خانه سپید

تأثیر مصرف الکل بر بدن: اثرات جسمی، روانی و راه‌های مقابله

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تاثیر مصرف الکل بر بدن

 مانند همه داروها ، الکل می تواند به بدن شما آسیب برساند ، به خصوص اگر بطور مکرر و زیاد بنوشید. اثرات احتمالی کوتاه مدت الکل شامل خماری و مسمومیت با الکل ، همچنین درگیری ، کاهش مهار و رفتارهای پرخطر است. مصرف الکل بیش از 200 نوع بیماری و آسیب دیدگی مختلف ایجاد می کند.

تاثیر مصرف الکل بر بدن
تاثیر مصرف الکل بر بدن

الکل چگونه بر بدن شما تأثیر می گذارد؟

بسیاری از افراد، به ویژه جوانان، از خوردن الکل لذت می برند. در واقع ، الکل یکی از پرمصرف ترین دارو‌های اجتماعی است. مانند همه داروها ، الکل نیز می تواند به بدن شما آسیب برساند ، به خصوص اگر هر روز زیاد بنوشید یا زیاد بخورید. حتی مقادیر کمی الکل نیز با بروز برخی بیماری ها از جمله سرطان های متعدد مرتبط است.

الکل از بسیاری جهات بر بدن شما تأثیر می گذارد. در بعضی از افراد، این اثرات سریع خود را نشان می‌دهند و معمولا کوتاه مدت هستند در برخی دیگر، این اثرات با گذشت زمان جمع می شوند و ممکن است به طور قابل توجهی بر سلامت جسمی و روانی و کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارند.

میزان ضرر الکل به بدن شما به میزان نوشیدن ، الگوی نوشیدن و حتی کیفیت الکل شما بستگی دارد. اندازه و ترکیب بدن ، سن ، تجربه نوشیدن ، ژنتیک ، وضعیت تغذیه ، متابولیسم و ​​عوامل اجتماعی نیز در این امر نقش دارند.

اثرات کوتاه مدت الکل

اثرات کوتاه مدت یک بار مصرف بیش از حد الکل می تواند شامل موارد زیر باشد:

کاهش مهار درگیری های بین فردی – از جمله رفتارهای پرخطر یا خشونت آمیز مسمومیت با الکل.

شدت اثرات كوتاه مدت الكل به میزان نوشیدن فرد بستگی دارد ، اما عوامل دیگری مانند مصرف غذا نیز در این امر نقش دارند.

اطلاعات بیشتر
مرفین و چالش‌های ترک: تجربه‌ها و راهنمایی‌ها برای مواجهه با فرآیند

خماری

شما احتمالاً کلمه “خماری” به گوشتان خورده، یا شاید آن را تجربه کرده باشید – مجموعه ای از علائم ناخوشایند که معمولاً به دنبال مصرف بیش از حد الکل رخ می دهد. اکثر افراد می توانند علائم را تشخیص دهند و خود ، علائم را درمان کنند.

به طور کلی ، هرچه الکل بیشتری مصرف کنید، احتمال خماری شما بیشتر خواهد بود ، اما هیچ راهی برای پیش بینی میزان نوشیدن و جلوگیری از خماری وجود ندارد. برخی از افراد می توانند با یک اونس الکل، خماری را تجربه کنند.

شدت خماری اغلب به نحوه متابولیسم الکل در بدن شما مربوط می شود ، زیرا هنگام نوشیدن الکل ، واکنش های زیادی در بدن شما ایجاد می شود. این واکنش ها می توانند به خماری کمک کنند. آنها عبارتند از:

تکرر ادرار و کم آبی بدن

پاسخ التهابی ناشی از سیستم ایمنی بدن شما

تحریک مخاط معده

افزایش قند خون

بسته به اینکه چه چیزی نوشیدید و چه مقدار ، خماری شما ممکن است این علائم را داشته باشد:

تشنگی ،سر درد عضلانی، خستگی، اسهال، ضعف در بدن، لرزش، ضربان قلب افزایش فشار خون، تمرکز ضعیف، افزایش حساسیت به نور و صدا، احساس چرخش در اتاق ، یا احساس سرگیجه، اضطراب ، افسردگی ، تحریک پذیری و سایر اختلالات خلقی، بی خوابی ، بی قراری.

بیشتر خماری ها معمولاً هنگامی شروع می شود که میزان الکل خون نزدیک به صفر برگردد. خماری ها معمولاً فقط 24 ساعت طول می کشند و خود به خود از بین می روند.

اگر شما خماری داشته باشید، این عوامل باعث می‌شود خماری شما بیشتر شود:

• با معده خالی بنوشید (بنابراین بهتر است قبل و در حالی که الکل می خورید غذا بخورید)

• از سایر داروها هنگام نوشیدن استفاده کنید (سیگار کشیدن نیکوتین باعث بدتر شدن خماری می شود)

اطلاعات بیشتر
ترک بوپرنورفین | ترک B2 | روش های ترک بوپرنورفینپ | خانه سپید

• الکل‌ های رنگ تیره بنوشید ، مانند براندی ، روم یا ویسکی.

خماری معمولاً با گذشت زمان از بین میرود ، اما این نکات ممکن است به کاهش علائم کمک کند:

• خوردن آب یا آب میوه برای حفظ رطوبت بدن

• خوردن غذاهای نرم مانند سوپ و نان تست

• خوردن مسکن (یک دوز استاندارد مسکن بدون نسخه مانند پاراستامول ممکن است سردرد شما را تسکین دهد ، اما آسپرین می تواند معده شما را تحریک کند.)

اگر به طور مرتب خماری را تجربه می کنید یا خماری بر روابط ، کار یا زندگی شما تأثیر می گذارد ، در مورد قطع مصرف مشروبات الکلی با پزشک خود صحبت کنید.

مسمومیت با الکل

گاهی اوقات نوشیدن زیاد منجر به تأثیر بسیار جدی مسمومیت با الکل می شود. این یک وضعیت اضطراری تهدید کننده زندگی است. در صورت مشاهده این علائم در کسی که مشروبات الکلی مصرف کرده است ، برای دریافت خدمات اضطراری با اورژانس تماس بگیرید:

گیجی، استفراغ ، تنفس آرام (کمتر از هشت بار در دقیقه) یا تنفس نامنظم (فاصله بیش از 10 ثانیه بین نفس کشیدن)، پوست آبی رنگ یا پوست کمرنگ و عدم کنترل هشیاری.

اگر کسی بیهوش است یا نمی تواند از خواب بیدار شود ، می تواند در معرض خطر مرگ باشد. اگر به شخصی مسمومیت با الکل مشکوک هستید – حتی اگر علائم و نشانه ها را مشاهده نکنید – بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

اثرات طولانی مدت الکل

متخصصان بر این باورند که مصرف بیش از دو نوشیدنی استاندارد در روز به طور متوسط ​​چیزی است که می تواند باعث ایجاد مشکلات سلامتی و مضرات دیگری شود. امروزه ، تحقیقات فعلی اظهار می دارد که هر سطح از مصرف الکل می تواند خطر ابتلا به بیماری مزمن را افزایش دهد.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) می گوید که الکل باعث ایجاد بیش از 200 نوع مختلف بیماری و آسیب می‌شود.

اطلاعات بیشتر
ترک دیازپام: چگونه از دیازپام جدا شویم و به بهبود روحی برسیم

برخی از رایج ترین آسیب های مربوط به الکل عبارتند از:

حادثه و سایر درگیری‌های خانوادگی، تخریب خانواده، اختلال عملکرد بیماریهای قلبی عروقی ، از جمله دهان ، حنجره ، مری ، کبد ، روده بزرگ و روده کوچک و بیماری های مربوط به دیابت ، اضافه وزن و بیماری های چاقی، اضطراب و افسردگی و وابستگی به الکل یا اعتیاد ، اختلالات شناختی طولانی مدت، آسیب به خود (خودکشی).

سازمان بهداشت جهانی گزارش می دهد که در سال 2016 ، 5.3 درصد از کل مرگ و میرها در سراسر جهان به دلیل مصرف الکل بوده است. در سراسر جهان ، مردان بیشتر از زنان در اثر مصرف الکل می میرند.

در دراز مدت ، مصرف الکل می تواند بر تمام جنبه های زندگی فرد تأثیر بگذارد: سلامت جسمی و روحی ، کار ، امور مالی و روابط وی.

چگونه می توان اثرات الکل بر بدن را کاهش داد؟

بهترین راه برای جلوگیری از تأثیر الکل بر بدن ، عدم مصرف الکل است. این امر به ویژه در صورت تلاش برای باردار شدن یا باردار بودن یا شیردهی بسیار مهم است ، زیرا سطح بی خطر مصرف الکل مشخص نشده است.

اگر می خواهید مصرف الکل خود را کاهش دهید، مهم است که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم ، میزان مصرف الکل خود را کنترل کنید. مصرف الکل بسته به میزان نوشیدن شخصی ، نوع نوشیدنی مصرفی و همچنین سیستم بدنی هر فرد و تعدادی از عوامل بین فردی ، احتمال افزایش وزن و چاقی را دارد.

کلام آخر

مصرف مشروبات الکلی در طولانی مدت می.تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به بدن وارد کند. پس بهتر است هر چه سریعتر آن را کنار بگذارید. برای راهنمایی و مشاوره در رابطه با ترک اعتیاد و مشروبات الکلی با کلینیک ترک اعتیاد خانه سپید در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان