مواد اعتیاد آرو

شیشه چیست؟ شناخت کامل از ترکیبات، اثرات و تأثیرات آن بر سلامت روان و جسم

زمان مطالعه: 4 دقیقه

شیشه

Crystal meth نام متداولی برای شیشه و مخفف کریستال مت آمفتامین است، دارویی قوی و بسیار اعتیاد آور که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد و هیچ استفاده قانونی از آن وجود ندارد. این ماده مخدر به صورت تکه های کریستال شفاف یا سنگ های سفید و براق است و به همین دلیل نیز شیشه یا کریستال نامیده می شود. شیشه ماده مخدری برای مهمانی ها است. معمولا مصرف کنندگان با یک لوله شیشه ای کوچک شیشه را دود می کنند اما ممکن است مصرف شیشه اینگونه باشد که آن را بخورند، استنشاق کنند یا به داخل رگ هایشان تزریق کنند. مصرف کنندگان می گویند که اندکی پس از استفاده از آن دچار سرخوشی سریعی می شوند که باید در نظ داشت مانند دیگر مواد مخدر خطرناک است و می تواند به بدن شخص آسیب برساند و مشکلات روانی شدیدی ایجاد کند.

شیشه
شیشه

شیشه از کجا آمده است؟

مت آمفتامین یک محرک ساخت بشر است که از مدت ها قبل وجود داشته است. در طول جنگ جهانی دوم، از ششیشه به عنوان روشی برای برای بیدار نگه داشتن سربازان داده می شده است. مردم همچنین این دارو را برای کاهش وزن و کاهش افسردگی مصرف کرده اند. امروزه، تنها محصول قانونی مت آمفتامین، قرصی برای درمان چاقی و اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) است که به ندرت استفاده می شود و فقط با نسخه پزشک در دسترس است.

اطلاعات بیشتر
کلونازپام چیست؟ شناخت کامل از موارد مصرف، عوارض و تأثیرات این دارو بر سلامت

کریستال یا شیشه با ماده سودو افدرین ساخته می شود که در بسیاری از داروهای سرماخوردگی وجود دارد و به کاهش احتقان کمک می کند. بیشتر ماده شیشه مورد استفاده در جهان از “فوق آزمایشگاه ها” مکزیکی تامین می شود. اما بسیاری از آزمایشگاه های کوچک در ایالات متحده نیز وجود دارد. برخی از آنها در خانه های مردم درست می شوند. ساخت شیشه یک فرآیند خطرناک است زیرا مواد شیمیایی سمی در آن وجود دارد که در مواردی می توانند باعث انفجار شوند.

مت آمفتامین چیست؟

مت آمفتامین یک داروی غیرقانونی در همان کلاس کوکائین و سایر داروهای قدرتمند خیابانی است که نام های مستعار زیادی دارد. شیشه توسط افراد در هر سنی مورد استفاده قرار می گیرد، اما بیشتر به عنوان “داروی باشگاهی” استفاده می شود که هنگام مهمانی در کلوپ های شبانه یا مهمانی ها مصرف می شود. نام رایج خیابانی آن برف یا شیشه است.

شیشه یک ماده شیمیایی خطرناک و قوی است و مانند همه داروها سمی است که ابتدا به عنوان یک محرک عمل می کند اما سپس شروع به تخریب سیستماتیک بدن می کند. بنابراین با شرایط جدی سلامتی، از جمله از دست دادن حافظه، پرخاشگری، رفتارهای روان پریشانه و آسیب احتمالی قلب و مغز همراه است.

این مواد مخدر بسیار اعتیاد آور است، منابع بدن را می سوزاند و باعث ایجاد یک وابستگی مخرب می شود که تنها با مصرف بیشتر دارو می توان آن را از بین برد. تأثیر شیشه بسیار متمرکز است و بسیاری از کاربران از اولین باری که استفاده می کنند به اعتیاد آن دچار می شوند. در نتیجه، شیشه یکی از سخت ترین اعتیاد به مواد مخدر برای درمان است و بسیاری از مصرف کنندگان در چنگال اعتیاد به آن می میرند.

اطلاعات بیشتر
لورازپام در درمان اختلالات اضطراب: آیا واقعاً می‌تواند کمک کند؟

شیشه چه احساسی در فرد ایجاد می کند؟

قدرتمندی شیشه باعث می شود افرادی که از آن استفاده می کنند، از همان ابتدا گیر بیفتند. هنگامی که از شیشه استفاده می شود، یک ماده شیمیایی به نام دوپامین قسمت هایی از مغز را تحت تاثیر قرار می دهد که احساس لذت را تنظیم می کنند. کاربران هنگام مصرف همچنین احساس اطمینان و انرژی می کنند.

یک مصرف کننده می تواند به سرعت معتاد شود و به زودی متوجه می شود که برای هجوم دوباره هر کاری انجام می دهد. با ادامه استفاده از دارو، مقاومت ایجاد می شود. این بدان معناست که شخص به دوزهای بالاتر نیاز دارند تا همان بالاترین حد سرخوشی را داشته باشند. هرچه دوز دارو بیشتر باشد، ریسک آن نیز بیشتر خواهد بود.

اثرات شیشه

  • شیشه می تواند باعث افزایش دمای بدن کاربر حدی شود.
  • ممکن است مصرف کننده احساس اضطراب و گیجی کند، نتواند بخوابد، دچار تغییرات خلق و خو شود
  • شیشه باعث می شود یک مصرف کننده به سرعت پیر شود. ممکن است پوست آنها کدر باشد و بر روی پوست آنها زخم ها و جوش هایی باشد که به سختی ترمیم شوند.
  • دهان خشک و دندان های لکه دار، شکسته یا پوسیده نیز از تأثیرات شیشه بر برن است.
  • ممکن است دچار پارانوئید شوند. چیزهایی را که در آنجا نیست، بشنوند و ببینند. مصرف کننده ممکن است در مورد آسیب رساندن به خود یا دیگران فکر کنند.
  • یک مصرف کننده شیشه در معرض ریسک بیشتری برای HIV / AIDS است.

علائمی که شخصی از شیشه استفاده می کند چیست؟

شخصی که از شیشه مصرف می کند ممکن است این علائم را داشته باشد:

  • اهمیت ندادن به ظاهر شخصی یا نظافت
  • با وسواس چیدن مو یا پوست
  • کاهش اشتها و کاهش وزن
  • مردمک چشم گشاد و حرکت سریع چشم
  • الگوی خواب عجیب، ممکن است شخص به طور مداوم برای چند روز یا حتی هفته ها بیدار بماند
  • حرکات تند و نامنظم؛ تیک صورت؛ رفتارهای متحرک یا اغراق آمیز و صحبت به صورت مداوم
  • قرض گرفتن پول، فروش دارایی یا سرقت
  • عصبانیت های شدید یا تغییرات خلقی
  • روان پریشی مانند پارانویا و توهم
اطلاعات بیشتر
ریتالین چیست؟ شناخت کامل از این ماده و کاربردهای آن در درمان و ترکیب‌ها

نحوه درمان اعتیاد به شیشه

اعتیاد به شیشه یکی از سخت ترین اعتیادها به مواد مخدر برای درمان است اما با اراده و همت شخص هرکاری قابل انجام است. اگر کسی را با این مشکل می شناسید، سعی نکنید که خودتان به او کمک کنید. ممکن با حرکتی اشتباه شخص از فرایند درمان و ترک اعتیلد دور شود، مصرف کنندگان برای ترک اعتیاد به یک مشاور حرفه ای و همراه یا یک برنامه درمان دارویی نیاز دارند تا مسیر را با موفقیت به انتها برسانند. برای با موفقیت به پایان رساندن مسیر ترک اعتیاد همیشه حضور یک متخصص در کنار شخص ضروری است، در همین راستا متخصصین و مشاورین در مرکز ترک اعتیاد خانه سپید برای خدمت رسانی به شما و همراهی شما در این مسیر آماده هستند و می توانید برای مشاوره و کسب اطلاعات با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان