مواد اعتیاد آرو

اکستازی چیست؟ شناخت کامل از ماده، عوارض و تأثیرات آن بر روان و جسم

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تعریف اکستازی

اختلال مصرف مواد (SUD) شرایط پیچیده ای است که در آن استفاده غیرقابل کنترل از یک ماده با وجود پیامدهای غیرقابل جبران و مضر وجود دارد. افراد مبتلا به SUD به شدت بر استفاده از یک ماده خاصی مانند الکل ، تنباکو یا موادمخدر تمرکز می‌کنند ، تا جایی که توانایی شخص حتی در انجام امور روزمره نیز مختل ‌شود. مردم با علم به اینکه این ماده باعث ایجاد مشکلات جبران ناپذیری می‌شود، به استفاده مداوم ادامه می دهند. افراد معتاد ممکن است تفکر و رفتارهای تحریف شده داشته باشند. تغییر در ساختار و عملکرد مغز همان چیزی است که باعث می شود مردم دچار تغییر شخصیتی ، حرکات غیر عادی و سایر رفتارها شوند. اعتیاد از هر نوع ممکن است زندگی افراد را به خطر بیندازد ، اما مواد مختلفی وجود دارند که دارای ویژگی هایی هستند که به سختی می توان آنها را شکست داد.

تعریف اکستازی
تعریف اکستازی

یکی از این مواد اکستازی یا ام‌دی‌ام‌‌ای است ، که معمولاً با نام “مولی” نیز شناخته می شود و یک داروی مصنوعی است که باعث تغییر خلق و خو و درک (آگاهی از اشیا و شرایط اطراف) می شود. از نظر شیمیایی شبیه به محرک ها و عوامل توهم زا است و باعث افزایش احساس انرژی ، لذت ، گرمای عاطفی و تحریک درک حسی می شود. نام شیمیایی اکستازی 3،4 متیلن دی اکسی‌مت- آمفتامین (ام‌دی‌ام‌ای) است. این ماده مشتق آمفتامین است و ساختاری مشابه با مت-‌آمفتامین دارد.

تاریخچه اکستازی

اکستازی (ام‌دی‌ام‌‌ای) در اصل توسط شرکت داروسازی مرک در سال ۱۹۱۲ در شکل اصلی خود یعنی ام‌دی‌ام‌‌ای تولید شد. این ماده در سال 1953 توسط ارتش آمریکا در آزمون‌های جنگ روانی مورد استفاده قرار گرفت و سپس در دهه 1960 مجدداً به عنوان داروی روان درمانی برای “مهار کمتر” ظاهر شد. ام‌دی‌ام‌‌ای تا سال 1984 با نام تجاری “اکستازی” بصورت قانونی فروخته می شد ، اما در سال 1985 ،تولید این ماده به دلایل ایمنی ممنوع شد.

اطلاعات بیشتر
هروئین چیست؟ شناخت کامل از ترکیبات، اثرات و تأثیرات آن بر سلامت

از اواخر دهه 1980 ، اکستازی به مهد “بازاریابی” برای فروشندگان مواد مخدر که داروهای “از نوع اکستازی” را می فروشند تبدیل شده است که در واقع ممکن است حاوی ام‌دی‌ام‌‌ای بسیار کمی باشد یا اصلا در این مواد ‌ام‌دی‌ام‌ای وجود نداشته باشد و گرچه ام‌دی‌ام‌‌ای خود می تواند اثرات مضر ایجاد کند ، آنچه امروزه اکستازی نامیده می شود می تواند حاوی مخلوط گسترده ای از مواد – از LSD ، کوکائین ، هروئین ، آمفتامین و مت آمفتامین ، گرفته تا سم موش ، کافئین ، مواد کرم زدای سگ و غیره با وجود تولیدکنندگانی که با لوگوهای جذاب روی قرص ها را می‌پوشانند، باشد. این همان چیزی است که اکستازی را بسیار خطرناک می کند. یک مصرف کننده هرگز نمی داند چه چیزی را می گیرد. خطرات وقتی افزایش می یابد که مصرف کنندگان دوز مصرفی قبلی را بدون اینکه بدانند ممکن است ترکیبی متفاوت از داروها را مصرف کنند، افزایش می‌دهند

برخی از اصطلاحاتی که برای اکستازی استفاده می شود ، بر اساس نام دارو ، اثرات و شکل ظاهری آن عبارتند از: ایکس، ۰۰۷، ادام، رول، صلیب ، لوبیا، هپی، تویوتا، سان، فراری، مرسدس بنز، موتورولا و ….. و دارای رنگ‌های متنوعی مثل قرمز،نخودی، آبی، بنفش، سبز هستند.

اکستازی هم دارویی توهم زا است و هم داروی محرک. این ماده باعث می شود کاربران احساس بسیار خوبی را تجربه کنند (بالا) و همچنین احساسات را بسیار شدیدتر می کند ، چه خوب باشند چه بد. اکستازی به یکی از رایج ترین داروهای غیرقانونی در خیابان ها تبدیل شده است. این ماده قبلا فقط در کلو‌پ‌ها و پارتی‌های شبانه محبوب بود ، اما امروزه این دارو طیف گسترده‌ای از افراد را تحت تأثیر قرار می دهد.

اطلاعات بیشتر
لورازپام در درمان اختلالات اضطراب: آیا واقعاً می‌تواند کمک کند؟

علائم جسمی و روحی مصرف اکستازی

مصرف‌کنندگان فکر می کنند این دارو باعث ایجاد حس شادی و نشاط می‌شود و می‌توانند بدون استراحت و بی‌وقفه به کارشان ادامه دهند. اما افرادی که از اکستازی استفاده می کنند متوجه نمی شوند که این دارو چقدر خطرناک است. در چند سال گذشته ، اکستازی افراد زیادی را به دلیل عوارض جانبی خطرناک خود به کام مرگ فرستاده است.

بر اساس موسسه ملی سو Ab مصرف مواد مخدر، اکستازی باعث افزایش ضربان قلب، خشکی دهان تاری دید ، کاهش میل جنسی، افسردگی، تکانشگری، بی‌خوابی، لرز ، تعریق یا حالت تهوع می‌شود. این می تواند باعث شود برخی از مصرف‌کنندگان احساس اضطراب ، گیجی و پارانوئید کنند ، مانند کسی که قصد دارد آنها را آزار دهد یا علیه آنها نقشه بکشد. اکستازی ممکن است به سلول های مغزی که در تفکر و حافظه نقش دارند آسیب برساند. اگر فردی از اکستازی استفاده کند ، بدن او می تواند هنگام رقص یا سایر فعالیت های بدنی به طور خطرناکی بیش از حد گرم شود ، که می تواند منجر به از کار افتادن عضلات مانند کلیه ، کبد و آسیب قلبی و حتی مرگ شود. اثرات اولیه اکستازی معمولاً سه تا شش ساعت در بدن باقی می‌ماند.

نحوه مصرف

اکستازی معمولاً به صورت قرص یا کپسول مصرف می شود ، اما همچنین می تواند به صورت مایع خورده شود و یا به صورت پودر استنساق شود.

قرص : اکستازی معمولاً به شکل قرص در می آید که غالباً با طرح های گرافیکی یا لوگوهای تجاری چاپ می شوند.

اطلاعات بیشتر
مواد توهم‌زا چیست؟ شناخت کامل از مکانیسم عمل، اثرات و تأثیرات آن‌ها بر ذهن

پودر: اکستازی که با نام مستعار مولی نیژ شناخته شده است اغلب بصورت پودر کریستال “خالص” استفاده می شود با این حال ، طبق گفته موسسه ملی سو Ab مصرف مواد مخدر ، مولی اغلب با مواد دیگری مانند کاتینون مصنوعی (نمک های حمام) ترکیب می شود.

ترک اکستازی

ترک اکستازی به تنهایی آسان نیست. مانند هر نوع اعتیادی ، دریافت حمایت درست از سوی خانواده و نزدیکان و کسب نظارت حرفه ای برای داشتن بیشترین شانس موفقیت در بهبودی بسیار مهم است. مردم ممکن است خیال کنند هر زمان که بخواهند می توانند ترک کنند ، اما واقعیت این است که این کار اغلب بسیار دشوارتر از آن است که فکر می کنند.

علاوه بر این ، شناخت دلایل استفاده از اکستازی در وهله اول ، و درک عوامل محرک برای مصرف ، می تواند از مهمترین جنبه های بهبودی موفقیت‌آمیز باشد. کار با مراکز و متخصصان ترک اعتیاد اغلب روشی موثر برای به دست آوردن این بینش است. یکی از این مراکز ، مرکز بستری ترک اعتیاد سپید می‌باشد که با داشتن امکانات رفاهی و سابقه درخشان آماده ارائه خدمات درمانی و بستری افراد مبتلا به اعتباد است. برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان