولیه برنامه ترک خود نگنجانید ،

• تمام سیگارها ، زیرسیگاری ها و فندک ها و هر چیز دیگری را که ممکن است یادآور سیگار کشیدن باشد بیرون بریزید. لباس های خود را بشویید و ماشین خود را تمیز کنید تا بوی دود از بین برود.

اطلاعات بیشتر
اثرات الکل بر روی پوست | خانه سپید

• اگر سیگار کشیدن راهی برای استراحت بود یا از سیگار به عنوان پاداش برای خود استفاده کردید ، گزینه های دیگری برای این فعالیت ها پیدا کنید (مثلاً به یک پیاده روی کوتاه بروید ، یک مجله بخرید یا به جای یک سیگار یک فنجان چای بنوشید).

• ۳ کار زیر را به خاطر بسپارید.

تنفس عمیق : این باید به شما کمک کند تا آرام باشید و ذهن خود را بر روی چیز دیگری متمرکز کنید.

آب بنوشید : بهتر است مایعات زیادی بنوشید تا به شما کمک کند تا نیکوتین و سایر سموم را از سیستم خارج کنید.

کار دیگری انجام دهید : می توانید پیاده روی کنید ، به سینما بروید یا به دوست خود سر بزنید. سعی کنید یک سیب بخورید یا دندان های خود را تمیز کنید. در حالی که سیگار دارید، می توانید چیز دیگری مانند قلم یا مهره ها را در دست بگیرید تا نیاز به سیگار جایگزین شود ، یا مقداری آدامس بجوید یا یک میان وعده سالم بخورید یا بنوشید تا چیز دیگری غیر از سیگار در دهان داشته باشید.

درمان های موجود

درمان با داروها (جایگزینی نیکوتین ، وارنیکلین یا بوپروپیون) میزان ترک را افزایش می دهد ، به ویژه هنگامی که با مشاوره همراه باشد. این داروها ممکن است ولع مصرف ، علائم ترک و سایر عوارض جانبی ترک سیگار را افزایش دهند. از همه این عوامل می توان استفاده کرد حتی اگر فردی سیگار را کاملاً ترک نکرده باشد. وارنیکلین و بوپروپیون مدتی طول می کشد تا اثر کنند ، بنابراین بسته به دارو باید از یک هفته تا چند هفته قبل از تاریخ ترک شروع به مصرف آن کنید. با پزشک خود درمورد اینکه کدام روش درمانی برای شما مناسب است ، به خصوص اگر افسردگی دارید ، صحبت کنید.

اطلاعات بیشتر
چگونه می توان به شخصی که با اعتیاد مبارزه می کند کمک کرد؟ | خانه سپید

اگر این روش های درمانی مختلف جواب نداد ، ممکن است به صورت ترکیبی نیز آزمایش شوند. علاوه بر این ، درمان های جایگزین دیگری نیز وجود دارد ، مانند طب سوزنی و هیپنوتیزم ، اما موفقیت در این موارد کمتر تشخیص داده شده است.

جایگزین نیکوتین. استفاده از جایگزین نیکوتین میزان ترک را دو برابر می کند. که علائم ترک و ولع مصرف را افزایش می‌دهد. اشکال مختلفی بدون نسخه یا با نسخه پ

زشک در دسترس است: چسب نیکوتین، آدامس ، قرص ، اسپری بینی و استنشاقی. اگر فردی بیش از 10 عدد سیگار در روز بکشد ، باید از بالاترین دوز (21 میلی گرم) استفاده شود. این چسب طی 24 ساعت نیکوتین را از طریق پوست وارد بدن می‌کند، اما می تواند قبل از خواب برداشته شود. سایر اشکال کوتاه اثر جایگزین نیکوتین را می توان به تنهایی استفاده کرد ، یا در صورت نیاز طی یک برنامه منظم در ابتدا با چسب استفاده کرد.

وارنیکلین (چمپیکس). وارنیکلین با اتصال به گیرنده های نیکوتین در بدن ، مانع اتصال نیکوتین می‌شود و در نتیجه علائم ترک را کاهش می‌دهد و سیگار کشیدن را کمتر لذت‌بخش می کند. تاکنون ، وارنیکلین بالاترین میزان ترک را در مطالعات نشان داده است.

بوپروپیون (زیبان ، ولبوترین ای آر). بوپروپیون بر روی هورمون های مغز اثر میکند. این ماده علاوه بر ترک سیگار، مزایای دیگری نیز برای کاهش اضافه وزن اولیه دارد. این دارو در کسانی که سابقه اختلالات تشنج دارند قابل استفاده نیست.

کلام آخر

بیشتر افرادی که سیگار را ترک می‌کنند، احساس بهتری خواهند داشت و با قطع آن خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با استعمال دخانیات کاهش می یابد. اما ترک سیگار می تواند بسیار دشوار باشد. اگر سیگاری هستید و می خواهید آن را کنید ، با کلینیک ترک اعتیاد خانه سپید در مورد اینکه بهترین گزینه ها برای موفقیت شما چیست صحبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان