دسته آموزش

مصرف مواد مخدر و الکل چگونه بر سلامتی دهان و دندان تاثیر می گذارد؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مصرف مواد مخدر و الکل چگونه بر سلامتی دهان و دندان تاثیر می گذارد؟

مشکلات بهداشت دهان و دندان متأسفانه در میان افرادی که دارای مشکلات سو مصرف مواد هستند بسیار شایع است. برخی از داروها مشکلات جدی برای دندان ها و لثه ایجاد می کنند. پوسیدگی مزمن دندان ، ترک خوردن دندان ، التهاب لثه یا سایر اشکال بیماری لثه، اغلب توسط افرادی که به اعتیاد مبتلا هستند نادیده گرفته می شود.

مصرف مواد مخدر و الکل چگونه بر سلامتی دهان و دندان تاثیر می گذارد؟
مصرف مواد مخدر و الکل چگونه بر سلامتی دهان و دندان تاثیر می گذارد؟

افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند، تمرکز خود را روی پیدا کردن و مصرف این مواد میگذارند و از بهداشت دهان و دندان خود غافل می شوند و مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن را برای روزهای طولانی فراموش می کنند. علاوه بر این ، اگر آنها دردی در ارتباط با دهان خود احساس کنند ، ممکن است آن را نادیده بگیرند و خود را با الکل یا داروهایی که فقط مشکل را بدتر می کنند ، درمان کنند.

عواملی که باعث می شود داروها به دهان و دندان آسیب برسانند

 در اینجا متداول ترین عواملی که باعث می شوند داروهای اعتیاد آور به طور کلی به دهان و دندان آسیب برسانند وجود دارد.

  • خشکی دهان ، که باعث افزایش اسید در دهان می شود و منجر به پوسیدگی مینای دندان می شود.
  • ریفلاکس اسید که باعث پوسیدگی مینای دندان شده و به بافت نرم آسیب می رساند.
  • دندان قروچه
  • نرسیدن جریان خون به ریشه ها و لثه ها
  • تمرکز بر دستیابی به مواد بیشتر به جای مراقبت از بهداشت دهان و دندان
  • کمبودهای تغذیه ای که می توانند به دندان و لثه آسیب برسانند
  • مصرف بیشتر مواد غذایی یا نوشیدنی های پر قند که دندان ها را پوسیده می کند
  • داروهایی که بر سلامت دهان و دندان تأثیر می گذارند

تأثیر انواع داروها و الکل بر سلامتی دهان و دندان

اکثر مردم از طریق تبلیغات بهداشت عمومی می دانند که سو مصرف مواد به دندان آسیب می رساند. با این حال ، ممکن است آنها ندانند که چگونه این اتفاق می افتد . در زیر داروهایی وجود دارد که اغلب با آسیب به دندان ، لثه ، فک و بهداشت دهان و دندان همراه هستند:

اطلاعات بیشتر
خطرات مصرف‌ داروهای روانگردان | خانه سپید

الکل

تحقیقات نشان می دهد که الکل در افزایش پوسیدگی دندان نقش دارد. این بدان دلیل است که اکثر نوشیدنی های الکلی حاوی مقادیر زیادی قند هستند و مصرف مکرر باعث ضعیف شدن مینای دندان می شود. برای افرادی که زیاد مشروب می نوشند ، پوسیدگی دندان و آسیب مینای دندان به طور بالقوه بیشتر رخ می دهد. به این دلیل که میزان الکل مصرف شده همراه با استفراغ که اغلب از عوارض جانبی این نوع نوشیدن است می تواند باعث تجمع مقادیر زیادی اسید در دهان شود و همین اسید باعث از بین رفتن مینای دندان می شود.

 محرک ها

مواد محرک مانند اکستازی  و کوکائین  باعث می شوند افراد تحت فشار قرار بگیرند و دندان های خود را خرد کنند. این می تواند به یک عادت بسیار جدی تبدیل شود و در بعضی موارد ترک بخورند. دندان ساییدن همچنین می تواند منجر به سردرد ، گردن و گوش درد شود.

آسیب به ریشه دندان و لثه ها می تواند منجر به مشکلات قابل توجهی در آینده شود که ممکن است باعث نیاز به درمان کانال ریشه یا کاشت دندان شود. بعضی از افراد همچنین باعث لق شدن دندانهایشان در اثر ساییدن و سفت شدن بیش از حد می شوند و در نتیجه آنها برای اصلاح این مشکلات به درمان ارتودنسی نیاز دارند .

مصرف‌ کنندگان مواد محرک اغلب دچار خشکی دهان مزمن می شوند و بسیاری از افراد نوشیدنی های غیر الکلی و سایر نوشیدنی های شیرین می نوشند. این امر به ویژه در مورد افرادی که این مواد را در پارتی یا کلوپ شبانه مصرف می کنند ، صادق است.  ترکیب نوشیدنی الکلی و قند می تواند باعث پوسیدگی بسیار جدی شود که نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارد.

کوکائین 

 این محرک قوی دهان را تحت تأثیر قرار می دهد ، اگرچه بسته به نحوه مصرف دارو می تواند آسیب های مختلفی ایجاد کند. این ماده بسیار اسیدی است ، بنابراین اگر کوکائین با دندان تماس پیدا کند ، مینا را از بین می برد. کوکائین کراک رایج ترین مجرم از زمان مصرف دخانیات است ، اگرچه برخی افراد کوکائین پودر شده را در دهان خود قرار می دهند تا توسط لثه های آنها جذب شود. مالیدن نسخه پودر شده به لثه ها منجر به زخم های دهان نیز می شود که می تواند آلوده شود. خرخر کردن کوکائین پودر شده به بافتهای قسمت فوقانی آسیب می رساند ، که ممکن است در نهایت باعث ایجاد سوراخی بین بینی و دهان شود. کوکائین ممکن است باعث یک اختلال حرکتی به نام کوریا گذرا شود . این می تواند در اسپاسم های عضلانی مربوط به فک و دهان ظاهر شوددیسکینزی با دو زبان ، که می تواند مانند دندان قروچه یا لبخندی عجیب به نظر برسد. دندان ساییدن می تواند باعث ترک خوردن آنها شود و به مینای دندان ، لثه های اطراف و فک آسیب برساند.

اطلاعات بیشتر
عواقب مصرف الکل در زنان: اثرات جسمی، روانی، و اجتماعی (پیامدها و راهکارها)

شیشه (مت)

 این دارو باعث پوسیدگی سریع  دندان ها می شود. مت باعث ریز شدن و از بین رفتن رگ های خونی می شود و همین امر باعث بروز مشکلاتی در لثه ها می شود. شیشه نیز باعث خشک شدن دهان می شود و بدون بزاق ، سایر اسیدهای دهان مینای دندان را از بین می برند. از آنجا که این دارو محرک است ، باعث می شود افرادی که آن را مصرف می کنند به دلیل استرس دندان های خود را خرد کنند. یک مطالعه، توسط دانشجویان دانشگاه کالیفرنیا انجام شد و نشان داد که 96 درصد از افرادی که با سو مصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم می کنند دارای حفره دهانی هستند. 58 درصد از آنها پوسیدگی دندان درمان نشده داشتند. و 31 درصد دارای شش یا تعداد بیشتری دندانِ از بین رفته هستند.

آمفتامین

داروهایی مانند اکستازی ، MDMA ، مولی و مشتقات این آمفتامین ها باعث می شوند شخصی که از آنها استفاده می کند دندان های خود را خرد کند و این باعث ترک خوردن دندان می شود. این عمل همچنین می تواند به فک آسیب برساند. این داروهای محرک باعث خشکی دهان می شوند و می توانند منجر به کم آبی بدن شوند که می تواند به دندان ها ، مینای دندان و دیگر ساختارهای دهان آسیب برساند.

مواد افیونی

 هروئین باعث افزایش میل افراد به غذاهای شیرین یا نوشابه می شود که می تواند به دندان ها و ریشه آنها آسیب برساند. اگرچه مواد افیونی داروهای محرک نیستند ، اما می توانند باعث خرد شدن دندان های مصرف کنندکان شوند که باعث ترک دندان و آسیب دیدن فک می شود. کسانی که این داروها را تزریق می کنند ، خود را در معرض خطر بیشتری برای بسیاری از عفونت ها قرار می دهند ، که می تواند باعث قارچ دهانی یا عفونت های ویروسی شود که بر دهان تأثیر می گذارد. از آنجا که مواد افیونی نیز درد را کاهش می دهد ، از دست دادن حساسیت ناشی از آن می تواند منجر به نادیده گرفتن درد ناشی از حفره یا بیماری لثه توسط فرد شود. متأسفانه ، برای برخی افراد جراحی دندان ممکن است منجر به اعتیاد به مواد افیونی شود. جراحی دهان و دندان برای اصلاح مشکلات دندانی معمول است و دندانپزشکان به طور معمول یک دوره مصرف مسکن افیونی را بعد از جراحی تجویز می کنند.

اطلاعات بیشتر
مدیریت اعتیاد به کافئین: راهکارها و تجربه‌های موفق در ترک این وابستگی

ماری جوانا

 سیگار کشیدن هر موادی ، از جمله ماری جوانا ، می تواند منجر به سرطان در دهان شود. همچنین گفته می شود که این دارو باعث خشکی دهان می شود ، که به دلیل عدم تعادل اسیدها در دهان می تواند مینا را از بین ببرد. علاوه بر این ، یک سندرم به نام هایپرمیز کانابینوئید می تواند رخ دهد. این حالت باعث استفراغ می شود و اگر فردی مرتبا استفراغ کند ، اسید معده می تواند مینای دندان را از بین ببرد و باعث ایجاد حفره و پوسیدگی شود.

داروهای تجویزی و OTC 

آنتی هیستامین ها و داروهای حاوی آسپرین ، چه داروهای بدون نسخه و چه داروهای تجویز شده ، ممکن است باعث آسیب به ساختارهای دهان شوند. وقتی فرد بیش از حد قرص می خورد یا می جود، آسپرین باعث آسیب و پوسیدگی دندان می شود. آنتی هیستامین ها می توانند منجر به مشکلات لثه در اثر خشکی دهان شوند. داروهای تجویز شده برای آسم می توانند اسیدی باشند در حالی که داروهای ضد بارداری خوراکی و و شربت های سرفه می توانند باعث ایجاد مشکلات لثه به دلیل خشکی دهان شوند. شربت های سرفه نیز در بسیاری از موارد حاوی قند هستند که مینای دندان را پوسیده می کنند.

کلام آخر

آسیب به سلامت دهان و دندان به این معنی است که دندان ها ممکن است از بین بروند و بیماری لثه می تواند به دهان آسیب برساند. این می تواند حتی بعد از قطع مصرف مواد مخدر غذا خوردن را دشوار کند و به عزت نفس فرد آسیب برساند که می تواند بهبود عاطفی ناشی از سو مصرف مواد را سخت تر کند مراکز درمانی میتوانند به بیماران کمک کنند تا اعتیاد را شکست دهند. . کلینیک ترک اعتیاد خانه سپید، با داشتن تیم متخصص و خدمات عالی، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان