مواد اعتیاد آرو

استرویدها | عوارض استرویدها | خانه سپید

زمان مطالعه: 4 دقیقه

استرویدها

تعریف استرویدها

استرویدها نسخه شیمیایی ساخته شده توسط بشر هستند که به عنوان هورمون شناخته می شوند و به طور طبیعی در بدن انسان ساخته می شوند. استرویدها طوری طراحی شده اند که مانند این هورمون ها عمل می کنند تا التهاب را کاهش دهند. آنها همچنین به عنوان کورتیکواستروید نیز شناخته می شوند و با استرویدهای آنابولیک مورد استفاده بدنسازان و ورزشکاران متفاوت هستند.

استرویدها
استرویدها

استرویدها شرایط شما را درمان نمی کنند، اما در کاهش التهاب بسیار خوب هستند و علائمی مانند تورم، درد و سفتی را کاهش می دهند. معمولا التهاب واکنش طبیعی بدن در برابر عفونت یا باکتری است. سیستم ایمنی بدن شما برای مقابله با عفونت یا باکتری مایعات اضافی تولید می کند که باعث تورم، قرمزی و گرما در ناحیه آسیب دیده می شود. اگر بریدگی یا زخمی روی پوست خود داشته باشید، ممکن است این موضوع را متوجه شده باشید.

در برخی شرایط مانند آرتریت روماتوئید، سیستم ایمنی بدن به اشتباه باعث ایجاد التهاب در مفاصل یا سایر قسمت های بدن می شود که در صورت عدم درمان می تواند آسیب دائمی ایجاد کند. از استرویدها می توان برای کاهش این واکنش ایمنی استفاده کرد.

آیا دلایلی وجود دارد که استروید تجویز نشود؟

در صورت ابتلا به عفونت یا وجود زخم در بدن ممکن است نتوانید مصرف استرویدها را شروع کنید، زیرا ممکن است استرویدها این بهبودی را به تأخیر بیندازند یا برخی از علائم شما را بپوشانند و مخفی کنند. استرویدها ممکن است برخی از شرایط پزشکی مانند دیابت، مشکلات قلبی یا فشار خون یا مشکلات بهداشت روان را تحت تأثیر قرار دهند. اگر هر یک از این شرایط را دارید، فرد معالج شما باید مطمئن شود که استرویدها وضعیت را بدتر نمی کنند.

اطلاعات بیشتر
شیشه چیست؟ شناخت کامل از ترکیبات، اثرات و تأثیرات آن بر سلامت روان و جسم

در صورت ابتلا به بیماری اسکلروز سیستمیک، پردنیزولون می تواند در دوزهای خاص کلیه ها را دچار مشکل کند، بنابراین ممکن است شخص نتواند از این نوع استروید استفاده کند.

اگر شخص عفونت داشته باشد و پوست وی را تحت تأثیر قرار می دهد، نمی تواند کرم یا ژل استرویدی استفاده داشته باشد. برخی دیگر از مشکلات پوستی مانند روزاسه، آکنه و زخم هایی هستند که توسط کرم های استروئیدی می توانند بدتر شوند، بنابراین در صورت داشتن هر یک از این شرایط ممکن است نتوانید استرویدها را مصرف کنید.

اگر به طور معمول از لنز استفاده می کنید، ممکن است هنگام استفاده از قطره های استرویدی چشم لنزها را از چشمانتان خارج کنید.

عوارض جانبی و ریسک مصرف استروید

مانند همه داروها، برخی از افراد عوارض جانبی را تجربه خواهند کرد. اگر در دوزهای بالای مصرف هستید یا برای مدت طولانی از استروید استفاده می کنید، این موارد بیشتر احتمال بروز دارد. برخی از عوارض جانبی استرویدها عبارتند از:

استروید به صورت قرص، مایعات و قرص محلول

  • افزایش وزن و افزایش اشتها
  • درد معده، سو هاضمه یا سوزش معده
  • مشکلات خواب
  • تغییر روحیه
  • نازک شدن پوست
  • علائم کشش پوست

استروید به صورت کرم ها و ژل ها

  • سوزش یا خارش در جایی که کرم استفاده شده است.
  • تغییر در رنگ پوست
  • نازک شدن پوست
  • علائم کشش
  • افزایش رشد مو در جایی که کرم استفاده شده است.

استروید به صورت قطره و پماد چشمی

  • سوزش یا خارش در چشم پس از ریختن قطره
  • طعم جالب دهان پس از مصرف قطره
اطلاعات بیشتر
اکستازی چیست؟ شناخت کامل از ماده، عوارض و تأثیرات آن بر روان و جسم

درمان با استروئیدها ممکن است تغییراتی در خلق و خو ایجاد کند. ممکن است احساس سرخوش یا افسرده بودن داشته باشید. این ممکن است در افرادی که سابقه قبلی اختلالات خلقی دارند، بیشتر باشد. اگر نگران این موضوع هستید، با شخصی که استرویدهای شما را تجویز می کند در این باره مشورت کنید.

مشکلات دیگر در مصرف استروید

کرم های استروئیدی و قطره های چشمی معمولا عوارض جانبی جدی ایجاد نمی کنند ، اما اگر آنها را برای مدت طولانی یا با دوز بالا مصرف کنید، دارو می تواند به خون شما جذب شود و خطر عوارض جانبی را که معمولاً فقط با قرص های استروید رخ می دهد، افزایش دهد.

استرویدها گاهی اوقات می توانند بر دیابت، فشار خون بالا یا صرع تأثیر بگذارند، بنابراین هر از چند گاهی فشار خون و سطح قند خون را کنترل کنید. در صورت لزوم، فرد معالج شما می تواند دوز داروها را تغییر دهد. استرویدها ممکن است در افرادی که قبلا این بیماری را نداشته اند، باعث دیابت یا افزایش قند خون شوند.

گاهی اوقات استرویدها می توانند باعث بیماری دیگری شوند که به سندرم کوشینگ معروف است. این می تواند باعث نازک شدن پوست، علائم کشش و صورت گردتر شود، اما معمولا پس از قطع استرویدها برطرف می شود. در کودکان و نوجوانان، استرویدها ممکن است گاهی اوقات باعث کند شدن رشد شوند، بنابراین باید مرتبا قد خود را بررسی کنند. در صورت کند شدن رشد، ممکن است برای مشاوره به پزشک متخصص ارجاع شوند.

اعتیاد و درمان سو مصرف استرویدها

اعتیاد به استرویدهای آنابولیک باید شامل استفاده مشکل ساز و ناسازگار و اختلال شدید در زندگی شخص مصرف کننده شود. 9 تفاوت اصلی بین استروئیدهای آنابولیک و سایر مواد این است که استرویدها مسکر نیستند. آنها سرخوشی یا عجله ایجاد نمی کنند که اثر و امضای داروهای دیگر است. در عوض، پاداش مصرف آن رشد عضلات یا بهبود در ظاهر شخص است.

اطلاعات بیشتر
الکل و تأثیرات اجتماعی: چگونه این ماده به فرهنگ و جامعه تأثیر می‌گذارد؟

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان، چاپ پنجم (DSM-5) که برای تشخیص اختلالات مصرف مواد و اختلالات روان استفاده می شود، هنوز معیارهای اعتیاد به استروئیدها را ارائه نداده است. اما محققان معیارهای فعلی DSM-5 برای اعتیاد به مواد را جهت رفع اختلال سو مصرف استروید تنظیم کرده اند.

اگر نگران سو مصرف و اعتیاد خود به استرویدها هستید، درمان برای کمک به شما در ترک استفاده و کنترل مجدد زندگی توصیه می شود. در صورت قطع استفاده از استروئیدها، ممکن است در مورد از دست دادن عضله هایتان مضطرب باشید که ممکن است مانع از ترک آن شود. اما فواید فوری استفاده از استروئید بیشتر از اثرات طولانی مدت خطرناک و گاه غیر قابل برگشت نیست. . متخصصین و مشاورین در مرکز درمان اعتیاد خانه سپید برای خدمت رسانی به شما و همراهی شما در این مسیر آماده هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان