خانه سپید

همه چیز درباره قرص زولپيدم| خانه سپید

زمان مطالعه: 6 دقیقه

همه چیز درباره قرص زولپيدم

اختلالات خواب مانند بی خوابی بر بسیاری از افراد و توانایی آنها برای خواب موثر در طول شب تأثیر می گذارد. در نتیجه ، گروه جدیدی از داروها موسوم به “داروهای Z” برای کاهش دفعات اختلالات خواب در این افراد به وجود آمده است.

این داروها اثر مهار کننده‌ای بر روی گیرنده های خاصی در مغز دارند و خوابیدن را برای افراد آسان می کنند. با این حال ، این داروها می توانند بر جنبه های مختلف عملکرد شناختی و رفتاری تأثیر منفی بگذارند.

همه چیز درباره قرص زولپيدم
همه چیز درباره قرص زولپيدم

زولپیدوم و موارد مصرف

 از زولپیدم برای درمان بی خوابی استفاده می شود.  زولپیدم متعلق به دسته‌ای از داروهای خواب آور است.  این قرص با کاهش فعالیت در مغز باعث می شود که بتوانید به خواب بروید. زولپیدم به صورت قرص (Ambien) و قرص با انتشار طولانی مدت (Ambien CR) تهیه می شود.  زولپیدم همچنین به صورت یک قرص زیر زبانی (Edluar ، Intermezzo) و یک اسپری خوراکی (Zolpimist) نیز وجود دارد.

نکات مهم قبل از مصرف زولپیدم

در تصمیم گیری برای استفاده از دارو ، خطرات مصرف دارو باید در مقابل منافع آن سنجیده شود.  این تصمیمی است که شما و پزشک اتخاذ خواهید کرد.  برای این دارو موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

 آلرژی

 اگر تاکنون واکنش غیرمعمول یا آلرژیک نسبت به این دارو یا داروهای دیگر داشته اید ، به پزشک خود بگویید.  همچنین اگر انواع دیگری از آلرژی نسبت به مواردی مثل غذاها ، رنگ ها ، مواد نگهدارنده یا حیوانات دارید ، به متخصص خود اطلاع دهید.

سالمندان

 استفاده از زولپیدم در کودکان توصیه نمی شود.  این قرص برای کودکان امنیت و اثربخشی ندارد.

 سالمندان

 مطالعات مناسب انجام شده تا به امروز ، مشکلات خاص سالمندان را نشان نداده است که می تواند مفید بودن زولپیدم را در افراد مسن محدود کند.  با این حال ، بیماران مسن نسبت به بزرگسالان جوان نسبت به اثرات این دارو حساسیت بیشتری نشان می دهند (به عنوان مثال گیجی ، سرگیجه و زمین خوردن).

 شیر دادن

مطالعات کافی در مورد خطرات مصرف این دارو در دوران شیردهی در زنان وجود ندارد.  قبل از مصرف این دارو هنگام شیردهی ، مزایای بالقوه را در مقابل خطرات احتمالی بسنجید.

اطلاعات بیشتر
ترک دیازپام: چگونه از دیازپام جدا شویم و به بهبود روحی برسیم

 تداخلات دارویی

 اگرچه بعضی از داروها به هیچ وجه نباید با هم استفاده شوند ، اما در موارد دیگر حتی در صورت ایجاد تعامل ممکن است از دو داروی مختلف استفاده شود.  در این موارد ، پزشک ممکن است بخواهد دوز دارو را تغییر دهد ، یا اقدامات احتیاطی دیگر لازم است.  استفاده از این دارو با هر یک از داروهای زیر توصیه نمی شود.

 اکسی بات کلسیم، اکسی بات منیزیم، اکسی بات پتاسیم، اکسید سدیم

استفاده ی صحیح

 این دارو را فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید.  مقادیر بیشتری از آن را مصرف نکنید ، بیشتر اوقات آن را مصرف نکنید و آن را برای مدت زمان طولانی تر از دستور پزشک مصرف نکنید.  اگر زیاد مصرف شود ، ممکن است عادت ساز شود (باعث وابستگی ذهنی یا جسمی شود). این دارو باید همراه با یک راهنمای دارو باشد.  دستورالعمل ها را با دقت بخوانید و دنبال کنید.

اگر سوالی دارید از پزشک خود بپرسید. زولپیدم را درست قبل از خواب ، هنگامی که آماده خواب هستید، مصرف کنید.  این دارو به سرعت باعث خوابیدن شما می شود.

این دارو را با معده خالی مصرف کنید. اگر همان شب یا درست قبل از خواب الکل خورده اید ، این دارو را مصرف نکنید.

 دوز

 دوز این دارو برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود.  دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی برچسب را دنبال کنید.  اطلاعات زیر فقط دوزهای متوسط ​​این دارو را شامل می شود.  اگر دوز مصرفی شما متفاوت است ، آن را تغییر ندهید ، مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد.

مقدار دارویی که مصرف می کنید به قدرت دارو بستگی دارد.  همچنین تعداد دوزهایی که هر روز می گیرید ، مدت زمان مجاز بین دوزها و مدت زمان مصرف دارو به مشکل پزشکی بستگی دارد که برای آن دارو استفاده می کنید.

 برای درمان بی خوابی:

 برای فرم دوز خوراکی (قرص با انتشار طولانی مدت):

بزرگسالان – 6.25 میلی گرم (میلی گرم) (برای زنان) یا 25/6 یا 12.5 میلی گرم (برای آقایان) یک بار در روز قبل از خواب.  پزشک ممکن است در صورت لزوم دوز شما را افزایش دهد.  با این حال ، بیش از 12.5 میلی گرم در روز مصرف نکنید.  در صورت لزوم فقط 1 دوز در شب مصرف کنید.

اطلاعات بیشتر
از ترک تا تحول: تأثیر مثبت ترک ریتالین بر بهبود کیفیت زندگی

افراد مسن – 25/6 میلی گرم یک بار در روز هنگام خواب.

 کودکان – استفاده از آن توصیه نمی شود.

 برای فرم دوز خوراکی (قرص):

 بزرگسالان – 5 میلی گرم (میلی گرم) برای زنان و 5 یا 10 میلی گرم برای مردان یک بار در روز قبل از خواب.  پزشک ممکن است در صورت لزوم دوز شما را افزایش دهد.  با این حال ، بیش از 10 میلی گرم در روز مصرف نکنید.  در صورت لزوم فقط 1 دوز در شب مصرف کنید.

 بزرگسالان مسن – 5 میلی گرم یک بار در روز قبل از خواب.

 کودکان – استفاده از آن توصیه نمی شود.

 دوز از دست رفته

 اگر دوز این دارو را فراموش کردید ، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید و به برنامه منظم دوز خود برگردید.   این دارو را فقط در مواقعی که نمی توانید بخوابید استفاده کنید.

 نگهداری

 دارو را در دمای اتاق و دور از گرما ، رطوبت و نور مستقیم در یک ظرف دربسته نگهداری کنید.  از گذاشتن آن در یخچال خودداری کنید. همچنین دور از دسترس اطفال نگه داری شود.

اثرات جانبی

همراه با اثرات مورد نیاز، یک دارو ممکن است برخی اثرات ناخواسته ایجاد کند. اگر چه همه این عوارض ممکن است رخ ندهد، اما در صورت بروز ممکن است نیاز به مراقبت‌های پزشکی داشته باشد. در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

بیشتر رایج

سردرد، دردهای عضلانی، خواب آلودگی غیرمعمول، آبریزش بینی

کمتر رایج

کمردرد، فراموشی، آروغ زدن، بدن درد ، اسهال، مشکل در دفع مدفوع، سوزش سر دل، گرفتگی صدا، درد یا سفتی عضله

موارد احتیاط

 برای اطمینان از عملکرد صحیح این دارو و بررسی اثرات ناخواسته ، بسیار مهم است که پزشک پیشرفت شما را بررسی کند.

استفاده از این دارو در 3 ماه آخر بارداری می تواند به نوزاد تازه متولد شده شما آسیب برساند.  اگر کودک شما لب های کم رنگ یا آبی ، تنفس دشوار یا مشکل ، خواب آلودگی بیش از حد دارد ، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.  اگر باردار هستید یا اگر فکر می کنید هنگام استفاده از این دارو باردار شده اید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر فکر می کنید زولپیدم را باید بیش از 7 تا 10 روز مصرف کنید ، حتماً آن را با پزشک خود در میان بگذارید.  بی خوابی که بیش از این طول بکشد ممکن است نشانه یک مشکل پزشکی دیگر باشد.

اطلاعات بیشتر
ترک کلونازپام: راهنمایی کامل برای ترک ایمن و بهبود روحی

زولپیدم ممکن است واکنش های آلرژیک جدی ایجاد کند ، از جمله آنافیلاکسی و آنژیوادم ، که می تواند تهدید کننده زندگی باشند و به فوریت پزشکی نیاز دارد.

در صورت استفاده از این دارو در صورت بروز بثورات ، خارش ، کهیر ، مشکل تنفس یا بلع یا تورم دست ، صورت ، دهان یا گلو بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

این دارو ممکن است باعث شود در حالی که هنوز خواب هستید کارهایی انجام دهید که صبح روز بعد به خاطر نیاورید.  این امکان وجود دارد که هنگام خواب و نیمه هوشیار با اتومبیل رانندگی کنید ، پیاده روی کنید ، رابطه جنسی برقرار کنید ، تماس تلفنی برقرار کنید یا غذا تهیه کنید.  اگر می دانید هر یک از این موارد اتفاق افتاده است ، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو به اثرات الکل و سایر داروهای ضد افسردگی CNS (داروهایی که باعث خواب آلودگی یا هوشیاری کمتر می شوند) می افزاید.

برخی از نمونه های داروهای ضد افسردگی CNS آنتی هیستامین ها ، سرماخوردگی ها ، آرام بخش ها ، داروهای آرام بخش یا داروهای خواب آور ، داروهای مسکن یا داروهای ضد درد ، داروی تشنج یا باربیتورات ، داروهای شل کننده عضلات یا داروهای بیهوشی ، از جمله برخی داروهای بی حس کننده دندان هستند.  قبل از مصرف هر یک از موارد بالا در حالی که از این دارو استفاده می کنید با پزشک خود مشورت کنید.

 این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی ، سرگیجه ، سبکی سر شود. حتی اگر زولپیدم هنگام خواب مصرف شود ، ممکن است باعث شود برخی افراد در اثر بروز خواب آلودگی یا هشیاری کمتری داشته باشند.  همچنین ، این دارو ممکن است باعث دوبینی یا سایر مشکلات بینایی ، یا صدمات شدید (به عنوان مثال ، شکستگی مفصل ران ، خونریزی شدید در سر) شود.  تا زمانی که بدانید این دارو چه تاثیری روی شما دارد ، رانندگی یا کار دیگری که می تواند خطرناک باشد انجام ندهید.

کلام آخر

اگر در مسیر ترک اعتیاد به کمک نیاز دارید، با کلینیک ترک اعتیاد خانه سپید در ارتباط باشید، این مرکز با داشتن کادری مجرب و سابقه درخشان در زمینه مشاوره و ترک اعتیاد آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان