دسته آموزش

مصرف متادون در دوران بارداری: ریسک‌ها، مزایا، و توصیه‌های پزشکی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مصرف متادون در دوران بارداری

 متادون درمان ترجیحی برای وابستگی به مواد افیونی در زنان باردار است. با این حال ، مصرف این دارو در دوران بارداری می تواند منجر به سندرم پرهیز نوزاد شود. نوزادانی که هنگام تولد مبتلا به سندرم پرهیز هستند ممکن است علائمی از جمله تب ، استفراغ یا لرزش بدن را تجربه کنند.

مصرف متادون در دوران بارداری
مصرف متادون در دوران بارداری

متادون دارویی است که از علائم ترک مواد افیونی جلوگیری کرده و ولع مصرف مواد مخدر را کاهش می دهد. متادون نوعی درمان با کمک دارو (MAT) در نظر گرفته می شود و اغلب برای افرادی که به هروئین اعتیاد دارند تجویز می شود.

متادون اثرات مخدرها مانند هروئین را خنثی می کند. مصرف متادون طبق دستورالعمل برای زنان باردار نسبت به ادامه مصرف هروئین ایمن است. اگر در دوران بارداری به زن متادون تجویز شود ، این دارو باید به علائم ترک هروئین و ولع مصرف مواد مخدر کمک کند. با این حال، متادون ممکن است به محض تولد کودک به خودی خود منجر به بروز علائم ترک شود. چرا که مواد مصرف شده توسط یک زن باردار می توانند از جفت عبور کرده و به رحم برسند ، بنابراین دوز دارو باید کنترل شود.

آیا استفاده از متادون می تواند بر بارداری تأثیر بگذارد؟

بله. متادون ماده ای است که از جفت عبور می کند، به این معنی که به طور مستقیم بر نوزاد در حال رشد تأثیر می گذارد. با وجود این که کودک ممکن است از سندرم پرهیز رنج ببرد ، متادون یک گزینه بسیار ایمن تر از استفاده از هروئین یا قرص های تجویز شده در دوران بارداری است.

اطلاعات بیشتر
درمان گروهی بهتر است یا فردی برای شخص معتاد

تحقیقات نشان می دهد که مصرف مواد افیونی در دوران بارداری می تواند عواقب جدی پزشکی را برای مادر و نوزاد به همراه داشته باشد. با این حال ، تا 29 درصد زنان در دوران بارداری از مواد افیونی استفاده می کنند. خوشبختانه ، متادون یک گزینه جایگزین برای زنان بارداری است که به مواد مخدر وابسته هستند.

اگر خانمی در دوران بارداری شروع به استفاده از متادون می کند ، نباید بدون مشورت با پزشک مقدار مصرف خود را قطع یا تغییر دهد. زنان بارداری که به طور ناگهانی متادون مصرف می کنند ، علائم ترک را تجربه می کنند. این امر همچنین می تواند بر سلامتی کودک تأثیر سو بگذارد.

دوز متادون در دوران بارداری

بدن زنان در دوران بارداری به ویژه در زمینه متابولیسم و ​​درصد چربی بدن به میزان قابل توجهی تغییر می کند. برخی مطالعات نشان داد که به دلیل این تغییرات طبیعی ، زنان بارداری که دوز متادون منظم خود را مصرف می کردند هنوز علائم ترک مواد مخدر را تجربه می کردند.

برخی تحقیقات نشان داده است که برای مقابله با شروع علائم ترک مادر ، باید دوزهای متادون در دوران بارداری افزایش یابد. با این حال، مطالعات دیگر نشان می دهد که تقسیم دوزها به زنان باردار کمک می کنند تا از بروز علائم ترک جلوگیری شود. به این صورت که دوز کامل به دو نیم تقسیم می شود و در فواصل 12 ساعته مصرف می شود. به عنوان مثال ، اگر یک زن باردار روزانه 30 میلی گرم متادون استفاده می کند، در 7 صبح 15 میلی گرم و در 7 عصر 15 میلی گرم دریافت می کند.

اطلاعات بیشتر
۸ نشانه سو مصرف الکل | خانه سپید

مطالعات نشان داده است که یک روش خاص برای مصرف متادون در دوران بارداری وجود ندارد. سالم ترین انتخاب برای مادران باردار این است که با پزشک در مورد گزینه های درمانی که در دوران بارداری دارند صحبت کنند.

اثرات استفاده از متادون در دوران بارداری

درست مثل سایر داروها ، متادون می تواند منجر به عوارض جانبی بالقوه شود. اگر شخصی دوز مصرفی خود را طبق نحوه تجویز آن استفاده نکند ، ممکن است عوارض جانبی بدتری را تجربه کند.

عوارض جانبی متادون عبارتند از:

سردرد

افزایش وزن

دل درد

مشکلات بلع

اختلالات خلقی

حالت تهوع

سرگیجه

وابستگی جسمی (در صورت قطع دارو ممکن است فرد علائم ترک را تجربه کند)

سندرم پرهیز نوزادان (ترک)

زنانی که در طول بارداری خود متادون مصرف می کنند ممکن است کودکی متولد شده با سندرم پرهیز نوزاد (NAS) داشته باشند. اگرچه دیدن نوزاد در این حالت سخت است ، اما خطر آن بسیار کمتر از قرار گرفتن جنین در حال رشد در معرض هروئین (یا مواد مخدر دیگر) است.  برای یک نوزاد تازه متولد شده ، علائم ترک بسیار دشوار است. نوزادانی که از ترک مواد افیونی رنج می برند باید توسط یک متخصص بهداشت و درمان کنترل شوند.

علائم سندرم پرهیز نوزاد (ترک) شامل موارد زیر است:

خواب غیر عادی

گریه بلند

استفراغ

سر و صدا

اسهال

عدم افزایش وزن

تب

تنفس سریع و پی در پی

مشکل در گرفتن پستان مادر

لرزش (لرزش غیرقابل کنترل بخشی از بدن)

تشنج

ترک نوزاد معمولاً چند روز پس از تولد کودک آغاز می شود ، اما ممکن است دو تا چهار هفته پس از تولد نیز شروع شود. گاهی اوقات ، یک محیط آرام و راحت برای تسکین علائم ترک کودک کافی است. در موارد شدید ، ممکن است دارو لازم باشد.

اطلاعات بیشتر
چگونه می توان به شخصی که با اعتیاد مبارزه می کند کمک کرد؟ | خانه سپید

ترک متادون و سم زدایی

هنگامی که افراد برای مدت طولانی متادون مصرف می کنند ، منجر به وابستگی جسمی می شود. این بدان معنی است که بدن آنها برای عملکرد مناسب به دارو نیاز دارد. اگر فردی به طور ناگهانی از مصرف دست بکشد ، هم برای مادر و هم برای کودک خطری ایجاد کند.

علائم ترک متادون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بی قراری

خمیازه

تعریق

لرزش

اضطراب

كمر درد

استفراغ و اسهال

درد عضلات و مفاصل

گرفتگی شکم

بیخوابی

این علائم به ویژه برای زنان باردار می تواند خطرناک باشد. مطمئن ترین راه برای  خلاص شدن از شر متادون، استفاده از یک برنامه سم زدایی پزشکی است.

کلام آخر

بهبودی از اعتیاد به مواد افیونی در هر شرایطی چالش برانگیز است ، اما مصرف مواد در دوران بارداری باعث بروز عوارضی می شود که ممکن است جان مادر و فرزند به خطر بیفتد. یکی از دلایل ادامه مسیر اعتیاد این است که شما خود را توجیه می کنید که به هیچ کس جز به خودتان آسیب نمی رسانید اما با وجود یک کودک در بطنتان ، دیگر نمی توانید اینگونه فکر کنید. برای امنیت خود و فرزندتان ، شما باید در زمینه درمان و بهبودی از اعتیاد به مواد افیونی در دوران بارداری آموزش ببینید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استفاده از متادون در دوران بارداری ، یا بررسی گزینه های درمانی در نزدیکی خود ، امروز با یکی از متخصصان ما در کلینیک ترک اعتیاد خانه سپید در ارتباط باشید.

‫6 نظرها

  1. سلام من دوساله شربت متادون میخورم ،ولی حتی همسرم هم نمیدونه،الان هفته ۳۶بارداری هستم یعنی اول ماه نهم،هرکاری کردم نتونستم مصرفم رو قطع کنم ،درحال حاظر روزی ده سی سی شربت میخورم ،چیزی تا زایمانم نمونده وشدیدا برای بچم نگرانم ،توروخدا کمکم کنید ،چیکار کنم ،بچم چقد صدمه دیده ،اگه با این وضع به دنیا بیاد چه اتفاقی میفته

  2. سلام عزیزم.
    ببخشید شما که زایمان کردی بسلامتی،مشکلی براتون پیش نیومد تو بیمارستان؟؟یعنی بچرو بستری نکردن؟یا مشکلی خدانکرده برای خودتون؟؟چیزی بهتون گفتن؟،منم ب دو مصرف میکنم همه چیز جنین نرماله ،،میخوام بدونم اگر توبیمارستان داستان برام درست میشه این دوماه اخر ترک کنم ..شب وروز ندارم .هیچ لذتی ازبارداری نبردم .خیلی برام سخته الان ترک کنم ولی چه باید کرد??
    توروخدا جواب منو بدید

  3. سلام عزیزم میشه بگی بچت دنیا اومد سالم بود یا دچار عوارض ترک اعتیاد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان