دسته آموزش

ترک کوکائین | برترین مرکز ترک کوکائین در ایران | خانه سپید

زمان مطالعه: 7 دقیقه

ترک کوکائین

کوکائین چیست ؟

کوکائین از گیاه کوکا به دست می آید . این گیاه در کشورهای آمریکای لاتین کشت می شود . کوکائین یک ماده محرک قوی و البته اعتیاد آور است که مستقیما مغز را مورد هدف قرار می دهد .
کوکائین یک ماده جدید نیست و یکی از قدیمی ترین مواد مخدر به شمار می آید و از هزاران سال پیش تا کنون توسط انسان خورده و مصرف شده است . خصوصا اهالی بومی پرو برگ های کوکا را برای لذت و خوش بودن می جویدند . آنها معمولا برای توانایی در انجام کارهای سخت و جدی ، راه رفتن و تحمل گرسنگی و تشنگی از جویدن کوکا بهره می گرفتند . این عادت در میان ساکنان کوههای آند نیز رایج بوده است . کوکائین در 20 سال آخر قرن نوزدهم به عنوان یک داروی مقوی و ترمیمی وارد جامعه غرب شد . کوکائین در سالهای 1860-1859 از برگ کوکا مجزا و استحصال شد .

ترک شیشه
اشکال شیمیایی کوکائین و راههای مصرف آن :

کوکائین پودر سفید نرم و شفاف کریستالی با طعمی تلخ است که اغلب با پودر تالک ، یا ملین ها یا شکر مخلوط می شود و معمولا به صورت استنشاقی ، تزریقی یا دود کردن و گاهی هم به طریق پاشیدن روی دستگاه تناسلی مصرف می کنند . کوکائین به شکل نمک هیدروکلراید قابل حل در آب به طریق خوراکی ، استنشاقی و تزریق مورد سوء مصرف قرار می گیرد . نمک هیدروکلراید کوکائین از سولفات کوکائین و دیگر اکمالوئیدهای مشتق از برگ گیاه کوکا به دست می آید . قیمت این ماده بسیار گران است و مصرف آن تقریبا در بین افرد طبقات بالای جامه شیوع بیشتری دارد .

آثار مصرف و اعتیاد کوکائین :

آثار مصرف کوکائین بلافاصله ظاهر شده و 30 تا 60 دقیقه بعد رفع می شود . به همین علت افراد وابسته به کوکائین ممکن است هر نیم ساعت تا یک ساعت یک بار برای مصرف مجدد از جمع یا محل کار خود خارج شوند . این آثار عبارتند از :
1 . تحریک سیستم اتونوم ( استاع مردمک چشم ، تعرق )
2 . تهوع و استفراغ
3 . علایم روانی ( سرخوشی یا بی تفاوتی ، اضطراب و عصبانیت ، هذیانهای پارانوئید ، توهم شنوایی )
4 . توهم لامسه به صورت احساس خزیدن حشرات زیر پوست ، کاهش تمرکز و توهم بینایی
5 . رفتارهای اجباری و تکراری
6 . اختلال عملکرد شغلی و اجتماعی
عوارض مصرف طولانی کوکائین :
1 . احتقان ، تورم ، خونریزی ، زخم مخاط بینی
2 . سوراخ شدن تیغه میانی بینی
3 . تیک
4 . سردرد شبه میگرنی
5 . کاهش وزن
6 . عوارض قلبی
7 . حوادث عروقی مغز
8 . تشنج

اثرات کوتاه مدت اعتیاد کوکائین:

اثرات کوتاه مدت آن مشابه آمفتامین است ولی با مدت زمان کوتاه تر ، احساس افزایش انرژی ، چابکی و سرخوشی را زیاد می کند . از جمله اثرات آن پس از مصرف عبارت است از افزایش ضربان قلب ، نبض ، تنفس ، درجه حرارت بدن ، فشار خون ، گشادی مردمک چشم ، پریدگی رنگ ، کاهش اشتها ، تعریق شدید ، تحریک و هیجان ، بی قراری ، لرزش به خصوص دردست ها ، توهمات شدید حسی ، عدم هماهنگی حرکات ، اغتشاش دماغی ، گیجی ، درد پا ، فشار قفسه سینه ، تهوع ، تیرگی بینایی ، تب ، اسپاسم عضله ، تشنج و مرگ ، در حالت قطع ماده نیز افسردگی شدید حادث می شود . ناخالصی کوکائین اغلب موجب حساسیت و آلرژی شدید می شود که معمولا با آبریزش بینی و بی خوابی شدید همراه است . در مسمومیت حاد با کوکائین فرد مصرف کننده دچار بی قراری و تشویش ، هیجان ، شوریدگی فکری و اختلال تنفسی می شود و ضربان قلب و فشار خون و تنفس فرد افزایش می یابد .

اطلاعات بیشتر
پان پراگ (بی تی BT) چیست ؟

اثرات دراز مدت اعتیاد کوکائین :

از جمله اثرات درازمدت آن از دست دادن وزن بدن ، یبوست ، بی خوابی ، ضعف جنسی ، دپرسیون تنفسی ، اشکال در ادرار کردن ، تهوع ، کم خونی ، رنگ پریدگی ، تعرق شدید ، دردهای شکمی و اسهال ، اختلال در هضم و دستگاه گوارش ، سردرد ، لرزش دست ها ، لرزش و تشنج ، پریدن عضلات و سفتی آنها ، هپاتیت ، آبریزش دائمی بینی ، ایجاد زخم ، آماس و جوشهای پوستی به خصوص اطراف مخاط گوش و بینی ، زخم مخاط بینی ( در مصرف به صورت انفیه ) ، اضطراب ، بی قراری تشنج پذیری شدید ، سوء ظن ، گیجی ، اختلالات درک زمان و مکان ، رفتارهای تهاجمی ، تحریک پذیری شدید ، افسردگی ، پرخاشگری ، تمایل به خودکشی ، توهمات و اختلال در حواس ( به خصوص بینایی ، شنوایی ، لامسه ) ، افکار هذیانی و گاهی اشتهای کاذب و سرانجام ناراحتی جدی دماغی و روانی به نام سایکوز می باشد .
تحمل و ایجاد وابستگی کوکائین مشابه آمفتامین است . کوکائین با اثرروی مغز (cns ) و شبکه سمپاتیک منجر به فشار خون بالا ، انقباض عروق ، تشنج و بی اشتهایی می شود . کوکائین می تواند با ایجاد انقباض عروق قوی منجر به سکته مغزی شود .

راهکار درمان اعتیاد کوکائین :

کوکائین به دلیل اینکه مشابه آمفتامین می باشد علاوه بر عوارض جسمی به روان و رفتار فرد مصرف کننده آسیب می رساند پس باید تحت نظر یک مرکز ترک اعتیاد مجرب و متخصص با کادر درمان با تجربه نظیر ( روانپزشک ، روان شناس ، ……..) قرار بگیرد و تا بتواند عوارض روانی فرد مصرف کننده کنترل شود .

ترک اعتیاد کوکائین در مرکز بستری ترک اعتیاد خانه سپید کاملا تخصصی انجام می شود

ترک کوکائین

کوکائین یک ماده سفید پودری است که با سیستم عصبی مرکزی بدن واکنش نشان می دهد و باعث ایجاد انرژی و سرخوشی می شود. معمولا مصرف آن از طریق استنشاق از طریق بینی صورت می گیرد، اما می توان آن را دود کرد یا در آب حل شده و تزریق می شود. از کوکائین به عنوان کک، برف یا پودر نیز یاد می شود.

اطلاعات بیشتر
درمان بیماری مواد مخدر در فضای باز | خانه سپید

اگرچه امروزه بیشتر افراد می دانند که کوکائین به شدت اعتیاد آور است، اما هنوز هزاران نفر به سمت آن کشیده می شوند. کوکائین به علت افزایش سطح هوشیاری، توجه و انرژی باعث می شود درصد مصرف کنندکان افزایش یابد.

کوکائین چگونه عمل می کند؟

کوکائین مقادیر بالایی دوپامین که یک پیام رسان شیمیایی طبیعی در بدن شما است را به قسمت هایی از مغز که لذت را کنترل می کند، می فرستد. این تجمع باعث ایجاد احساس شدید انرژی و افزایش سطح هوشیاری می شود.

شخص ممکن است هوس و میل زیادی نسبت به کوکائین و میزان بالای آن داشته باشید. اما هرچه بیشتر از کوکائین استفاده کنید، مغز شما بیشتر با آن سازگاری پیدا می کند. برای احساس بالا بودن به دوز قوی تری نیاز خواهید داشت. این می تواند منجر به اعتیاد خطرناک یا مصرف بیش از حد آن شود.

دوزهای قویتر و مکرر نیز می توانند باعث تغییرات طولانی مدت در شیمی مغز شما شوند. بدن و ذهن شما شروع به اعتماد کردن به دارو می کنند. این می تواند فکر کردن  خوابیدن و یادآوری چیزها را از حافظه برای شما دشوارتر کند. زمان واکنش شما ممکن است کندتر شود و شما در معرض مشکلات بیشتر قلب، معده و ریه قرار گیرید.

علائم اعتیاد به کوکائین

کوکائین یک محرک قدرتمند است به این دلیل که سرخوشی کوتاه اما شدیدی ایجاد می کند و همین موضوع باعث می شود بسیار اعتیاد آور باشد. از آنجا که حالت سرخوشی ناشی از آن بسیار کوتاه است، اگر اغلب سو مصرف از کوکائین را شروع کنید، احتمالا علائم جدی تری برای اعتیاد به کوکائین ایجاد می کنید که می تواند شامل مقاومت بدن در برابر دارو نیز باشد. این مقاومت به این معنی است که شما برای دستیابی به اثرات مطلوب نیاز به مصرف کوکائین بیشتر با افزایش دفعات دارید.

کراک نوع آزاد کوکائین است که در هنگام استنشاق بخارات مواد مخدر در حالت طبیعی خود بروز می کند و برخلاف نسخه پودر شده کوکائین به صورت سنگی شکل ظاهر می شود. این روش مصرف دارو به دلیل جذب سریع در جریان خون، باعث سرخوشی سریع و تحریک علائم می شود.

علائم و نشانه های اعتیاد به کوکائین در افراد مختلف، متفاوت خواهد بود و این در مورد انواع سو مصرف مواد وجود دارد. با این وجود، چندین علائم روانشناختی، جسمی و رفتاری وجود دارد که نشان داده شده است، شاخص های قابل اعتمادی هستند که می تواند نشان دهد که شما از اختلال استفاده از کوکائین رنج می برید.

علائم روانشناختی اعتیاد به کوکائین

  • ضعف در تصمیم گیری
  • بی قراری
  • تحریک پذیری
  • روان پریشی
  • حالت ها کوتاه سرخوشی
  • اعتماد به نفس ناگهانی و بیش از حد
  • نوسانات خلقی
  • تحریک پذیری
  • افسردگی

علائم جسمی اعتیاد به کوکائین

  • ضربان قلب سریع
  • افزایش دمای بدن
  • فشار خون بالا
  • مردمک چشم گشاد شده
  • آبریزش بینی
  • خونریزی مداوم از بینی
  • تعریق زیاد
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش نیاز به خواب
  • بیخوابی
  • آسیب کبدی
  • آسیب کلیه
  • اختلال شناختی
  • حمله قلبی
  • مشکلات تنفسی
اطلاعات بیشتر
کراک: تعریف، اثرات، و مسائل مرتبط با این نوع مواد مخدر

علائم رفتاری اعتیاد به کوکائین

  • عمل تکانشی یا با افزایش انرژی
  • تلاش برای وام گرفتن یا سرقت پول برای تهیه مواد
  • عدم صداقت در مورد محل اقامت، همکاران و فعالیت های خود
  • عدم توانایی در استفاده درست از کوکائین
  • انجام رفتارهای بی پروا و مخاطره آمیز
  • بروز مشکلات اخلاقی

مصرف کوکائین منجر به افزایش مقاومت بدن نسبت به مواد، وابستگی و اعتیاد شدید می شود که علت آن بالا بودن سرعت عمل کردن دوز مصرفی است. اگر شما یا یکی از نزدیکان شما علائم مطرح شده در رابطه با اعتیاد به کوکائین را دارد و نیازمند به ترک کوکائین است، باید به یک متخصص مشورت کنید. در این مسیر متخصصین و مشاورین در مرکز ترک اعتیاد خانه سپید برای خدمت رسانی به شما آماده هستند.

خطر مصرف بیش از حد در هنگام مصرف کوکائین بسیار بالا است، زیرا این دارو در طول 10-15 ثانیه وارد ریه ها و جریان خون شما می شود و عوارض جانبی اولیه آن معمولا بیش از 10 دقیقه طول نخواهد کشید.

ترک کوکائین و درمان

خوشبختانه، پشتیبانی از افرادی که به کوکائین و سایر مواد غیرقانونی اعتیاد پیدا کرده اند در دسترس است. اگرچه غلبه بر اعتیاد به محرکی مانند کوکائین دشوار است، اما درمان از طریق بستری شدن، برنامه های ویژه ای را برای سو مصرف کوکائین ارائه می دهد و می تواند به شما کمک کند کنترل زندگی خود را دوباره به دست آورید و اعتیاد خود را در گذشته رها کنید.

درمان اعتیاد به کوکائین، در ابتدا شامل ارزیابی اعتیاد و میزان مصرف شما خواهد شد، جایی که یک درمانگر باتجربه ارزیابی محرمانه ای از شرایط خاص و ارتباط شما با کوکائین انجام می دهد. برنامه درمان شما اغلب شامل سم زدایی و روان درمانی است که نه تنها به از بین بردن دارو از بدن کمک می کند، بلکه پس از اتمام برنامه درمانی نیز شما را به سمت ادامه دادن پرهیز مصرف سوق می دهد.

با بیشتر شدن سو مصرف از کوکائین، نه تنها به ذهن و بدن خود آسیب می رسانید که این امر می تواند بر زندگی، خانه و عملکرد شما در محل کار یا مدرسه و زندگی اجتماعی شما با خانواده و دوستان نیز تأثیر بگذارد. اگر این موضوع برای شما آشنا به نظر می رسد، ممکن است به این دلیل باشد که اعتیاد شما به کوکائین از کنترل خارج شده است، که همان چیزی است که پزشکان از آن به عنوان “اختلال استفاده از کوکائین” یاد می کنند. در طولانی مدت سو مصرف می تواند منجر علائمی از جمله اضطراب، افسردگی، پارانویا و حمله وحشت در افراد شود. برای درمان هرچه سریع تر باید از نیروهای متخصص کمک بگیرید، متخصصین و مشاورین در کلینیک ترک اعتیاد خانه سپید برای خدمت رسانی و کمک به شما برای زندگی بهتر آماده هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان