دسته آموزش

اختلال مصرف مواد چیست؟ | خانه سپید

زمان مطالعه: 4 دقیقه

اختلال مصرف مواد چیست؟

اختلال مصرف مواد (SUD) شرایط پیچیده ای است که در آن استفاده غیرقابل کنترل از یک ماده با وجود پیامدهای مضر وجود دارد. افراد مبتلا به SUD تمرکز شدیدی بر استفاده از یک ماده (مواد خاص) مانند الکل ، تنباکو یا داروهای غیرقانونی دارند ، تا جایی که توانایی فرد برای انجام کارهای روزمره مختل می شود. مردم حتی با علم به این که این ماده باعث ایجاد مشکلات ناگواری می شود، باز هم به مصرف مداوم ادامه می دهند.

اختلال مصرف مواد چیست
اختلال مصرف مواد چیست

علل

علت دقیق اختلال مصرف مواد مشخص نیست. ژن های فرد ، عملکرد دارو ، فشار همسالان ، پریشانی عاطفی ، اضطراب ، افسردگی و استرس محیطی می توانند از عواملی باشند. بسیاری از کسانی که به اختلال مصرف مواد مبتلا می شوند ، افسردگی ، اختلال کمبود توجه ، اختلال استرس پس از سانحه یا مشکل روحی دیگری دارند. سبک زندگی پرتنش یا آشفته و عزت نفس پایین نیز معمول است.

موادی که باعث اختلال مصرف می شوند

مواد افیونی و سایر مواد مخدر مسکن قدرتمندی  که می توانند باعث خواب آلودگی ، و گاهی احساس تندرستی ، نشاط ، شادی ، هیجان و شادی شوند. این داروها شامل داروهای هروئین ، تریاک ، کدئین و داروهای مسکن است که ممکن است توسط پزشک تجویز شده و یا غیرقانونی خریداری شود.

اطلاعات بیشتر
مصرف مواد مخدر و الکل چگونه بر سلامتی دهان و دندان تاثیر می گذارد؟

محرک ها داروهایی که مغز و سیستم عصبی را تحریک می کنند. آنها شامل کوکائین و آمفتامین ها مانند داروهایی هستند که برای درمان ADHD (متیل فنیدیت یا ریتالین) استفاده می شوند. فرد می تواند به مرور زمان نیاز به مقادیر بیشتری از این داروها را احساس کند تا همان اثر را احساس کند.

الکل ، باربیتورات ها ، بنزودیازپین ها (والیوم ، آتیوان ، زاناکس) ، هیدرات کلرال و پارالدئید هستند.

ماری جوانا (حشیش یا حشیش).

اختلال مصرف مواد و سلامت روان

مشکلات سلامت روان و اختلالات مصرف مواد گاهی با هم اتفاق می افتد. به دلیل این که:

  • برخی از داروهای غیرقانونی باعث می شود که افراد معتاد یک یا چند علامت از یک مشکل روانی را تجربه کنند.
  • مشکلات بهداشت روانی گاهی اوقات می تواند منجر به مصرف الکل یا مواد مخدر شود ، زیرا برخی از افراد دارای مشکل بهداشت روانی ممکن است از این مواد به عنوان نوعی خود درمانی استفاده کنند.
  • اختلالات روانی و مصرف مواد برخی از دلایل اساسی را شامل می شود ، از جمله تغییر در ترکیب مغز ، آسیب پذیری های ژنتیکی و قرار گرفتن در معرض استرس یا ضربه.
  • بیش از یک نفر از هر چهار بزرگسال که با مشکلات جدی روانی زندگی می کنند نیز دارای مشکل مصرف مواد هستند.

مشکلات استفاده از مواد در بیشتر موارد با برخی مشکلات روانی رخ می دهد ، از جمله:

افسردگی، اختلالات اضطرابی، جنون جوانی، اختلالات شخصیتی

علائم اختلالات مصرف مواد

تغییرات رفتاری ، مانند:

افت در حضور و عملکرد در محل کار یا مدرسه

اطلاعات بیشتر
اوردوز مواد مخدر: تشخیص، خطرات، و اقدامات اورژانسی برای مداخله (علائم، راهنمایی)

به دردسر افتادن (دعوا ، تصادف ، فعالیت غیرقانونی)

استفاده از مواد در شرایط خطرناک جسمی مانند هنگام رانندگی یا کار با ماشین

انجام رفتارهای پنهانی یا مشکوک

تغییر در اشتها یا الگوی خواب

تغییر غیر قابل توضیح در شخصیت یا نگرش

تغییرات ناگهانی خلق و خو و تحریک پذیری

دوره های بیش فعالی ، تحریک یا جنون

نداشتن انگیزه

تغییرات فیزیکی ، مانند:

چشم‌های خون آلود و مردمک‌های با اندازه غیر طبیعی

کاهش یا افزایش ناگهانی وزن

لرزش ، اختلال در گفتار یا اختلال در هماهنگی

تغییرات اجتماعی ، مانند:

تغییر ناگهانی در دوستان ، پاتوق های مورد علاقه و سرگرمی ها

مشکلات حقوقی مربوط به مصرف مواد

نیاز بی دلیل به پول یا مشکلات مالی

استفاده از مواد حتی اگر مشکلاتی در روابط ایجاد کند.

 چگونه اختلال مصرف مواد درمان می شود؟

درمان های موثر برای اختلالات مصرف مواد در دسترس است. اولین قدم تشخیص مسئله است. فرآیند بهبودی می تواند زمانی به تأخیر بیفتد که فرد از مصرف مواد مشکل ساز آگاهی نداشته باشد. یک متخصص پزشکی باید ارزیابی رسمی علائم را انجام دهد تا تشخیص دهد که آیا اختلال در مصرف مواد وجود دارد یا خیر. صرف نظر از اینکه این اختلال خفیف ، متوسط ​​یا شدید باشد ، همه بیماران می توانند از درمان بهره مند شوند. متأسفانه ، بسیاری از افرادی که معیارهای مربوط به اختلال مصرف مواد را دارند و می توانند از درمان بهره مند شوند ، کمکی دریافت نمی کنند.از آنجا که اختلال مصرف مواد بر بسیاری از جنبه های زندگی فرد تأثیر می گذارد ، انواع مختلفی از درمان اغلب مورد نیاز است. برای بیشتر افراد ، ترکیبی از داروها و درمان های فردی یا گروهی  موثرتر است. از داروها برای کنترل ولع مصرف مواد ، تسکین علائم ترک و جلوگیری از عود استفاده می شود. روان درمانی می تواند به افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد کمک کند تا رفتار و انگیزه های آنها را بهتر درک کنند ، عزت نفس بالاتری پیدا کنند ، با استرس کنار بیایند و سایر مشکلات روانپزشکی را برطرف کنند. برنامه بهبودی فرد منحصر به نیازهای خاص فرد است و ممکن است شامل راهکارهایی خارج از درمان رسمی باشد.

اطلاعات بیشتر
ارتباط بین اعتیاد، خشونت و خودکشی| خانه سپید

سخن پایانی

 اعتیاد یک بیماری پیچیده ، اما قابل درمان است که بر عملکرد و رفتار مغز تأثیر می گذارد. هیچ درمان واحدی برای همه مناسب نیست. درمان باید به راحتی در دسترس باشد. اختلال مصرف مواد می تواند افکار ، رفتارها و به طور کلی جسمی فرد را مختل کند. از آنجا که تمایل به استفاده از مواد مخدر و الکل زیاد است ، ممکن است فرد ارزش ها و اخلاق را به خطر بیندازد. اعتیاد به یک ماده کنترل جسمی و روانی شدیدی بر فرد دارد. برای درمان اختلال مصرف مواد می تواند به کلینیک ترک اعتیاد خانه سپید مراجعه کنید. این مرکز با داشتن کادری مجرب و ارائه خدمات عالی، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان