خانه سپید

استرس و افسردگی بعد از ترک ماری جوانا

زمان مطالعه: 4 دقیقه

استرس و افسردگی بعد از ترک ماری جوانا

استرس و افسردگی بعد از ترک ماری جوانا
استرس و افسردگی بعد از ترک ماری جوانا

ماری جوانا چیست؟

ماری جوانا یا گیاه شاهدانه یک داروی غیرقانونی است که می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. شاهدانه با نام های مختلفی مانند ماری جوانا، مری جین، علف و گل  شناخته می شود و دارویی است که می تواند احساس خوشبختی و آرامش در شما ایجاد کند. THC ماده شیمیایی اصلی موجود در شاهدانه است که می تواند روحیه و رفتار شما را تغییر دهد. Skunk رایج ترین نام برای انواع قوی تر شاهدانه است که THC بیشتری دارد.

اثرات خوشایند ماری‌جوانا چیست؟

 ماری‌جوانا می تواند بیش از حد معمول احساس شادی ، آرامش ، پرحرفی یا خنده به شما بدهد. ممکن است حس کنید که رنگ ها و موسیقی روشن تر و واضح تر هستند.

اثرات ناخوشایند ماری‌جوانا چیست؟

ماری جوانا می تواند باعث توهم ، تغییر خلق و خو ، فراموشی ، پارانویا ، توهم و گمراهی شود. ممکن است تمرکز یا به خاطر آوردن چیزها برای شما دشوارتر باشد. همچنین ممکن است باعث افسردگی بی خوابی شود

اثرات ناشی از سوء مصرف ماری جوانا

همانطور که می دانید ، بسیاری از مردم معتقدند ماری جوانا یک ماده کاملا بی ضرر است اما این یک باور اشتباه است. یک مطالعه در سال 2007 نشان داد که مصرف ماری جوانا باعث افزایش اضطرب در بزرگسالان جوان می شود ،

اطلاعات بیشتر
ترک کراک و شروع دوباره: به سوی زندگی با کیفیت و خلاقیت بیشتر

در حالی که سایر مطالعات نشان داده اند که اثرات ناشی از سوء مصرف ماری جوانا شامل  اعتیاد ، اختلال در رشد مغز در سال های نوجوانی ، افزایش خطر ابتلا به اختلالات بهداشت روان مانند اضطراب ، افسردگی یا اسکیزوفرنی و بیماری مزمن ریه می باشد.

این بدان معنا نیست که هر شخصی که یکبار ماری جوانا را امتحان کرده است احتمالاً این علائم را تجربه می کند. با این حال ، اگر به طور منظم سیگار ماری جوانا می کشید ، عوارض جانبی دیگری نیز ممکن است به وجود آید. برخلاف تصور ما از یک دهه پیش شما واقعاً می توانید به ماری جوانا اعتیاد پیدا کنید.

یک مطالعه نشان داد که حدود نه درصد از مصرف کنندگان ماری‌جوانا در دوره ای از زندگی معتاد می شوند. وقتی معتاد می شویم ، ترک آن ممکن است دشوار باشد زیرا در هنگام توقف با علائم ترک روبرو هستیم.

 آیا ترک ماری جوانا می تواند افسردگی یا استرس ایجاد کند؟

افسردگی پس از ترک گل بیشتر از آن چیزی است که اکثر مردم فکر می کنند. ما فکر می کنیم ماری جوانا نسبتاً بی خطر است یا از نظر جسمی اعتیاد ندارد ، اما حقیقت این است که ممکن است با ترک آن علائم ترک واقعی را تجربه کنیم. ممکن است ماری جوانا را فقط از نظر روانشناختی اعتیاد آور بدانیم ، اما بیایید نگاهی بیندازیم به آنچه واقعاً در جریان است.

اول ، هرگونه “اعتیاد جسمی” بر مغز تأثیر می گذارد. دلیل اعتیاد جسمی مخدرها یا بنزودیازپین ها به این دلیل است که مغز به مواد واکنش نشان می دهد و بر احساسی که از نظر جسمی داریم تأثیر می گذارد.

اطلاعات بیشتر
۸ نکته ای که باید در مورد مورفین بدانید | خانه سپید

 به طور خاص ، مصرف ماری جوانا بر جذب سروتونین و دوپامین مغز تأثیر می گذارد. سروتونین بر خلق و خو اثر می گذارد و احساس خوش حالی ایجاد می کند. دوپامین انتقال دهنده عصبی است که مسئول احساس لذت ماست.

هنگامی که شما در حال کشیدن سیگار ماری جوانا هستید ، مغز شما مملو از سروتونین و دوپامین است. وقتی سیگار را ترک می کنید ، سطح آن کاهش می یابد و مغز شما عادت دارد که سطح بالاتری داشته باشد. این افسردگی را ایجاد می کند که ممکن است پس از ترک ماری جوانا احساس کنید.

چه مدت طول می کشد تا افسردگی پس از ترک ماری‌جوانا از بین برود؟

برخی از افراد ماه ها پس از ترک گل افسرده هستند ، در حالی که برخی دیگر یک یا دو روز آن را تجربه می کنند. ممکن است پس از ترک، احساس نارضایتی  یا بی انگیزگی برای انجام هر کاری تجربه کنید. دلیل این اتفاق این است که مغز به افزایش سطح سروتونین و دوپامین عادت کرده است.

وقتی گل را ترک می کنید ، سطح آن کاهش می یابد و مغز شما در تولید کردن این مواد به مشکل می خورد.

این می تواند منجر به تجربه عدم لذت بردن از چیزهایی شود که زمانی لذت بخش بودند. چه ورزش باشد ، چه تعامل اجتماعی ، چه فعالیت جنسی یا سایر فعالیت هایی که باعث تولید دوپامین می شوند ، ممکن است برای دستیابی به لذت مورد نظرمان سخت باشد اما بعد از ترک گل، رفته رفته مقدار تولید دوپامین و سروتونین مغز به حد تعادل می رسد.

اطلاعات بیشتر
تاثیراتی که ترک الکل بر مغز شما می گذارد | خانه سپید

استرس پس از ترک سیگار چه مدت طول می کشد؟

اضطراب یکی دیگر از عوارض جانبی شایع ترک سیگار ماری جواناست. از آنجا که ماری جوانا دارای برخی اثرات ضد استرس است ، حذف دارو باعث بازگشت مغز به حالت طبیعی می شود. این منجر به افزایش حساسیت نسبت به اضطراب می شود.

این امر ممکن است به مدت چند روز یا چند ماه ادامه داشته باشد. اساساً ، ما باید اجازه دهیم تا مغز به زمان تولید طبیعی انتقال دهنده های عصبی بازگردد. مانند هر ماده مخدری، استفاده از ماری جوانا بر مغز شما تأثیر می گذارد. وقتی استفاده را متوقف می کنید ،مغز مدتی طول می کشد تا به حالت قبل از اعتیاد برگردد.

کمک به معتاد و ترک ماری جوانا

ترک اعتیاد به تنهایی یا به اصطلاح خود درمانی می تواند بسیار دشوار باشد ، خصوصاً وقتی با افسردگی ، اضطراب و سایر علائم ناخوشایند ترک روبرو شوید.  از طریق مدل های مختلف درمانی ، پیشگیری از عود و حمایت اجتماعی ، افرادی که به دنبال مصرف ماری جوانا هستند .

احتمال موفقیت بیشتری برای بهبودی دارند. اگر خود یا اعضای خانواده از اعتیاد رنج می برید با مرکز ترک اعتیاد خانه سپید در ارتباط باشید. ماموریت این کلینیک ارائه زندگی بهتر برای افرادی است که به شدت تحت تأثیر اعتیاد و بیماری های روانی قرار دارند.

این مرکزاز گروه ها ، خدمات و خطوط مشاوره متخصص  تشکیل شده است تا شما را مورد حمایت قرار دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

‫2 نظرها

  1. سلام هم زمان گل و سیگار رو ترک کردم ، اوایل یه سختی ‌ای که فکر میکنم برای همه هست رو منم داشتم .
    اما بعد از گذشتِ حدود یک ماه اغلب شب ها بسیار مضطربم و استرس دارم از درون یه حس عجیبی حرارت ایجاد میکنه تو بدنم و گاهی تا حدی شدید پیش میره که احساس میکنم الان خفه میشم چیزی شبیه به پانیک اما خود حمله نیست .

    این مسئله با در نظر گرفتن طولِ زمانی که عرض کردم میتونه همچنان در امتداد قضیه ترکم قرار بگیره یا نه میتونه عوامل دیگه ای در این عارضه دخیل باشه؟
    ضمناََ حدود ۶ سالی هست که درگیرش هستم و چندین به مدت های یک تا ۶-۷ ماه ترک کردم و دوباره برگشتم و هربار به نظرم که استفاده کردم و ترک خواستم بکنم شرایط سخت تری رو متحمل شدم نسبت به قبل . من ۲۶ سالمه
    ممنون میشم پاسختون رو در قالب ایمیل به ایمیلی که درج کردم ارسال بفرمایید یا اینکه همینجا .

    1. سلام
      نن فقط ۲ بار مصرف کردم با فاصله چند سال و هر بلر پنیک شدم بار اول سرم ب کمپلس زدم و ناراحتیم ادامه پیدا نکرد ولی بار دوم سرم نزدم و بعد از یک ماه با مصرف سردیجات حالا شدید اضطرابی ول کن نیست و با مصرف داروهای اعصاب حتی بدتر هم میشم
      و گزگز سر و سینوسس بیشتر میشه . بهترین راه درمان طبیعی هست با کمک بالا برنده های تستوسترون مثل تریبولوس و اسفند و آرامبخشهای گیاهی مثل اسطوخودوس و زعفران و گل گاو زبان و سنبل طیب و ترک سردیها . در کل صحبتهای حکیم خیر اندیش رو در رابطه با حل اضطراب و افسردگی دنبال کنید . و اگر شرایط خیلی سخته داروهای اعصاب جدید رو امتحان کنید ولی امکان داره اولش اضطراب رو بیشتر کنه که باید با دوز های بسیار کم و خرد کردن قرص شروع کنید اگر عوارض قابل تحمل نیست باید به روش درمان طبیعی و سنتی برگردید . خودم همچنان درگیرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان