خانه سپید

چگونه تشخیص دهیم شخصی از مواد مخدر استفاده می کند؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

چگونه تشخیص دهیم شخصی از مواد مخدر استفاده می کند؟

 استفاده از مواد مخدر بر افراد هر قشر و جامعه ای تأثیر منفی می گذارد. به هر دلیلی که یک فرد شروع به مصرف مواد مخدر می کند ، چه به صورت تفریحی و چه طبق تجویز ، فرد دچار وابستگی جسمی شده و در نهایت معتاد می‌شود.

چگونه تشخیص دهیم شخصی از مواد مخدر استفاده می کند؟
چگونه تشخیص دهیم شخصی از مواد مخدر استفاده می کند؟

مصرف مواد مخدر می تواند باعث آسیب رساندن به ذهن و بدن شود و در نهایت ممکن است کشنده باشد.

مصرف مواد مخدر، علائم و نشانه های قابل توجهی ایجاد می کند. این علائم ممکن است شامل علائم جسمی یا رفتاری یا به احتمال زیاد هر دو باشد.

علائم عمومی اعتیاد شامل:

عدم کنترل ، یا عدم توانایی در دور ماندن از یک ماده، کنار گذاشتن تعهدات یا نادیده گرفتن روابط، اثرات جسمی ، مانند علائم ترک یا نیاز به دوز بالاتر برای اثر

این علائم معمولاً به هم پیوند می خورند. درجه شدت هر نشانه ممکن است به مدت زمان اعتیاد بستگی داشته باشد.

یک فرد سالم معمولاً می تواند یک رفتار منفی را شناسایی کرده و از آن خلاص شود. در مورد شخص معتاد اینگونه نیست. آنها به جای اعتراف به وجود مشکل ، راهی برای توجیه و ادامه رفتار پیدا می کنند.

اولین قدم برای دریافت کمک این است که بتوانید علائم جسمی ، روحی و عاطفی مانند تغییرات ناگهانی وزن یا تغییر شخصیت دوستان یا اعضای خانواده خود را تشخیص دهید.

اطلاعات بیشتر
ادامه یا قطع داروهای ضد افسردگی: تجربیات 752 بزرگسال انگلستانی

علائم رفتاری سو مصرف مواد مخدر چیست؟

مصرف مواد مخدر به طور قابل توجهی رفتار و عادات فرد را تغییر می دهد. برخی از داروها می توانند توانایی مغز را در تمرکز و تفکر مختل کند. برخی از تغیرات رفتاری شامل:

افزایش پرخاشگری یا تحریک پذیری، تغییر در نگرش / شخصیت، افسردگی، تغییرات ناگهانی در رفتار اجتماعی، تغییرات چشمگیر در عادات و / یا اولویت ها، مشارکت در فعالیت های مجرمانه.

یادگیری شناخت علائم جسمی یا رفتاری مصرف مواد مخدر می تواند از پیشرفت بیشتر مسئله جلوگیری کند.

اعتیاد معمولاً با سو مصرف مواد در ارتباط است ، اما اعتیاد رفتاری مانند قمار نیز به همان اندازه جدی است. مطالعات نشان می‌دهد که اعتیاد رفتاری به اندازه اعتیاد به مواد جدی است. هر دو نوع منجر به وابستگی می شوند و پیامدهای منفی مشابه دارند. اعتیاد رفتاری می تواند شامل موارد زیر باشد:

قمار، ارتباط جنسی، بازی های ویدیویی، استفاده از اینترنت یا رسانه

نوع اعتیاد مهم نیست ، شناختن علائم هشدار دهنده و در صورت لزوم کمک گرفتن از اهمیت زیادی برخوردار است.

شناسایی علائم اولیه

در مراحل اولیه ، ممکن است فرد علائم واضحی از اعتیاد کامل نشان ندهد. برخی از سرنخ های اولیه عبارتند از:

سابقه اعتیاد در  خانواده، جستجوی موقعیت هایی که مواد اعتیادآور در آن وجود دارد و از دست دادن کنترل با احساس پشیمانی.

وقتی صحبت از رفتارهای متداول اجتماعی مانند نوشیدن الکل یا مصرف سیگار می شود ، تشخیص مشکل اعتیاد ممکن است دشوار باشد. آنچه به نظر می رسد اعتیاد می تواند یک مرحله آزمایشی یا نوعی مدیریت استرس باشد. اما یک اعتیاد واقعی ، اگر درمان نشود ، می تواند به یک عادت ناتوان کننده یا افزایش خطر بیماری تبدیل شود.

اطلاعات بیشتر
ترک دیازپام: چگونه از دیازپام جدا شویم و به بهبود روحی برسیم

به دنبال تغییر شخصیتی باشید

پس از اینکه فرد از مرحله اولیه اعتیاد عبور کرد ، احتمالاً تغییرات عمده شخصیتی یا رفتاری را از خود نشان می دهد. این تغییرات ممکن است در ابتدا نادر باشد. علائم واضح عبارتند از:

عدم علاقه به سرگرمی ها یا فعالیت هایی که قبلاً مهم بودند، غفلت از روابط یا عکس العمل منفی نسبت به نزدیک‌ترین افراد، از دست دادن تعهدات مهم مانند کار، تغییر در الگوی خواب که منجر به خستگی مزمن می شود، افزایش پنهان کاری ، مانند دروغ گفتن در مورد مقدار ماده مصرفی

به دنبال تغییراتی در سلامتی باشید

راه دیگر برای تشخیص اعتیاد توجه به سلامت روحی و جسمی دوست یا یکی از اعضای خانواده است. چرا که سلامتی افراد معتاد همیشه در خطر است.

علائمی که منجر به تغییر در سلامت آنها می شود می تواند شامل موارد زیر باشد:

چشمهای خونی، بیماری مداو صدمات غیر قابل توضیح، تغییر ناگهانی در وزن، پوست ، مو ، دندان و ناخن (به ویژه هنگامی که سو مصرف مواد مخدر شامل داروهای غیرقانونی مانند مت آمفتامین ها یا کوکائین باشد)، علائم ترک فیزیکی مانند تعریق ، لرزیدن یا استفراغ و از دست دادن حافظه.

تغییرات ذهنی و عاطفی زیر نیز می تواند نشانه هایی از مشکل اعتیاد باشد:

تغییرات ناگهانی در خلق و خوی، رفتار پرخاشگرانه، تحریک پذیری، افسردگی، بی علاقگی، افکار خودکشی

بخاطر داشته باشید که فردی که دچار اعتیاد شده است تقریباً همیشه جدی بودن وضعیت خود را نادیده می گیرد. اگر هیچ توضیح دیگری وجود نداشته باشد ، احتمال افزایش مسئله اساسی اعتیاد افزایش می یابد.

اطلاعات بیشتر
ترک نیکوتین :چگونه از اثرات جانبی و تأثیرات ناخواسته جلوگیری کنیم؟

عواقب طولانی مدت

در مراحل میانی یا بعدی اعتیاد ، اثرات منفی ماندگارتر خواهد بود و عواقب طولانی مدتی دارد. کسی که دوز  اعتیاد بالایی دارد ممکن است این نتایج را نادیده گرفته یا بی اهمیت جلوه دهد.

عواقب احتمالی بلند مدت عبارتند از:

ابتلا به بیماری عفونی ، به ویژه از طریق سوزن های مشترک، ترک تحصیل یا گرفتن نمرات ضعیف، روابط آسیب دیده با دوستان و خانواده، دستگیری یا زندان و  از دست دادن شغل

کلام آخر

تشخیص یک مشکل اعتیاد در شخصی که می شناسید می تواند دشوارتر از آنچه به نظر می رسد باشد. اعتیاد اغلب در بسیاری از زمینه های زندگی فرد تأثیر می گذارد. موثرترین درمان ها جامع است. آنها اغلب چندین مرحله دارند که در افراد مختلف متفاوت است. این مراحل می تواند شامل سم زدایی ، مشاوره رفتاری و پیگیری طولانی مدت باشد.

اگر دوست یا عضو خانواده شما مشکل اعتیاد دارد، در مورد وابستگی به مواد یا رفتار و درمان بیشتر بیاموزید. در صورت عود با آنها صحبت کنید و ابراز نگرانی کنید. در حالی که می توانید اعتیاد را درمان کنید ، در اکثر موارد ، فرد مبتلا به اعتیاد برای موفقیت می خواهد تغییر کند تا بهبود یابد. دسترسی سریع به درمان مهم است. به همین منظور شما می‌توانید با کلینیک ترک اعتیاد خانه سپید، با کادری مجرب و سابقه درخشان در زمینه ترک اعتیاد در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان