مواد اعتیاد آرو

استفاده تفریحی و پزشکی از حشیش: مزایا و مخاطرات هر نوع کاربرد

زمان مطالعه: 4 دقیقه

حشیش

حشیش یا حش از تریکوم (trichome)، سر غده های رسیده و صمغی که سطح گیاهان شاهدانه را پوشانده است، تشکیل می شود. فرایند دستیابی به جداسازی رزین قرن هاست که مورد استفاده قرار می گیرد، با این حال، افزایش سریع قانونی شدن حشیش در دنیای غرب، روش های جدیدی را در تهیه حش به وجود آورده است که بازارهای قانونی را به سرعت فرا می گیرد.

حشیش
حشیش

حشیش در اصل از کجا آمده است؟

کلمه “حشیش” از زبان عربی گرفته شده است که به معنی “چمن” است. اعتقاد بر این است که محبوبیت حش از حدود سال 900 میلادی منشأ گرفته است، اگرچه برخی استدلال می کنند که روش هایی مانند شارا (charas) یا جمع آوری رزین از دستان کشاورزان، دلیلی بر وجود حشیش پیش از اسناد کتبی است.

در نتیجه اکتشافات اولیه اروپا در آفریقا، حشیش در اوایل قرن نوزدهم در دنیای غرب ظاهر شد. سال ها بود که پزشکان اروپایی برای انجام تحقیقات، حشیش وارد می کردند که منجر به معرفی روش های مختلف استخراج شد که امکان تصفیه بیشتر داروها را فراهم می آورد. با شروع قرن بیستم، بیشتر مواد دارویی غربی استخراج حشیش را تشکیل می داد. تنها در زمان ممنوعیت حشیش توسط ایالات متحده در اوایل قرن 20 بود که محصولات حشیش از داروهای غربی غیرقانونی شد و دوباره به بازار سیاه رانده شد.

حشیش چیست و چگونه استفاده می شود؟

  • حشیش که اغلب حش نامیده می شود، نوعی حشیش (ماری جوانا) قوی است که با جمع آوری و فشرده سازی تریکوم، قوی ترین ماده از گیاهان شاهدانه تولید می شود.
  • تریکوم رشد خوبی روی گیاهان شاهدانه دارد که رزین چسبنده تولید می کند.
  • ماری جوانا مخلوطی به رنگ سبز، قهوه ای یا خاکستری از برگ های خشک، خرد شده، ساقه ها، دانه ها و گل های گیاه شاهدانه Cannabis sativa است.
اطلاعات بیشتر
ماریجوانا چیست؟ شناخت کامل از خصوصیات، ترکیبات و اثرات آن

حشیش اساسا همان مواد موثری را دارد که در ماری جوانا یافت می شود، مگر به شکل و اثرگذاری بیشتر. سینسمیلا (sinsemila)، حشیش و روغن حش انواع قوی تری از ماری جوانا هستند. این محصولات کنسانتره تتراهیدروکانابینول (THC) هستند و به صورت ماده مومی قهوه ای تیره شکل گرفته و می توانند به روغن تبدیل شوند.

حشیش یا کنسانتره ها معمولا در لوله یا لوله آب (بنگ) دود می شوند یا با استفاده از ابزار خاص یا قلم بخار کن (“vape”) “آغشته می شوند. ممکن است با ماری جوانا یا تنباکو به صورت “بلانت” (از یک سیگار برگ خالی) در بیاید. همچنین می توان آن را به غذا افزود یا در چای دم کرد.

بسیاری از سو مصرف کنندگان کنسانتره ماری جوانا استفاده از دستگاه بخور را ترجیح می دهند زیرا بدون دود، بدون بو و حمل و پنهان کردن آن آسان است. استفاده از سیگار الکترونیکی / بخور دهنده برای بلعیدن کنسانتره های ماری جوانا معمولاً به عنوان “آغشته کردن” یا “بخار کردن” شناخته می شود.

تأثیرات حشیش بر روی کاربر بستگی به قدرت THC موجود در آن دارد. حشیش همان مواد موثر ماری جوانا را دارد، مانند تتراهیدروکانابینول و سایر کانابینوئیدها، اما با غلظت های بسیار بالاتر. غلظت ممکن است بسته به محصول متفاوت باشد.

اثرات استفاده از حشیش در سلامتی چیست؟

اثرات کوتاه مدت استفاده از حشیش شامل مشکلات حافظه و یادگیری است. درک تحریف شده (مناظر، صداها، زمان، لمس) مشکل در تفکر و حل مسئله، از دست دادن هماهنگی و افزایش ضربان قلب، اضطراب و حملات وحشت. اثرات ممکن است به دلیل غلظت بالای THC موجود در حش و سایر کنسانتره ها شدیدتر باشد.

اطلاعات بیشتر
لورازپام در درمان اختلالات اضطراب: آیا واقعاً می‌تواند کمک کند؟

تتراهیدروکانابینول موجود در ماری جوانا به شدت توسط بافت های چربی اندام های مختلف جذب می شود. به طور کلی، آثار آن با روش های استاندارد آزمایش ادرار چند روز پس از یک بار مصرف قابل تشخیص است. در مصرف کنندگان سنگین، گاهی اوقات ردیابی ها می توانند برای هفته ها پس از قطع مصرف ماری جوانا یا مواد غلیظ آن کشف شوند.

اثرات طولانی مدت استفاده از کنسانتره حشیش یا ماری جوانا هنوز کاملا مشخص نیست. اما، استفاده طولانی مدت از ماری جوانا مورد مطالعه قرار گرفته است.

  • اثرات روانشناختی می تواند شامل پارانویا، اضطراب، حملات وحشت و توهم باشد.
  • ممکن است تغییراتی در ضربان قلب و فشار خون ایجاد شود.
  • افرادی که از محصولات THC استنشاق می کنند اغلب همان مشکلات تنفسی سیگاری ها را دارند. این افراد ممکن است روزانه سرفه داشته باشند، علائم برونشیت مزمن و سرماخوردگی قفسه سینه بیشتر باشد. آنها مستعد ابتلا به عفونت های ریوی مانند ذات الریه هستند. دود ماری جوانا ممکن است حاوی همان مواد شیمیایی سرطان زا باشد که در دود سیگار (سموم و قیر) وجود دارد.
  • ماری جوانا و THC بر حافظه، قضاوت و درک تأثیر می گذارد. مهارت های یادگیری و توجه در افرادی که ماری جوانا را به شدت مصرف می کنند، مختل می شود.

مطالعات نشان می دهد که مصرف ماری جوانا از سنین جوانی می تواند بر رشد مغز و سطح ضریب هوشی تأثیر بگذارد.

پتانسیل اعتیاد

یک دارو اگر حتی در مواجهه با پیامدهای منفی بهداشتی و اجتماعی باعث ایجاد ولع مصرف، به دنبال آن گشتن و مصرف غیرقانونی مواد مخدر شود، اعتیاد را در پی دارد. در حالی که هرکسی که از ماری جوانا یا حشیش (THC) استفاده می کند معتاد نمی شود، اما وقتی مصرف کننده شروع به جستجو و مصرف اجباری مواد مخدر می کند، گفته می شود که آن فرد وابسته یا معتاد به مواد مخدر است.

اطلاعات بیشتر
هروئین چیست؟ شناخت کامل از ترکیبات، اثرات و تأثیرات آن بر سلامت

برخی از مصرف کنندگان مکرر و سنگین حشیش در بدن خود دچار مقاومت می شوند. مقاومت به این معنی است که کاربر به دوزهای بیشتری از دارو نیاز دارد تا همان نتایج مطلوبی را که قبلا از مقادیر کمتری می گرفت، بدست آورد. مصرف کنندگان طولانی مدت ماری جوانا نیز ممکن است با مشکلات ترک و اعتیاد روبرو شوند. علائم ترک خفیف که در افرادی که سعی در ترک آن دارند اینگونه گزارش شده است:

  • تحریک پذیری
  • مشکل خواب
  • کاهش اشتها
  • اضطراب
  • ولع مصرف

هیچ دارویی برای درمان اختلال استفاده از حشیش در دسترس نیست، اما حمایت رفتاری می تواند موثر باشد. اگر به دنبال درمان اختلال استفاده از حشیش هستید، گزینه هایی مانند درمان شناختی رفتاری، درمان تقویت انگیزه و سایر رویکردهای معتبر علمی را در بر می گیرد که در مرکز ترک اعتیاد خانه سپید با همراهی متخصصین و مشاورین برای شما فراهم آورده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان