دسته آموزش

مصرف مواد مخدر چه تاثیری بر سیستم قلبی – عروقی می گذارد؟ | خانه سپید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مصرف مواد مخدر چه تاثیری بر سیستم قلبی – عروقی می گذارد؟

استفاده مزمن از الکل یا مواد مخدر احتمال ابتلا به بیماری قلبی در فرد و سایر مشکلات قابل توجهی را که بر سیستم قلبی عروقی بدن تأثیر می گذارد ، افزایش می دهد. سیستم قلبی عروقی ، که معمولاً به آن سیستم گردش خون نیز گفته می شود ، شامل قلب است که خون غنی از اکسیژن را از طریق عروق به اندام ها پمپاژ می کند و مواد زائد مانند دی اکسید کربن را از طریق رگها خارج می کند.

مصرف مواد مخدر چه تاثیری بر سیستم قلبی – عروقی
مصرف مواد مخدر چه تاثیری بر سیستم قلبی – عروقی

اثرات مواد مخدر بر روی سیستم قلبی عروقی

تأثیر مصرف مواد بر قلب شامل موارد زیر است:

۱. آریتمی ، یعنی هنگامی که ریتم قلب غیر طبیعی است.

  1. قلب ممکن است خیلی سریع (تاکی کاردی) ، خیلی کند (برادیکاردی) یا ضربان نامنظمی داشته باشد

۳.آندوکاردیت:  التهاب پوشش داخلی اتاق های قلب یا دریچه ها است. آندوکاردیت ممکن است منجر به آریتمی ، لخته شدن خون ، آسیب دریچه یا نارسایی قلبی شود.

۴.فشار خون بالا

۵.حمله قلبی

۶.کاردیومیوپاتی یا ضخیم شدن عضله قلب ، که می تواند توانایی قلب در پمپاژ کردن خون در بدن را مختل کند.

۷. نارسایی قلبی ، که وقتی قلب قادر به پمپاژ خون کافی برای تأمین نیازهای بدن نیست ، رخ می دهد.

۸. سکته مغزی

کوکائین با قلب شما چه می کند؟

محرک هایی مانند کوکائین بر سیستم قلبی عروقی تأثیر می گذارد مشکلات قلبی عروقی می تواند در اثر استفاده کوتاه مدت و مزمن از محرک ها ایجاد شود و درد قفسه سینه یکی از شکایات رایج در کسانی است که به دنبال درمان هستند.

کوکائین یک ماده مخدر غیرقانونی است که مسئول 57٪ از مراجعه ها به مراکز پزشکی مربوط به مواد مخدر است. مصرف این نوع مواد می تواند منجر به آریتمی ، ایست قلبی ، کاردیومیوپاتی ، فشار خون بالا ، حمله قلبی و سکته شود.

اطلاعات بیشتر
ترک ترامادول | اولین مرکز درمان ترامادول در ایران | خانه سپید

 

مطالعات نشان می دهد که مصرف کوکائین:

  • عاملی در 25٪ حملات قلبی در افراد سنین 18 تا 45 سال است،
  • باعث می شود فرد تقریباً 24 برابر دچار حمله قلبی شود.
  • منجر به افزایش فشار خون می شود.
  • منجر به افزایش 30 تا 35 درصدی سفت شدن رگ ها می شود.

اثرات قلبی عروقی استفاده از سایر محرک ها

سایر محرک ها مانند کریستال مت و آمفتامین ها اثرات مشابهی بر روی سیستم قلبی عروقی دارند. آریتمی ، ایست قلبی ، فشار خون بالا ، حمله قلبی و سکته مغزی همه مربوط به استفاده از محرک ها هستند.

مشکلات قلبی عروقی می تواند در اثر استفاده کوتاه مدت و مزمن از محرک ها ایجاد شود. محرک هایی مانند آمفتامین می توانند همان مشکلاتی را که کوکائین ایجاد می کند ، برای سیستم قلبی عروقی ایجاد کنند ، از جمله بیماری های حاد و مزمن و حتی مرگ ناگهانی.

الکل چگونه بر سیستم قلبی عروقی تاثیر می گذارد؟

در حالی که نوشیدن مقادیر کم الکل می تواند خطر ابتلا به برخی از انواع بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد ، الکل در مقادیر بیشتر می تواند بر سلامت قلب و عروق تأثیر منفی بگذارد.  نوشیدن زیاد و مداوم الکل می تواند باعث بروز مشکلات قلبی عروقی مختلفی از جمله آریتمی ، کاردیومیوپاتی ، فشار خون بالا ، حمله قلبی و سکته شود.  همچنین جوانانی که بیش از حد مشروب می نوشند در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند. مصرف مداوم بیش از 5 پیک نوشیدنی در روز ، خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش می دهد.

مطالعات در مورد تأثیر الکل بر سلامت قلب و عروق نشان می دهد که:

  • مصرف بیش از 6 پیک نوشیدنی در روز خطر ابتلا به فشار خون را دو برابر می کند.
  • زیاد نوشیدن خطر حمله قلبی را تا 24 ساعت افزایش می دهد.
  • افرادی که الکل مصرف می کنند، دو برابر بیشتر دچار آریتمی می شوند.
  • افرادی که الکل مصرف می کنند، 1.4 برابر بیشتر در معرض حمله قلبی قرار دارند.
  • افرادی که الکل مصرف می کنند، 2.3 برابر بیشتر دچار نارسایی قلبی می شوند.
  • افرادی که هر هفته 10 پیک نوشیدنی یا بیشتر مصرف می کنند ، 1-2 سال زودتر از افرادی که هر هفته 5 پیک یا کمتر نوشیدنی می نوشند ، می میرند.
  • افرادی که هر هفته 18 پیک نوشیدنی یا بیشتر می نوشند ، 4-5 سال زودتر از افرادی که هر هفته 5 پیک یا کمتر نوشیدنی می نوشند ، می میرند.
اطلاعات بیشتر
علائم و نشانه های اعتیاد به مواد مخدر و الکل | خانه سپید

توتون و تنباکو چگونه بر سیستم قلبی عروقی تأثیر می گذارند؟

بسیاری از مطالعات نشان داده است که مصرف دخانیات به سلامت جسمی آسیب می رساند. در مقایسه با موادی که ممکن است به صورت نامنظم استفاده شود ، استفاده از دخانیات اغلب به طور مداوم در طول روز اتفاق می افتد و تا زمانی که شخصی برای مدت طولانی از دخانیات استفاده کند ، ممکن است تأثیر آن بر سلامت جسمی مشاهده نشود. برخی از این تغییرات برگشت ناپذیر هستند.

مصرف دخانیات می تواند از طریق تغییراتی که باعث جمع شدن پلاک در عروق می شود ، به بیماری های قلبی عروقی کمک کند. این تجمع جریان خون را دشوار می کند ، بنابراین منجر به فشار خون بالا و کاهش جریان خون در اندام های مختلف از جمله قلب و مغز می شود. بیماری های قلبی عروقی که اغلب با مصرف دخانیات مرتبط هستند ، فشار خون بالا ، حمله قلبی و سکته مغزی است.

آمار نشان می دهد که:

  • سیگار کشیدن هر ساله در ایالات متحده 30 نزدیک به نیم میلیون مرگ و میر دارد.
  • از حدود 800000 مرگ سالانه ایالات متحده در اثر بیماری های قلبی عروقی ، تقریباً 160،000 (20٪) ناشی از کشیدن سیگار است.
  • احتمال خطر مرگ در افرادی که سیگار می کشند در ایالات متحده 3 برابر افراد غیر سیگاری است.
  • امید به زندگی در افراد سیگاری 10 سال کمتر از افراد غیر سیگاری است.
  • ترک محصولات دخانیات مثل سیگار و قلیان می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و مرگ زودرس را در فرد کاهش دهد.
  • اگر فرد قبل از 40 سالگی سیگار را ترک کند ، خطر مرگ ناشی از بیماری ناشی از سیگار کشیدن حدود 90٪ کاهش می یابد.
  • در طول یک سال پس از ترک سیگار ، خطر حمله قلبی به طرز چشمگیری کاهش می یابد.
اطلاعات بیشتر
چگونه میل به مصرف سیگار را هنگام ترک کنترل کنیم؟ | خانه سپید

مواد افیونی و ناراحتی های قلبی

 مصرف مواد افیونی ، مانند داروهای مسکن یا هروئین ، می تواند باعث بیماری های قلبی عروقی شود. شایع ترین مسائل قلبی عروقی مربوط به استفاده از مواد افیونی ، آریتمی و سکته مغزی است. علاوه بر این ، افرادی که مواد افیونی را به صورت وریدی تزریق می کنند ، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آندوکاردیت ( یک عفونت باکتریایی خطرناک قلب) هستند.

آمار مربوط به بیماری های قلبی عروقی و مواد افیونی نشان می دهد:

  • استفاده از مواد افیونی خطر آریتمی را در مطالعه ای روی تقریباً 900000 جانباز نظامی که از میانسال یا جوان بودند ، 34٪ افزایش داد.
  • افرادی که به دلیل استفاده از مواد مخدر تحت عمل جراحی آندوکاردیت قرار گرفته اند ، در صورت ادامه تزریق مواد ، ۱۰ برابر بیشتر در معرض مرگ هستند و یا نیاز به عمل های اضافی دارند.

ماری جوانا و بیماری های قلبی

شاهدانه هم ضربان قلب و هم فشار خون را تحت تأثیر قرار می دهد ، که به طور بالقوه می تواند برخی از خطرات قلبی عروقی را در افرادی که ممکن است از قبل در معرض درد قفسه سینه ، کلسترول بالا ، حمله قلبی و سکته مغزی باشند ، افزایش دهد ، هرچند تحقیقات بیشتری لازم است.

کلام آخر

اعتیاد فرآیندی است که پیر و جوان، زن و مرد، سالم و بیمار نمی شناسد و می تواند به راحتی یک فرد را درگیر کند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان با سو مصرف مواد دست و پنجه نرم می کنید ، درک همه آسیب هایی که می تواند به بدن وارد شود ترسناک است. با این حال ، هرگز برای انجام درمان در این زمینه دیر نیست. کمک گرفتن برای جلوگیری از مصرف مواد می تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش داده و مواردی را که قبلاً رخ داده است بهبود بخشد. اگر شما یا یکی از عزیزانتان آماده ترک هستید ، همین حالا با کلینیک ترک اعتیاد خانه سپید تماس بگیرید. این کلینیک با داشتن کادری مجرب و سابقه درخشان در زمینه ترک اعتیاد، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان