مواد اعتیاد آرو

مواد توهم‌زا چیست؟ شناخت کامل از مکانیسم عمل، اثرات و تأثیرات آن‌ها بر ذهن

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مواد توهم زا

 مواد توهم زا دسته ای از داروها هستند که باعث ایجاد تحریفات عمیقی در درک فرد از واقعیت می شوند و در اصطلاح “توهم” نامیده می شوند. در حالی که شخص تحت تأثیر مواد توهم زا است، کاربران ممکن است تصاویری را ببینند، صداهایی را بشنوند یا احساساتی را دریافت کنند که به نظر واقعی برسنئ اما اینگونه نیست. تقریبا همه مواد توهم زا حاوی نیتروژن هستند و به عنوان آلکالوئید طبقه بندی می شوند. بسیاری از توهم زاها دارای ساختار شیمیایی مشابه ساختار انتقال دهنده های عصبی طبیعی (استیل کولین، سروتونین یا کاتکول آمین مانند) هستند. توهم زاهای متداولی که مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

مواد توهم زا
مواد توهم زا
  • آیاهواسکا (Ayahuasca)
  • دی ام تی (DMT)
  • ال اس دی (LSD)
  • ماریجوانا
  • مسکالین
  • پی سی پی (PCP)
  • سایلوسایبین (Psilocybin)

مواد توهم زا می تواند توسط انسان ساخته شود و یا می تواند از گیاهان یا قارچ ها یا عصاره های گیاهان حاصل شود. به طور کلی، آنها به دو نوع توهم زای کلاسیک (LSD) یا داروهای تجزیه کننده (PCP) تقسیم می شوند. هر دو نوع توهم ممکن است باعث تحریکات عاطفی سریع و شدید در مصرف کنندگان شود. برخی از توهم زاهای شایع عبارتند از:

آیاهواسکا

ایم ماده توهم زا گاهی اوقات هوسکا و آیا نیز نامیده می شود، آیاهواسکا از گیاهان حاوی DMT همراه با یک تاک آمازون تهیه می شود که از تجزیه طبیعی دی ام تی در سیستم هضم جلوگیری می کند. آیاهواسکا معمولا مانند چای مصرف می شود.

اطلاعات بیشتر
ترک نیکوتین و راهنمایی‌های موفقیت‌آمیز: داستان‌های الهام‌بخش افرادی که توانسته‌اند

دی ام تی(DMT)

دی متیل تریپتامین که به آن دیمیتری نیز گفته می شود، یک ماده شیمیایی طبیعی است که در برخی از گونه های گیاهی آمازون یافت می شود، اما همچنین می توان آن را سنتز شیمیایی کرد. این ماده معمولا به صورت پودری متبلور و سفید رنگ است که در لوله یا بونگ بخار شده یا دود می شود.

ال اس دی (LSD)

ال اس دیکه مخفف D-lysergic acid diethylamide است یک ماده شیمیایی ساخته شده توسط انسان می باشد که از ارگوت ساخته شده است، نوعی قارچ که در برخی دانه ها رشد می کند. ال اس دی احتمالا قوی ترین ماده توهم زای موجود است که توهم ایجاد می کند، تغییراتی در نحوه درک واقعیت و تغییرات روحی ایجاد می کند بسیار قدرتمند است.

به صورت پودر سفید یا مایع شفاف یافت می شود و رنگ و بویی ندارد. ممکن است به صورت کپسول نیز وجود داشته باشد، اما بیشتر اوقات روی مربع های کوچک کاغذ بلاتر یا ژلاتین قرار می گیرد که کاربران آن را روی زبان قرار می دهند یا قورت می دهند.

پی سی پی (PCP)

PCP یک ماده خطرناک ساخت بشر است که در ابتدا به عنوان ماده بیهوشی تولید شده اما به دلیل عوارض جانبی که در سال 1965 مشاهده شد برای استفاده انسان ممنوع شد. اکنون این یک داروی غیرقانونی در خیابان است که به صورت پودر سفید یا به صورت مایع فروخته می شود. می توان آن را استنشاق، تزریق، کشید یا بلعید. پی سی پی توهم و احساسات “خارج از بدن” ایجاد می کند. مصرف، به ویژه در دوزهای بالا، می تواند زندگی را تهدید کند و منجر به مشکلات جدی بهداشت روان شود.

سایلوسیابین (Psilocybin)

ماده ای طبیعی که در قارچ های توهم زا وجود دارد که حاوی سایلوسایبین و سایلوسین هستند. در دوزهای کافی، سایلوسایبین می تواند اثراتی بسیار شبیه LSD قدرتمند ایجاد کند. این ماده توهم زا را می توان به صورت تازه یا خشک استفاده کرد. آنها به طور معمول خورده می شوند، با غذا مخلوط می شوند یا مانند چای برای نوشیدن دم می شوند.

اطلاعات بیشتر
تریاک به چه معناست؟ آشنایی با مفهوم و خطرات احتمالی وابستگی

مواد توهم زا چگونه عمل می کنند؟

تصور می شود که مواد توهم زای کلاسیک با تأثیر بر روی مدارهای عصبی مغز که از انتقال دهنده عصبی سروتونین استفاده می کنند، تأثیرات تغییر دهنده درک آنها را ایجاد می کنند. به طور خاص، برخی از برجسته ترین اثرات آنها در قشر جلوی مغز رخ می دهد، منطقه ای که در خلق و خو، شناخت و درک درگیر است و همچنین سایر مناطق مهم در تنظیم تحریک و پاسخ های فیزیولوژیکی به استرس و وحشت.

اثرات کوتاه مدت مواد توهم زای چیست؟

مصرف داروهای توهم زا باعث می شود که مصرف کنندگان تصاویری را مشاهده کنند، صداهایی را بشنوند و احساساتی را درک کنند که واقعی به نظر می رسند اما وجود ندارند. اثرات آنها معمولا طی 20 تا 90 دقیقه پس از مصرف شروع می شود و می تواند تا 12 ساعت ادامه داشته باشد. تجربه ها غالبا قابل پیش بینی نیستند و ممکن است با توجه به میزان مصرف، شخصیت، روحیه، انتظارات و محیط اطراف شخص متفاوت باشد. اثرات مواد توهم زا مانند LSD را می توان به عنوان روان پریشی ناشی از مواد مخدر توصیف کرد. تحریف یا بی نظمی توانایی فرد در تشخیص واقعیت، تفکر منطقی یا برقراری ارتباط با دیگران از جمله این اثرات هستند. کاربران از LSD و سایر تجربیات مواد توهم زا به عنوان “سفر” و از تجربیات ناخوشایند یا حاد آن به عنوان “سفرهای بد” یاد می کنند. در برخی سفرها، کاربران احساساتی لذت بخش و تحریک کننده ذهنی را تجربه می کنند و باعث افزایش درک آنها می شوند. با این وجود سفرهای بد شامل افکار ترسناک و کابوس، اضطراب و ناامیدی است که شامل ترس از دست دادن کنترل، جنون یا مرگ است. اثرات خاص و کوتاه مدت ال اس دی، سایلوسایبین، دی ام تی و آیاهواسکا عبارتند از:

اطلاعات بیشتر
استفاده تفریحی و پزشکی از حشیش: مزایا و مخاطرات هر نوع کاربرد

ال اس دی

  • افزایش فشار خون، ضربان قلب و دمای بدن
  • سرگیجه و بیخوابی
  • از دست دادن اشتها، خشکی دهان و تعریق
  • بی حسی، ضعف و لرزش
  • تحریک پذیری و جابجایی های سریع عاطفی که می تواند از ترس تا سرخوشی باشد، با انتقالاتی سریع که به نظر می رسد کاربر چندین احساس را به طور همزمان تجربه می کند.

سایلوسایبین

  • احساس آرامش (شبیه اثرات دوز کم ماریجوانا)
  • عصبی بودن، پارانویا و حملات وحشت
  • تجارب درون نگرانه، معنوی
  • شناسایی نادرست قارچ های سمی شبیه سایلوسایبین می تواند منجر به مسمومیت ناخواسته و بالقوه کشنده شود.

دی ام تی

  • افزایش ضربان قلب
  • آشفتگی
  • توهمات غالبا شامل محیط های کاملا تغییر یافته و همچنین تغییر اشکال بدنی و فضایی می شوند.

آیاهواسکا

  • افزایش فشار خون
  • استفراغ شدید (ناشی از چای)
  • تغییر وضعیت عمیق آگاهی و ادراک از تصاویر دنیوی

مواد توهم زا برای هر فرد خطرناک است، افرادی که سابقه شخصی یا خانوادگی روان پریشی، افسردگی یا اختلالات اضطراب دارند بیشتر در معرض ریسک ابتلا به این اثرات طولانی مدت این مواد هستند و باید از مصرف توهم زاها خودداری کنند. در صورت سو مصرف از مواد توهم زا متخصصین و مشاورین در مرکز ترک اعتیاد خانه سپید برای خدمت رسانی به شما و همراهی شما در این مسیر آماده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان