خانه سپید

آیا ماری جوانا سلول های مغزی را از بین می برد؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا ماری جوانا سلول های مغزی را از بین می برد؟

 استفاده از ماری جوانا می تواند به سلول های مغزی آسیب برساند و منجر به بروز همزمان تعدادی از علائم در بدن می شود. برخی از تأثیرات مصرف ماری جوانا بر روی مغز ممکن است در بین نوجوانان قابل بازگشت نباشد.

آیا ماری جوانا سلول های مغزی را از بین می برد؟
آیا ماری جوانا سلول های مغزی را از بین می برد؟

ماری جوانا چگونه بر مغز تأثیر می گذارد؟

با قانونی شدن مصرف ماری جوانا در سراسر ایالات متحده ، بسیاری از افراد کنجکاو هستند که بدانند  ماری جوانا چگونه بر مغز تأثیر می گذارد و آیا سلول های مغز را از بین می برد یا خیر. همانطور که سالها استفاده زیاد از الکل ، مت و هروئین باعث آسیب مغزی جبران ناپذیری می شود ، سو مصرف طولانی مدت ماری جوانا می تواند بر توانایی سلول ها برای انتقال پیام (که به آن فعالیت مغزی نیز گفته می شود) تأثیر بگذارد. استفاده از ماری جوانا می تواند به سلول های مغزی آسیب برساند و منجر به ایجاد تعدادی از علائم در بدن می شود.

مانند سایر داروها ، اجزای ماری جوانا با گیرنده های خاصی در مغز پیوند می خورند. تتراهیدروکانابینول (THC) ماده روانگردان اصلی ماری جوانا است و به گیرنده های کانابینوئید مغز متصل می شود (رسماً به عنوان گیرنده کانابینوئید نوع 1 یا CB1 شناخته می شود). این گیرنده ها به عصب های عملکرد مغز متصل می شوند و روی حافظه ، اشتها  و روحیه تأثیر می گذارند.

اطلاعات بیشتر
استرویدها و سلامتی: چرا و چگونه باید از آن‌ها دست برداریم؟

وقتی شخصی ماری جوانا را به صورت سیگار مصرف می کند ، ممکن است متوجه شود که در  تمرکز کردن یا به خاطر آوردن جزئیات مهم مشکل دارد. این می تواند با استفاده طولانی مدت از ماری جوانا بدتر شود و در نتیجه مشکلاتی مانند ضعف حافظه و تمرکز داشته باشد. مهارت های حرکتی نیز می تواند تحت تأثیر دارو قرار گیرد. اگر کسی بخواهد رانندگی کند درحالی که مقدار زیادی ماری جوانا مصرف کرده است ، می تواند زندگی خود و دیگران را به خطر بیندازد.

دانشمندان از اثرات طولانی مدت مصرف ماری جوانا و مغز کاملاً آگاهی ندارند. با این وجود ، آنها بین کودکان و نوجوانی که به طور منظم ماری جوانا استفاده می کنند و به دلیل استفاده از ماری جوانا ، ضریب هوشی پایین تری دارند ، همبستگی پیدا کردند. بنابراین ، قرار گرفتن در معرض THC در دوران کودکی می تواند بعداً در زندگی باعث تغییر در شناخت و حافظه شود. در مورد بزرگسالانی که پس از مرحله بلوغ شروع به استفاده از ماری جوانا می کنند ، تحقیقات کمتری انجام شده است.

تأثیر مصرف ماری جوانا بر ضریب هوشی

میزان سلول های مغزی که توسط ماری جوانا از بین برود نیز به میزان مصرف فرد و سن استفاده از آن بستگی دارد. اثرات ماری جوانا بر روی مغز، بیشتر افراد زیر 25 سال را تحت تأثیر قرار می دهد زیرا مغز آنها هنوز در حال رشد است. مطالعه تأثیر ماری جوانا بر ضریب هوشی نشان داد افرادی که از سنین جوانی شروع به استفاده از ماری جوانا کرده‌اند، در سنین میانسالی 6 تا 8 امتیاز از ضریب هوشی خود از دست می دهند. علاوه بر این ، کسانی که در تمام دوره نوجوانی خود سیگار ماری جوانا می کشیدند، و سپس قطع می کردند ، امتیاز IQ خود را به دست نیاوردند. برعکس ، افرادی که در بزرگسالی خود شروع به استفاده از ماری جوانا کردند، دچار هیچ افت ضریب هوشی نشدند.

اطلاعات بیشتر
ترک زولپیدم و مدیریت عوارض: چگونه از عوارض و تأثیرات ناخواسته جلوگیری کنیم؟

تأثیر ماری جوانای مصنوعی بر روی مغز

ماری جوانای مصنوعی ، ماده توهم زای ساخته دست بشر است که به طور معمول بر روی مواد گیاهی پاشیده می شود ، برای مصرف انسان بی خطر نیست اما در سال های اخیر محبوب شده است. همچنین به عنوان “علف جعلی ” شناخته می شود ، تأثیرات تغییر دهنده‌ی ذهن را ایجاد می کند و می تواند باعث شود فرد به گونه ای عجیب و غریب رفتار کند. ماری جوانای مصنوعی غیرقانونی است و ممکن است دارای مواد سمی باشد که می تواند باعث افزایش ضربان قلب ، خونریزی غیرقابل توجیه و استفراغ شود.

ماری جوانا مصنوعی مشابه ماری جوانا ، با اتصال به گیرنده کانابینوئید نوع 1 (CB1) که در سیستم عصبی مرکزی و محیطی وجود دارد ، بر مغز تأثیر می گذارد. علف های هرز مصنوعی با شدت بیشتری نسبت به THC به گیرنده های CB1 متصل می شوند و این امر حداقل 100 برابر در مغز قدرت بیشتری دارد. از آنجا که گیرنده های CB1 مکان های مختلفی در مغز دارند ، عوارض جانبی می توانند شدید و مضر باشند.

عوارض مصرف ماری جوانای مصنوعی

از دست دادن حافظه

تشنج

روان پریشی

مشکلات قلبی و تنفسی

سکته

پارانویا

توهم

رفتار خشونت آمیز

آسیب کلیه و مغز

علاوه بر علائم فوق ، ماری جوانا مصنوعی می تواند

برای افرادی که آن را مصرف می کنند اعتیاد آور باشد . پس از مصرف طولانی مدت ماری جوانای مصنوعی ، با افزایش همزمان علائم منفی فیزیولوژیکی مانند موارد فوق ، فعالیت سلول های مغزی کاهش می یابد.

اثرات کوتاه مدت و بلند مدت مصرف ماری جوانا بر روی مغز

اثرات فوری و کوتاه مدت مصرف ماری جوانا بر روی مغز عبارتند از:

اطلاعات بیشتر
ترک مواد افیونی: راهنمایی‌ها و موفقیت‌ها ترک افیونی

مشکل به خاطر سپردن

اختلال حسی

خستگی

گیجی

بدگمانی (پارانویا)

اضطراب

اثرات طولانی مدت شامل موارد زیر است:

عدم توانایی درک و تجزیه مسائل

 اختلالات شناختی

از دست دادن مقداری از حافظه

وابستگی به ماری جوانا

کلام آخر

ماری جوانا می تواند اثرات آرام بخشی بر روی فرد داشته باشد ، اما اگر بیش از حد استفاده شود یا با مواد دیگر ترکیب شود ، می تواند بسیار مضر باشد. قطع مصرف ماری جوانا ممکن است دشوار باشد و اگر شما یا یکی از عزیزانتان می خواهید این ماده را ترک کنید، ممکن است به سم زدایی و درمان نیاز داشته باشید. داروها، میل به مصرف ماری جوانا را کاهش می دهند و سم زدایی سموم بدن را از بین می برد و آن را به حالت سالم باز می گرداند. اگر به دنبال مکانی برای ترک اعتیاد هستید، همین امروز با مرکز ترک اعتیاد خانه سپید، ارائه دهنده خدمات درمانی در زمینه ترک اعتیاد تماس بگیرید. این مرکز با داشتن کادری مجرب و دلسوز آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

‫2 نظرها

  1. اگر ماری جورانا در حد سه پوک با سیگار ۶ فیلتر استفاده بشه واسه ریلکسی و خواب راحت این میران زیاده؟ میزان کم خطرش چقدره ک بتونه به چشم یه دارو بهش نگاه کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان