دسته آموزش

چرا بعضی از افراد بیشتر از دیگران ابتلا به اعتیاد هستند؟ | خانه سپید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

چرا بعضی از افراد بیشتر از دیگران ابتلا به اعتیاد هستند؟

اعتیاد یک اختلال پیچیده است و مانند بسیاری دیگر از اختلالات روحی و جسمی ، برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به آن هستند. یک ویژگی فردی را نمی توان تنها دلیل اعتیاد دانست. در عوض ، تعدادی از عوامل در زمینه سازی مسیری که منجر به اعتیاد می شود ، نقش دارند.

چرا بعضی از افراد بیشتر از دیگران ابتلا به اعتیاد هستند؟
چرا بعضی از افراد بیشتر از دیگران ابتلا به اعتیاد هستند؟

در بیشتر موارد ، افراد تحت تأثیر شرایط فردی ، بیولوژیکی ، اجتماعی ، زیست محیطی و اقتصادی خود قرار می گیرند. این عوامل در تعیین میزان ابتلا به اعتیاد در یک فرد نقش دارند.

تا چند سال ، تعدادی از محققان معتقد بودند که ژن های خاصی وجود دارد که فرد را مستعد ابتلا به اختلالات سو مصرف مواد می کند. به مدت طولانی “ژن اعتیاد” به عنوان اصلی ترین علت اعتیاد شناخته شد. این گفته منطقی بود زیرا تحقیقات نشان داده است که فرزندان والدین معتاد در مقایسه با کودکانی که والدین آنها هرگز وابسته نبودند ، بیشتر به مواد مخدر وابسته می شوند. اما حتی پس از سال ها مطالعه این موضوع ، دانشمندان هنوز ادعاهای مربوط به ژن اعتیاد را با شواهد علمی دقیق، پشتیبانی نکرده اند.

بعلاوه ، برخی از دانشمندان معتقدند که این ژن اعتیاد یا هر نوع پیوند ژنتیکی نیست که چنین کودکانی را به سمت اعتیاد سوق می دهد ، بلکه به احتمال زیاد به خاطر محیطی است که در آن پرورش می یابند. افرادی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند ، اغلب از خود مراقبت نمی کنند، چه رسد به یک خانواده. به همین دلیل ، کودکان در خانواده های مبتلا به اعتیاد معمولاً قربانی غفلت ، سو استفاده جسمی و یا خشونت می شوند. این نوع محیط ها برای رشد کودکان در حد ایده آل نیستند و در بیشتر موارد منجر به درد و رنج مادام العمر می شوند. بیشتر افرادی که معتاد می شوند ، به عنوان وسیله ای برای فرار از درد عاطفی ، درد جسمی یا کنار آمدن با بیماری روانی و آسیب های دوران کودکی ، به مواد مخدر روی می آورند.

اطلاعات بیشتر
سیر تکاملی اعتیاد: از مصرف تا وابستگی، عوامل ریشه‌ای و راه‌های پیشگیری

 در ادامه، عواملی که ممکن است دلیل این امر باشند که برخی افراد بیش از سایرین مستعد ابتلا به اعتیاد هستند، آورده شده است که آن ها را با هم مرور می کنیم:

شخصیت فردی

 دانشمندان هنوز بر این باورند که شخصیت فردی یک شخص بسیار با احتمال وابستگی او به دارو ارتباط دارد. اگرچه هنوز ژن اعتیاد کشف نشده است ، برخی از دانشمندان معتقدند که عوامل دیگری غیر از ژنتیک مثل شخصیت فردی در استفاده از مواد مخدر نقش دارند. برخی از جنبه های شخصیتی که باعث روی آوردن به مصرف مواد می شوند شامل مواردی مثل ضربه ، درد روانی و درد روحی می باشد.

آسیب

آسیب ، به ویژه آسیب های دوران کودکی ، بزرگ ترین دلیلی است که برخی افراد را در معرض اعتیاد قرار می دهد. مطالعات نشان می دهد کودکانی که بیش از 4 آسیب در 16 سالگی تجربه می کنند 4000 برابر بیشتر از کودکی که هیچ کدام را تجربه نمی کنند مستعد ابتلا به اعتیاد هستند. درک این نکته مهم است که آسیب می تواند اشکال مختلفی داشته باش و  می تواند شامل آسیب جنسی ، جسمی ، ذهنی یا احساسی باشد. صرف نظر از نوع آسیب ، می تواند بر روی مغز کودکان تأثیر بگذارد و فرد را در معرض سو مصرف مواد قرار دهد. احتمال آسیب تا حد زیادی به عوامل اجتماعی مانند وضعیت اقتصادی ، نژاد ، جنسیت ، موقعیت مکانی و غیره بستگی دارد.

درد

درد جسمی و روانی می تواند عوارض عمده ای روی شخصیت داشته باشد. این می تواند منجر به اختلالات مانند افسردگی ، بی خوابی ، اضطراب ، پرخوری و احساس تنهایی و انزوا شود. درد می تواند خطر ابتلا به سو مصرف مواد را تا حد زیادی افزایش دهد.

اطلاعات بیشتر
اثرات الکل بر روی پوست | خانه سپید

قرار گرفتن در معرض مواد مخدر

قرار گرفتن زودهنگام در معرض الکل و مواد مخدر می تواند به راحتی منجر به اعتیاد در سنین بالاتر می شود.  از طرف دیگر ، عدم نظارت والدین و دوست و رفیق هایی که در دورهمی ها با یکدیگر مواد مصرف می کنند نیز نقش مهمی در توسعه مسائل اعتیاد دارد. دلیل ارتباط بین تماس زود هنگام با مواد مخدر و سو مصرف مواد این است که در سنین پایین (از جمله دوره نوجوانی) ، مغز هنوز در حال رشد است. استفاده از مواد مخدر و الکل در این اوایل زندگی می تواند عواقبی داشته باشد که معمولاً گریبان کیر فرد هستند. طبق تحقیقاتی انجام شده، افرادی که اولین نوشیدنی الکلی خود را قبل از رسیدن به سن 15 سالگی می نوشند با بزرگ شدن بیشتر الکلی می شوند. تقریباً 40٪ از آنها دچار سو مصرف مواد می شوند.

ژن ها

اگرچه دانشمندان هنوز ژنی را پیدا نکرده اند که نشان دهد می تواند فرد را درگیر اعتیاد کند ، اما آنها در شناسایی ژن هایی که واکنش بدن در برابر مواد مخدر را نشان می دهند یا اینکه فرد به چه سرعتی اعتیاد پیدا می کند موفق عمل کرده اند. مهم است که بدانیم که اگر خانواده شما سابقه اعتیاد به الکل یا سو مصرف مواد مخدر را دارند ، به این معنی نیست که شما نیز به آن مبتلا خواهید شد. بلکه به این معناست که شما در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اعتیاد هستید.

جنسیت

طبق مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی ، جنسیت به طور قابل توجهی بر رفتار اعتیاد آور افراد تأثیر می گذارد. علاوه بر این ، تفاوت های قابل توجهی در میزان اعتیاد بین جمعیت زن و مرد یافت می شود. زنان معمولاً با دوزهای کمتری مواد را شروع می کنند اما سرعت آن را با سرعت بسیار بیشتری نسبت به مردان افزایش می دهند. این امر باعث می شود که مصرف مواد به سرعت به اعتیاد تبدیل شود و آنها را در معرض خطر بالاتر عود قرار دهد. مطالعه دیگر نشان می دهد که زنانی که در معرض سو مصرف مواد مخدر هستند، آسیب پذیرترند زیرا به طور کلی بیشتر در معرض فشار روانی و درد هستند. علاوه بر این ، هورمون های زنانه و چرخه قاعدگی نیز زنان را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد.

اطلاعات بیشتر
ترک متادون | خانه سپید

مهم این است که دو نکته را همیشه بخاطر داشته باشید

اول اینکه ، حتی اگر فاکتورهای پرخطری داشته باشید ، لزوما به این معنی نیست که به الکل یا مواد مخدر معتاد خواهید شد. دوم ، صرف نظر از آنچه شما را به سمت اعتیاد سوق می دهد ، همیشه می توانید راهی برای بازگشت به یک سبک زندگی پاک داشته باشید. غلبه بر اعتیاد دشوار است ، اما قطعاً غیرممکن نیست. یک مرکز پزشکی مانند مرکز بهبود اعتیاد خانه سپید می تواند به شما کمک کند تا درمان و مراقبت های لازم را برای بازگشت به زندگی سالم  پیدا کنید. فقط بدانید که شما در این مبارزه تنها نیستید و نباید خجالت بکشید. هرکسی می تواند به اعتیاد مبتلا شود ، آنچه زندگی شما می سازد یا از بین می برد این است که آیا تصمیم دارید با آن مبارزه کنید یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان