خانه سپید

ترک تریاک: چگونه از اعتیاد به این ماده جدا شویم؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

ترک تریاک

تریاک و باورهای غلط در جامعه

تریاک ماده خامی است که از Papaver somniferum بازیابی می شود، که در درمان درد حاد و مزمن کاملا موثر است اما همچنین می تواند منجر به اختلال در مصرف تریاک شود. مصرف تریاک در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، یک مشکل اجتماعی و بهداشتی است و گزارش شده است که بیشترین ماده مورد استفاده در این کشور است. تریاک بیشتر سیستم عصبی مرکزی (CNS) را تحت تأثیر قرار می دهد، اما می تواند بر سیستم تنفسی و قلبی عروقی نیز تأثیر گذار باشد.

ترک تریاک
ترک تریاک

در بسیاری از کشورهای آسیایی و خاورمیانه، از جمله ایران، برخی بر این باورند که تریاک اثرات مفیدی بر بیماری های قلبی عروقی (CVD) دارد، اگرچه فقط مطالعات کمی برای تأیید یا رد این فرض انجام شده است. مطالعات نشان می دهد که بیماران مبتلا به بیماری های مزمن، از جمله دیابت، فشار خون بالا و بیماری ایسکمیک قلب (IHD)، بیشتر از جمعیت عمومی از تریاک استفاده می کنند را شامل می شود. زیرا آنها فکر می کنند این ماده در درمان یا جلوگیری از اختلالات قلبی عروقی کارآمد است. این حتی یک باور عمومی در بین جامعه پزشکی نیز است. بنابراین، با روند رو به افزایش مصرف تریاک در جامعه خود رو به رو هستیم و نتایج به دست آمده از مطالعات بسیار محدود در مورد این موضوع متناقض است.

تریاک چیست؟

تریاک ماده ای شیره دار و لاتکس است که در گیاه خشخاش، Papaver somniferum یافت می شود. به مشتقات خام این گیاه، مواد افیونی گفته می شود که مسکن های طبیعی است که اغلب برای اهداف پزشکی استفاده می شود. مواد افیونی را می توان برای ایجاد، مسکن های ساخته شده توسط انسان، استفاده کرد.

اطلاعات بیشتر
ترک کلونازپام: راهنمایی کامل برای ترک ایمن و بهبود روحی

کوکنار ماده اصلی تریاک در بسیاری از مواد روانگردان فعال امروزی است. نمونه هایی از داروهایی که از گیاه خشخاش استخراج می شوند عبارتند از:

  • مورفین
  • هروئین
  • کدئین
  • اکسی کدون
  • هیدروکدون
  • فنتانیل

سالهاست که متخصصان بهداشت از داروهایی با ترکیبات حاصل از تریاک، از جمله مواد افیونی و مواد مخدر استفاده می کنند. اکسی کدون، هیدروکدون و فنتانیل مسکن های محبوبی هستند که برای کنترل درد جسمی استفاده می شوند. با این حال، این مسکن ها اغلب به دلیل خاصیت سرخوشی دچار سو مصرف می شوند.

تریاک می تواند اثرات خفیف و خطرناکی ایجاد کند. برخی از عواقب استفاده از این ماده شامل خواب آلودگی، گیجی و یبوست است. در صورت استفاده بیش از حد، تریاک می تواند منجر به وابستگی جسمی یا روانی و در نتیجه آن اعتیاد شود.

علائم مصرف بیش از حد تریاک شامل تنفس نامنظم، از دست دادن هماهنگی، مشکلات خواب، تشنج یا کما است. مصرف بیش از حد تریاک در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد. اگر شما یا شخصی که می شناسید علائم مصرف بیش از حد تریاک را تجربه می کند سریعا با اورژانس تماس بگیرید

تریاک و مصرف آن

تریاک به شکل خام می تواند مصرف شود، بلعیده شود یا دود شود، برخی از آن فرآیند بیشتری را طی می کنند تا هروئین به دست آورند. خوردن تریاک به طور کلی به بلعیدن یا نوشیدن آن بعد از  حل شدن در انواع مایعات، اطلاق می شود. تریاک خام طعم تلخی دارد و خوردن آن لذت بخش نخواهد بود. با وجود این، در بسیاری از کشورهای جهان از جمله هند به صورت خوراکی مصرف می شود.

اطلاعات بیشتر
تأثیر مصرف الکل بر بدن: اثرات جسمی، روانی و راه‌های مقابله

مصرف تریاک به صورت دود کردن به طور عمده در چین و برخی دیگر از کشورهای جنوب شرقی آسیا اتفاق می افتد. در حال حاضر مصرف تریاک به طور سنتی به معنای خوردن و دود کردن بیشتر در بسیاری از کشورهای جهان سوم که در آن رشد می کنند، ادامه دارد.

آیا تریاک اعتیاد آور است؟

طبق قانون مواد کنترل شده، تریاک یک داروی برنامه ای است. مواد برنامه ای موادی هستند که پتانسیل سو مصرف بالایی دارند و منجر به وابستگی شدید جسمی و روانی می شوند و اعتیاد آور نیز نامیده می شوند. وقتی افراد به تریاک اعتیاد پیدا می کنند، شیمی مغز آنها تغییر می کند و مقاومت آنها نسبت به داروی خاصی افزایش می یابد. افراد ممکن است برای برآوردن ولع مصرف شدید، این ماده را بیشتر یا بیشتر مصرف کنند. اعتیاد به تریاک می تواند احتمال بروز اوردوز را در فرد افزایش دهد.

 

افراد دارای اعتیاد به تریاک برای انجام کارهای روزمره مبارزه می کنند. آنها ممکن است برای انجام مسئولیت ها در اجتماع، محل کار یا خانه تلاش کنند. در بسیاری از موارد، اعتیاد به تریاک می تواند تغییرات جسمی و رفتاری ایجاد کند که منجر به عوارض طولانی مدت در سلامتی شود.

مصرف دارویی تریاک

تریاک در کشورهای منطقه به عنوان دارو استفاده می شده است. سیستم سنتی هند از تریاک برای چندین بیماری استفاده کرده است که شامل ورم ملتحمه، بی دردی، تسکین درد برای قولنج صفراوی و کلیه، ضد اسهال، برای سرماخوردگی و سرفه و بی خوابی می شده است

اطلاعات بیشتر
ترک زولپیدم و مدیریت عوارض: چگونه از عوارض و تأثیرات ناخواسته جلوگیری کنیم؟

در حقیقت، تریاک احتمالا همان اولین ضد افسردگی معتبر جهان، بوده است. شخصی معروف به پاراسلسوس، ادعا کرد: من یک داروی مخفی دارم که آن را لودانوم (laudanum) صدا می کنم و از همه داروهای دیگر برتر است.

لودانوم می تواند عادت ایجاد کند و با قطع ناگهانی علائم ترک ایجاد شود ترک لودانوم یا همان تریاک عاتئمی بیشتر مانند ترک الکل خواهد داشت تا ترک مواد مخدر.

درمان و ترک تریاک

هرچند برخی از داده ها در مورد درمان و نتیجه وابستگی به تریاک زیاد نیست اما اطلاعاتی درباره چندین روش درمانی از جمله سم زدایی (بدون کمک و همچنین با کمک داروها)، پاکسازی از طریق متادون / بوپرنورفین و در چندین دوره ذکر شده است. سرانجام، برخی از کشورها با راه اندازی سیستم های پاکسازی برای ترک اعتیاد را تاسیس کرده اند. این مراکز درمانی عبارتند از:

  • مرکز تخصصی ترک اعتیاد
  • درمانگاه عمومی
  • بیمارستان بخش خصوصی
  • بیمارستان روانپزشکی
  • کمپ سم زدایی

داروهایی که برای درمان اعتیاد به تریاک استفاده شده است عبارتند از:

  • تریاک خیسانده برای سم زدایی و پاکسازی
  • سم زدایی با کلونیدین
  • پاکسازی تریاک
  • پاکسازی از طریق متادون
  • پاکسازی از طریق بوپرنورفین

مسئله ای که در درمان و ترک تریاک مهم است این نیست که آیا فرد سو مصرف را به صورت تفریحی آغاز  کرده یا استفاده از تریاک را به عنوان بخشی از درمان، مسئله این است که درمان اعتیاد به تریاک هم نیازمند به سم زدایی پزشکی و هم به درمان جامع و مشاوره نیاز دارد. در این مسیر می توانید از متخصصین و مشاورین در مرکز ترک اعتیاد خانه سپید کمک بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان