دسته آموزش

نقش مهم والدین در پیشگیری از اعتیاد فرزندان (راهنمایی، پشتیبانی، مهارت‌ها)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

نقش والدین در اعتیاد فرزند

مرکز درمان اعتیاد خانه سپید :سو مصرف الکل ، دخانیات و داروهای غیرقانونی دلیل اصلی مرگ و میر زودرس و ناتوانی قابل پیشگیری در ایالات متحده است. جوانان  آسیب پذیرترین افراد در جمعیت ما هستند ، زیرا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلال مصرف مواد در سنین بالاتر قرار دارند و سایر عواقب نامطلوب، احتمالاً تأثیرات چشمگیری بر روی آنها خواهد داشت. سطح فردی ، خانوادگی ، همسالان ، مدرسه ، جامعه همه در اعتیاد وی نقش دارد. آیا والدین می توانند در انتخاب فرزندان خود به اندازه کافی تأثیرگذار باشند تا تغییر ایجاد کنند؟ والدین نقش اصلی را در جلوگیری از سو مصرف مواد در جوانان و کمک به آنها در صورت شروع به مصرف دارند. صحبت با کودک در مورد خطرات مصرف مواد و نشان دادن عدم تأیید چنین رفتاری، کلید شکل دادن به نگرش ها و رفتارهای کودکان است. درگیر شدن در فعالیت‌های روزمره کودک نیز بسیار مهم است. حداقل پنج مرحله وجود دارد که والدین باید کمک کنند تا فرزندان خود در برابر فشار استفاده از مواد مخدر مقاومت کنند ، یا اگر آنها شروع به استفاده از مواد مخدر کرده اند یا در مسیر اعتیاد، پیشرفت بیشتری کرده اند به آنها کمک کنند. در دوران مدرن ما ، وقتی مصرف ماری جوانا در حال افزایش است و آسیب های مغزی نوجوان به طور فزاینده ای آشکار می شود ، هر پدر و مادری باید با این پنج مرحله آشنا شود:

اطلاعات بیشتر
بعد ترک سیگار چه اتفاقی در بدن می افتد؟ | خانه سپید

  • عوامل عمده خطر استفاده از مواد مخدر در کودکان را بیاموزید.
  • درباره عواقب مصرف مواد مخدر اطلاعات کسب کنید و اظهارات صریح و روشن خود را در مورد مصرف مواد مخدر بیان کنید.
  • دوستان فرزند خود را بشناسید.
  • استرس فرزند را در خانه به حداقل برسانید.
  • علائم مصرف مواد مخدر در فرزند و نحوه درمان را بدانید.

۱.برخی از عوامل خطری که باعث مصرف مواد در جوانان می شود، چه هستند؟

عوامل زیادی باعث مصرف مواد مخدر در جوانان می شود ، از جمله عوامل بیولوژیکی (اختلالات ژنتیکی ، روانپزشکی) ، محیطی (به عنوان مثال ، وضعیت اقتصادی اجتماعی بالا یا پایین) ، یا روانشناختی (به عنوان مثال ، عزت نفس پایین ، رفتار پرخاشگرانه ، کنترل ناخوشایند خود) برای والدین مهم است که خطرات استفاده از داروهای خاص را بیاموزند و به فرزندان خود کمک کنند تا درک کنند چرا مصرف مواد خطرناک است.  از جمله سایر عوامل خطر، تشخیص اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) ، اختلالات شخصیتی، اختلال یا استفاده از الکل یا مواد مخدر در خانه ، نمرات ضعیف در مدرسه ، دوستان مصرف کننده مواد مخدر می باشد که والدین باید به آنها توجه داشته باشند.

  1. داروها چگونه می توانند بر نوجوانان تأثیر بگذارند و والدین چه اظهارات روشنی می توانند ارائه دهند؟

شروع مصرف مواد در اوایل دوره بلوغ پیش بینی بسیاری از نتایج منفی در بزرگسالی ، سازش در کار ، نقش های خانوادگی ، پیشرفت تحصیلی و درگیری مداوم با مواد مخدر است. قبل از درگیر شدن با کودکان ، بسیار مهم است که درباره حقایق مربوط به مواد مخدر اطلاعات کسب کنید.

۳.دوستان فرزند شما چه کسانی هستند؟

دوستان و گروه همسالان پیش بینی کننده مهمی  برای مصرف مواد مخدر هستند. اکثر نوجوانانی که دوستانشان مواد مخدر مصرف می کنند  خودشان نیز استفاده می کنند و دوستان اغلب این مواد را تهیه می کنند. دوستان همچنین الگوهایی برای رفتارهای آنها هستند ، آنها به شکل گیری باورها و ویژگی های مثبت به مواد مخدر و عادی سازی مصرف مواد کمک می کنند.  نظارت بر کارهای فرزند توسط والدین برای پیشگیری از سو مصرف مواد مخدر بسیار مهم است مثل: قانون گذاشتن برای انجام فعالیت ها ، نظارت بر دوستان و مشارکت های اجتماعی ، محدود کردن شبکه های اجتماعی و تمجید از رفتار مناسب.

اطلاعات بیشتر
ارتباط بین اعتیاد، خشونت و خودکشی| خانه سپید

۴. چگونه والدین می توانند استرس کودک را در خانه کاهش دهند؟

عوامل بسیاری در خانه می تواند نگرش و تمایل کودک به استفاده از مواد مخدر را تحت تأثیر قرار دهد. از جمله عوامل خطر در محیط خانه شامل سو استفاده روانشناختی ، جسمی یا جنسی ، زندگی با والدینی که از الکل و سایر مواد مخدر استفاده می کنند ، شاهد دعوا در خانه ، بی توجهی والدین ، ​​افسردگی والدین یا آسیب شناسی روانی ، ارائه پیام های مختلف در مورد مواد مخدر ، به ویژه در صورت استفاده والدین ، و اجازه دسترسی نامحدود به شبکه های اجتماعی می باشد. هر یک از این عوامل می توانند در محیط خانه اصلاح و بهبود یابند و باعث شوند جوانان از مواد مخدر استفاده نکنند.

  1. علائم مصرف مواد مخدر در نوجوانان و نحوه درمان آنها چیست ؟

علائم بسیاری وجود دارد که می تواند والدین را از مصرف مواد مخدر در کودک آگاه کند. اگر والدین مشاهده کنند که کودک از کار در مدرسه غفلت می کند ، نمرات آنها کم شده است ، علاقه خود را به فعالیت های فوق برنامه از دست داده‌اند،  دوستان ، گروه های اجتماعی ، لباس ، رفتار خود را تغییر داده اند ، باید آگاه باشید که فرزند در معرض خطر است و مهم است که دلیل آن را بیابند. الگوی خواب همچنین می تواند تغییر کند و با خواب نامنظم ، کوتاه مدت یا طولانی مدت آشکار می شود. مسائل نگران کننده بهداشتی ظاهر می شود و رعایت بهداشت فردی در برخی از مصرف کنندگان جوان مواد مخدر کاهش می یابد. روابط با اعضای خانواده رو به زوال می رود و تغییر در شخصیت به وجود می آید. به عنوان مثال ،  فرزند پنهان كارتر شود ، درهای اتاق خواب خود را قفل كند و در مورد جاهایی که می رود یا استفاده از پول، دروغ بگوید یا حتی ممکن است پول بدزدد. در مورد ماری جوانا ، علائمی مانند قرمزی چشم، خنده بی دلیل؛ افزایش اشتها ، به ویژه برای شیرینی جات ؛ مشکل در توجه یا حل مشکلات، از دست دادن حافظه؛ افزایش معاشرت ؛ کاهش مهارها و قضاوت ضعیف ؛ سرگیجه خواب آلودگی آرام بخش حرکت آرام؛ و / یا از بین رفتن جاه طلبی و انگیزه آشکار می‌شود. والدین تمایل دارند خطرات ناشی از مصرف مواد مخدر را دست کم بگیرند. این والدین باید علائم را ارزیابی و درمان کنند تا علائم مخرب تری به فرزندشان آسیب نرساند. آنها باید از یک پزشک، مشاور یا ارائه دهنده درمان سو مصرف مواد مخدر کمک بگیرند.

اطلاعات بیشتر
اوردوز هروئین: تشخیص، خطرات، و اقدامات اورژانسی برای مداخله (علائم، راهنمایی)

کلام آخر

اگر فردی به ماده مخدر اعتیاد پیدا کند ، تغییرات پایداری در شخصیت و رفتار ایجاد می شود که می تواند عواقب مخربی در پی داشته باشد. در هر مرحله از طیف مصرف مواد مخدر ، مداخله و جستجوی کمک بسیار مهم است.  قبل از بروز اختلال در مصرف مواد به دنبال کمک باشید و با یک پزشک صحبت کنید و از او در مورد بهترین مراقبت های ممکن از فرزند خود مشاوره بگیرید. کلینیک ترک اعتیاد خانه سپید با داشتن مشاوران متخصص و خدمات درمانی عالی، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان