مواد اعتیاد آرو

لورازپام در درمان اختلالات اضطراب: آیا واقعاً می‌تواند کمک کند؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

لورازپام چیست و چگونه عمل می کند؟

لورازپام یک نسخه درمانی است که برای کنترل اضطراب استفاده می شود و توسط پزشک تجویز می شود. لورازپام متعلق به دسته ای از داروها است که به عنوان بنزودیازپین شناخته می شوند و بر روی مغز و اعصاب (سیستم عصبی مرکزی) اثر می گذارند و اثر آرام بخشی را ایجاد می کنند که علائم اضطراب را تسکین می دهد. این دارو با افزایش اثرات یک ماده شیمیایی طبیعی خاص در بدن (GABA) کار می کند. لورازپام همچنین ممکن است به عنوان درمانی برای بی خوابی کوتاه مدت استفاده شود. بی خوابی یک بیماری پزشکی است که شامل کیفیت پایین خواب و یا میزان خواب در طی یک دوره زمانی خاص است.

لورازپام چیست
لورازپام چیست

لورازپام یک ماده مخدر نیست، اما ممکن است اثراتی مانند مخدر ایجاد کند. مصرف همزمان لورازپام و داروهای آنتی هیستامین، ممکن است واکنش های نامطلوبی داشته باشد. لوازپام باید توسط پزشک تجویز شود و فقط با نسخه پزشک در دسترس است. این دارو به صورت داروی خوراکی یا از طریق تزریق مصرف می شود و در دسترس است. پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی باید به شما توصیه کنند که هنگام مصرف این دارو یا سایر بنزودیازپین ها، نباید الکل مصرف کنید.

عوارض جانبی و علائمی که بیشتر با این دارو در ارتباط هستند خواب آلودگی و سبکی سر است. حتما جزوه اطلاعات دارویی را که همراه با نسخه است و همچنین هر بار که دوباره نسخه تجویز می شود، بخوانید. ممکن است اطلاعات جدید سلامتی وجود داشته باشد. بیمارانی که از این دارو استفاده می کنند باید پزشکان خود را در مورد هرگونه مشکل در استفاده از این دارو و هرگونه عوارض جانبی دردسرساز مطلع کنند. لورازپام با نام های تجاری آتیوان (Ativan) موجود است.

اطلاعات بیشتر
کوکائین چیست؟ شناخت کامل از مواد، تأثیرات و راه‌های مصرف

نحوه و زمان مصرف آن

لورازپام باید دقیقا همانطور که پزشک یا داروساز تجویز می کند، مصرف شود. قرص های لورازپام به صورت قرص های 0.5 ، 1 و 2.5 میلی گرمی است. لورازپام به صورت تزریقی حاوی 1 میلی گرم لورازپام در هر 1 میلی لیتر است.دوز مصرفی معمول برای عوامل مختلف به صورت زیر است:

  • اضطراب: هر روز 1 میلی گرم تا 4 میلی گرم. پزشک به شما می گوید که چند بار نیاز به مصرف آن دارید.
  • مشکلات خواب: 1 میلی گرم تا 2 میلی گرم قبل از خواب (لورازپام حدود 20 تا 30 دقیقه شروع به عمل کردن می کند)

اگر بیش از 65 سال سن دارید یا دارای مشکلات کبدی یا کلیوی هستید، پزشک ممکن است دوز کمتری را توصیه کند.

اثرات جانبی مصرف لورازپام

خواب آلودگی، سرگیجه، از دست دادن هماهنگی، سردرد، حالت تهوع، تاری دید، تغییر در علاقه و توانایی جنسی، یبوست، سوزش معده یا تغییر اشتها ممکن است هنگام مصرف لورازپام رخ دهد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا او تشخیص داده است که سود مصرف لورازپام بیشتر از ریسک عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی را تجربه نمی کنند. در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی جدی از جمله: تغییرات ذهنی و خلقی (مانند توهم، افسردگی، افکار خودکشی)، اختلال گفتار یا مشکل در گفتگو، تغییرات بینایی، ضعف غیرمعمول، مشکل در راه رفتن، مشکلات حافظه، علائم عفونت (مانند تب، گلودرد مداوم) به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی نادر اما بسیار جدی از جمله: زردی چشم یا پوست، تشنج، تنفس آرام و سبک، بلافاصله از کمک پزشکی استفاده کنید.

اطلاعات بیشتر
استفاده ایمن از زولپیدم: راهنمایی‌ها برای استفاده مسئولانه و بازدهی از این دارو

چگونه با اثرات جانبی لورازپام مقابله کنیم؟

  • احساس خواب آلودگی یا خستگی غیرمعمول در طول روز، تا زمانی که حالتان بهتر نشود، رانندگی نکنید، دوچرخه سواری نکنید یا از ابزار یا ماشین آلات استفاده نکنید. الکل مصرف نکنید زیرا این باعث می شود حال شما بدتر شود. با عادت بدن به دارو باید این اثر جانبی بهتر شود. اگر علائم شما بعد از یک هفته بهبود نیافت یا بدتر شد، با پزشک صحبت کنید زیرا ممکن است به دوز کمتری نیاز داشته باشید.
  • ضعف عضلانی غیر معمول که ناشی از ورزش یا کار سخت نیست، با پزشک صحبت کنید. برای یافتن علت ممکن است به آزمایش خون نیاز داشته باشید.
  • مشکلات مربوط به هماهنگی یا کنترل حرکات اگر علائم شما بعد از یک هفته بهبود نیافت یا بدتر شد، با پزشک صحبت کنید زیرا ممکن است به دوز کمتری نیاز داشته باشید.

هشدارها و احتیاط ها برای مصرف لورازپام

  • استفاده همزمان از بنزودیازپین ها و مواد افیونی ممکن است منجر به آرام بخشی عمیق، افت تنفسی، کما و مرگ شود.
  • تجویز رزرو همزمان این داروها برای استفاده در بیمارانی که گزینه های درمانی جایگزین برای آنها ناکافی است.
  • دوزها و مدت زمان مصرف را به حداقل میزان مورد نیاز کاهش دهید.
  • بیماران را از نظر علائم و نشانه های کاهش تنفسی و آرام بخشی باید تحت نظر گرفته شوند.

مصرف لورازپام در صورت حساسیت به این دارو یا مواد موجود در این دارو، باید قطع شود. از دسترس کودکان باید دور نگه داشته شود.

اثر سو مصرف لورازپام

  • مصرف طولانی مدت ممکن است به وابستگی جسمی و روانی منجر شود، به ویژه در افرادی که سابقه سو مصرف الکل یا مواد مخدر دارند. پتانسیل وابستگی با درمان کوتاه مدت کاهش می یابد.
  • ممکن است پزشک قبل از تمدید استفاده از این دارو ، سلامت شما و نیاز به ادامه درمان را ارزیابی کند.
اطلاعات بیشتر
ریتالین چیست؟ شناخت کامل از این ماده و کاربردهای آن در درمان و ترکیب‌ها

ترک لورازپام

به محض تجویز دارویی مانند لورازپام، نظارت بر سو مصرف یا عدم مصرف این ماده، اگر غیرممکن نباشد برای پزشک دشوار خواهد بود. به همین دلیل، بسیار مهم است که اگر فکر می کنید دوست یا یکی از اعضای خانواده شما داروی تجویز شده ای غیر از آنچه تجویز شده است را مصرف کرده است، با دلسوزی و آرامش موضوع را به روشی آرام و بدون قضاوت حل کنید.

اگر عزیز شما اذعان کرد که مشکلی دارد و به درمان تخصصی نیاز دارد، متخصصین و مشاورین در مرکز ترک اعتیاد خانه سپید برای خدمت رسانی به شما و همراهی شما در این مسیر آماده هستند. برنامه جامع ترک اعتیاد به مواد مخدر با هدف کمک به زنان و مردان در سنین مختلف برای غلبه بر اختلالات اعتیاد خود و ادامه زندگی شاد و پربار تولید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان