مواد اعتیاد آرو

کوکائین چیست؟ شناخت کامل از مواد، تأثیرات و راه‌های مصرف

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تعریف کوکائین

 کوکائین (C17H21NO4) یک داروی محرک قوی اعتیاد آور و روانگردان است. در خیابان معمولا به عنوان یک پودر سفید و دانه برف خریداری می شود فرم نمکی پودر شده و هیدروکلراید را می توان استنشاق کرد یا در آب حل کرد و تزریق کرد. استفاده کوکائین به هر شکل در ایالات متحده غیرقانونی است.

تعریف کوکائین
تعریف کوکائین

بنیان کوکائین هیدروکلراید است که با آمونیاک فرآوری می شود و برای از بین بردن نمک هیدروکلراید گرما داده می شود. این فرم “freebase” محلول در آب نیست. پودر می تواند گرما داده شود و بخارات آن به دلیل پایین بودن نقطه ذوب دود شود. از اتیل اتر برای پردازش فری بیس آن استفاده می شود و بسیار قابل اشتعال و فرار است و اغلب منجر به انفجار در آزمایشگاه و آسیب دیدگی بدن مانند سوختگی می شود. کوکائین “حس سرخوشی” شدیدتری را نسبت به استنشاق کردن دارو ایجاد می کند و به دلیل استفاده زیاد و مکرر می تواند بسیار اعتیاد آور باشد. افرادی که از کوکائین به هر شکلی استفاده می کنند دچار “سو مصرف” می شوند. کوکائین را مکررا در مدت زمان کوتاه و با دوزهای فزاینده بالاتر مصرف می کنند تا میزان سرخوشی خود را حفظ کنند.

کراک یا کوکائین فرم دیگری است که با استفاده از جوش شیرین به شکل سنگ در می آید و ممکن است حاوی درصد زیادی ناخالصی باشد. اصطلاح “کراک” به صدای ترک شدنی که هنگام گرم شدن قبل از کشیدن شنیده می شود، گفته می شود. سو مصرف از کراک در ایالات متحده در اواسط دهه 1980 افزایش یافت و اعتیاد آورترین نوع دارو محسوب می شود.

اطلاعات بیشتر
اکستازی چیست؟ شناخت کامل از ماده، عوارض و تأثیرات آن بر روان و جسم

کوکائین از کجا آمده است؟

کوکائین از برگ کوکا نشات می گیرد و قرن ها است که در انواع برنامه های فرهنگی استفاده می شود. داروی خالص از بوته کوکا Erythroxylon استخراج می شود که در درجه اول در کشورهای آمریکای جنوبی پرو، بولیوی و کلمبیا یافت می شود. از تزریق برگ کوکا یا چای برای مقابله با بیماری ارتفاع و تقویت انرژی در بسیاری از قبایل بومی آمریکای جنوبی استفاده شده است.

استفاده اولیه فقط محدود به کشورهای آمریکای جنوبی نبود. در ایالات متحده، این ماده به عنوان یک ماده فعال در بسیاری از اکسیرها و مقوی های مورد استفاده در اوایل دهه 1900 یافت شد و حتی در محصولات کوکاکولا در آن زمان یافت شد.

روش های سو مصرف کوکائین

کوکائین بیشتر به روش های زیر مورد سو استفاده قرار می گیرد:

  • استنشاق کردن از طریق بینی
  • کشیدن و دود کردن
  • تزریق
  • مالیدن به غشاهای مخاطی

کوکائین به دلیل نمک HCL محلول در آب است که می تواند تزریق شود. همچنین به صورت پودر استنشاق می شود. هنگامی که در خیابان خریداری می شود، معمولا با موادی مانند جوش شیرین، ، شکر لاکتوز یا سایر داروهای بی حس کننده محلی مانند لیدوکائین یا بنزوکائین “بریده می شود”. این موضوع باعث افزایش وزن می شود و به فروشنده اجازه می دهد سود بیشتری در خیابان کسب کند.

برای کاهش مصرف دارو نیز ممکن است از مواد خطرناک دیگری مانند مت آمفتامین یا مواد مخدر مصنوعی از جمله فنتانیل استفاده شود. قطع مصرف کوکائین با سایر داروهای غیرقانونی می تواند مضر باشد زیرا مصرف کننده از ماده مخدر اضافه شده آگاهی ندارد و ممکن است اوردوز تصادفی رخ دهد.

اطلاعات بیشتر
استفاده ایمن از زولپیدم: راهنمایی‌ها برای استفاده مسئولانه و بازدهی از این دارو

اثر یا “سرخوشی” همراه با استنشاق ممکن است 15 تا 30 دقیقه طول بکشد، اما به سرعت کشیدن کوکائین یا تزریق آن اتفاق نمی افتد. متناوبا، کشیدن کراک یا تزریق کوکائین ممکن است تأثیر سریعتر و شدیدتری داشته باشد، اما “سرخوشی” آن فقط 5 تا 10 دقیقه طول می کشد.

اثرات مصرف کوکائین

اثر کوکائین به عنوان سرخوشی با افزایش انرژی، کاهش خستگی و افزایش هوشیاری ذهنی توصیف می شود. مصرف کنندگان کوکائین ممکن است پرحرف، برونگرا باشند و اشتهایشان کم شود و یا به خواب احتیاج داشته باشند. اثرات روانگردان و لذت بخش بدون ادامه مصرف، کوتاه مدت خواهد بود.

  • از نظر زیست شناختی، اثر کوکائین در منطقه مغز میانی به نام ناحیه شکمی (VTA) رخ می دهد. فیبرهای عصبی از VTA به هسته متصل می شوند، به منطقه ای از مغز که مسئول پاداش است.
  • مطالعات بر روی حیوانات نشان می دهد که در طی پاداش دهی، سطح ماده شیمیایی مغز (انتقال دهنده عصبی) معروف به دوپامین در این منطقه افزایش می یابد. به طور معمول، دوپامین در پاسخ به این جوایز ترشح و بازیافت می شود.
  • استفاده از کوکائین می تواند در این روند تداخل ایجاد کند، به دوپامین اجازه می دهد تا تجمع یابد و یک سیگنال “پاداش” تقویت شده به مغز ارسال کند و در نتیجه سرخوشی توصیف شده توسط مصرف کنندگان باشد.

برخی از کاربران احساس بی قراری، تحریک پذیری و اضطراب را گزارش می دهند. مقاومت نسبت به دوزهای زیاد مصرفی ممکن است ایجاد شود. بسیاری از معتادان گزارش می دهند که آنها به دنبال لذت بردن هستند اما به همان اندازه که از اولین مواجهه با کوکائین لذت بردند، موفق نمی شوند. برخی از کاربران برای تشدید و طولانی شدن اثرات سرخوشی، دوز خود را افزایش می دهند. در حالی که مقاومت بالا ممکن است رخ دهد، کاربران همچنین می توانند نسبت به اثرات بیهوشی و تشنج بدون افزایش دوز مصرفی حساس تر شوند.

اطلاعات بیشتر
ماریجوانا چیست؟ شناخت کامل از خصوصیات، ترکیبات و اثرات آن

گزینه های درمان اعتیاد به کوکائین

سو مصرف گسترده از کوکائین منجر به تلاش برای توسعه برنامه های درمانی این نوع سو مصرف مواد مخدر شده است. اکثر سو مصرف کنندگان که به دنبال برنامه های درمانی هستند، کوکائین را ترک می کنند و احتمالاً از چندین دارو سو مصرف می کنند. بسیاری از افراد ممکن است در طول دوره درمان نیاز به اقامت در مرکز توان بخشی (توانبخشی) داشته باشند. جلسات با یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا درمان موفقیت آمیزی داشته باشید. درمان شناختی رفتاری توانایی کمک به کسی را در شناخت موقعیت هایی که به احتمال زیاد از این دارو استفاده می کنند، یاد می دهد و از شرایط جلوگیری می کند. به ویژه برای جلوگیری از مصرف دوباره استفاده می شود. درمان اعتیاد و ترک موفق در کنار متخصصین راه را برای شخص هموارتر خواهد کرد. در این مسیر می توانید از متخصصین و مشاورین در مرکز ترک اعتیاد خانه سپید کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان