دسته آموزش

چگونگی حفظ هوشیاری بعد از ترک تخصصی مواد مخدر| خانه سپید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

چگونگی حفظ هوشیاری بعد از ترک مواد مخدر

 

بهبودی برای کسانی که مدتهاست با اعتیاد مبارزه  می کنند، کلمه شیرینی است . هر شخصی که سفری به سوی پاکی مادام العمر را آغاز کند ، تجربه متفاوتی خواهد داشت. این مقاله نمای خوبی از آنچه در مرحله اولیه بهبود می توانید انتظار داشته باشید و همچنین نکاتی را در مورد چگونگی حفظ هوشیاری، ارائه می دهد.

چگونگی حفظ هوشیاری بعد از ترک مواد مخدر
چگونگی حفظ هوشیاری بعد از ترک مواد مخدر

کاری که باید در این مرحله انجام دهید

دوره نقاهت فرصتی برای شروع دوباره زندگی است. در  این دوران هوشیار هستید و برای اولین بار پس از مدت ها همه چیز به نظرتان جدید می آید. در این دوران ممکن است احساسات مختلفی را تجربه کنید ، اما در عین حال زمان مناسبی برای ارزیابی دقیق این احساسات و چگونگی بیان آنها است. ممکن است مقابله با این مسئله ترسناک باشد زیرا ناآشنا به نظر می رسد اما عجله نکنید و برای تجربه هر احساسی که حس می کنید وقت بگذارید و هر لحظه را با دقت پردازش کنید. به یاد داشته باشید که هیچ راه آسانی برای ترک و بهبودی وجود ندارد ، اما در اینجا برخی از بهترین اقداماتی ذکر شده است که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که در مسیر درست قرار دارید و می توانید آن را حفظ کنید.

 

همیشه برای بازی و سرگرمی وقت بگذارید

 

بهبودی از اعتیاد کار زیادی است. اما مانند هر چیز دیگری در زندگی شما، کار بدون سرگرمی شما را کسل می کند. پس سعی کنید که برای لذت بردن از چیزهای کوچک همیشه وقت بگذارید. برای فعالیت هایی که باعث سلامت جسمی و روحی شما می شود ، زمانی را اختصاص دهید. به یک باشگاه ورزشی بپیوندید که می توانید از انجام ورزشی که دوست دارید لذت ببرید. اگر عاشق موسیقی هستید ، یک ساز تمرین کنید ، یا اگر عاشق رقص هستید ، به یک باشگاه رقص بروید. می توانید به یک سفر بروید ، پیاده روی کنید ، به پیک نیک بروید ، یا فقط استراحت کنید. مهم این است که هر کاری که تو را خوشحال میکند، انجام دهی.

اطلاعات بیشتر
راه های مبارزه با افسردگی | خانه سپید

 

نقاط عطف خود را در تصدیق کنید

تایید و تصدیق نقاط عطف خود در طول دوره نقاهت اهمیت زیادی دارد. ایمان به اراده و تلاش خود در 30 ، 60 ، 90 روز گذشته و دیگر روزهای پاک ماندن بسیار مهم است. دانستن اینکه چقدر از راه را رفته اید، انگیزه ای است برای اینکه به راه خود ادامه دهید و به گذشته فکر نکنید.

 

اجازه ندهید وسوسه ها، شما را اذیت کنند

 

میل به مصرف مواد می تواند در هر زمانی بعد از ترک رخ دهد. به ویژه در اولین سال بهبودی شما بروز می کند و حتی پس از سالها هوشیاری نیز ممکن است رخ دهد. اما تمام تلاش خود را برای از بین بردن این وسوسه‌ها انجام دهید، زیرا این یک بخش کاملا طبیعی از روند بهبود است. یک حواس پرتی خوب می تواند ذهن شما را از این ولع مصرف دور کند. شما می توانید هر کاری که دوست دارید انجام دهید! بازی کنید، کارهایتان را انجام دهید ، ورزش کنید ، آواز بخوانید ، یک فیلم تماشا کنید – به طور خلاصه ، هر چیزی جز تسلیم هوس های خود شدن . وسوسه های خود را کنترل کرده و به مدت زمانی که تداوم دارند نیز توجه داشته باشید. این کار می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که این تمایلات موقتی هستند و حتی اگر از ماده مخدری که هوس کرده اید استفاده نکنید از بین می رود. اگر احساس می کنید نمی توانید با این وسوسه‌ها کنار بیایید، بلافاصله موضوع را با پزشک خود یا شخصی که به او اعتماد دارید در میان بگذارید. آنها می توانند راهی برای کمک به شما پیدا کنند.

اطلاعات بیشتر
نقش مهم والدین در پیشگیری از اعتیاد فرزندان (راهنمایی، پشتیبانی، مهارت‌ها)

 

مراقب افرادی باشید که با آنها دوست می شوید

 

به عنوان کسی که در مراحل اولیه بهبودی است ، انتخاب افرادی که می خواهید با آنها معاشرت کنید بسیار مهم است.  باید توجه داشته باشید که  در وهله اول از افرادی که شما را به استفاده از مواد مخدر وادار کرده اند دوری کنید. اگر مدام با کسانی که مواد مخدر و مشروبات الکلی مصرف می کنند، رفت و آمد داشته باشی ، این امر باعث به خطر افتادن هوشیاری و پاکی شما می شود. مطمئناً این کار اسان نخواهد بود بویژه اگر شما این افراد را در تمام طول عمرتان بشناسید یا برخی از آنها بهترین دوستان شما باشند. اما شما باید کاری که به نفعتان است را انجام دهید.

 

خود را برای عوارض بعد از ترک  آماده کنید

 

این مرحله می تواند برای چند ماه یا یک سال طول بکشد. آنچه اتفاق می افتد این است که به محض قطع مصرف مواد مخدر و الکل ، علائم مختلفی را تجربه خواهید کرد که می تواند خواب شما را مختل کند. همچنین ممکن است از استرس، اضطراب ، تحریک پذیری و حتی افسردگی رنج ببرید. با گذشت زمان ، این علائم از بین می روند اما مهم است که با متخصص در این مورد صحبت کنید. آنها همچنین به شما در تعیین نیاز به مصرف دارو یا انجام جلسات درمانی با تکنیک های شناختی رفتاری کمک می کنند.

 

جبران کردن خسارت ها

 

در این مرحله از زندگی ، جبران کردن ظلم هایی که در حق افراد زندگی خود کرده اید، بخشی از بهبود شماست. اگر در یک برنامه 12 مرحله ای شرکت می کنید ، می دانید که این قسمت بسیار مهمی است. جبران، شامل کمک کردن به کسانی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از اعتیاد شما آسیب دیده اند و برای هر دردی که ممکن است به آنها وارد کرده باشید ، عذرخواهی کنید. نیازی نیست که بلافاصله این کار را انجام دهید ، می توانید برنامه ریزی کنید و هر بار یک گام  بردارید.

اطلاعات بیشتر
روان درمانی معتاد| برترین مرکز بستری در ایران |خانه سپید

 

علائم عود را شناسایی کنید

 

گاهی اوقات ، درست وقتی فکر می کنید که حالتان خوب است ، ممکن است حس کنید که به آرامی در حال برگشت به حالت های قبل ترک مود هستید. شما باید یاد بگیرید که هر تغییری در رفتار خود را قبل از اینکه دچار عود شوید ، تشخیص دهید. علائم شایع عود می تواند موارد زیر باشد:

 

احساس ناامیدی

افکار منفی

داشتن نگرانی و استرس زیاد

نادیده گرفتن جلسات یا پرهیز از صحبت با مربی  خود

اعتماد به نفس بیش از حد

دوری کردن از اعضای خانواده و دوستان

غفلت از مراقبت از خود

درگیر شدن در موقعیت های خطرناک

سخن پایانی

در این مقاله اقداماتی برای حفظ هوشیاری خود بعد از ترک اعتیاد ذکر شد. ترک اعتیاد و پامی، یک شبه اتفاق نمی افتاد و نیاز به تلاش فرد و کمک متخصصان ترک اعتیاد دارد. بدین منظور شما می توانید با کلینیک ترک اعتیاد خانه سپید در ارتباط باشید. این مرکز با داشتن نیروهای متخصص در زمینه ترک، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان