دسته آموزش

ترک الکل | درمان ترک الکل در برترین مرکز هتلینگ 5 ستاره در ایران | خانه سپید

زمان مطالعه: 6 دقیقه

ترک الکل

 الکل چيست الكل اتانول يكی از داروهاي اعتياد آور محسوب می شود كه به عنوان ماده آرام بخش برای خواص نشاط آور آن مصرف مي شود. افزايش مقدار مصرفی آن به منظور ايجاد اثر مطلوب، ممكن است موجب ايجاد تحمل و وابستگی فيزيكی گردد.(ترک اعتیاد الکل)
از نظر داروشناسی، الکل تضعیف کننده سیستم اعصاب مرکزی است که جزء آرام بخش ها و سستی زاها طبقه بندی می شود.
الکل نوعی ماده مخدر است که در مقایسه با سایر مواد مخدر، راحت تر در اجتماع پذیرفته می شود. با این حال، قدرت اعتیادآوری آن به هیچ عنوان کمتر از سایر انواع مواد نیست.
الكل به عنوان داروی اعتياد آور، قدرت ايجاد وابستگي جسمی و روانی را دارد.
الـكـل موجود در مشروبات الكلی از نوع اتيل الكل (اتانول) می بـاشد.
الكل خالص، مايعی شفاف است..

اثرات كوتاه مدت

يك سركوبگر دستگاه عصبی می باشد.

اتساع مردمك چشم

افزايش ضـربان قـلب

بـي خـوابـی

تـهـوع و اسـتفراق

سرگيجه

احـساس بـی قـراری

خستـگی و اضطراب

جريان خون عضلانی را كاهش داده و موجب درد عضلانی ميـگردد.

افزایش اعتـماد بنفس و شجاعت فرد

فرد اجتماعي تر می شود

تـعادل بدن كاهش می يابد

قوه تشخيص فرد كاهش می يابد

واكنش های كند به محركات

مـيـدان ديـد فرد كاهش می یابد

اثرات بلند مدت

از دست دادن حافظه

تغيير شخصيت

اختلال در سيستم عصبی

مشكلات پوسـتـــی

اسهال، سوء تـغـذيـه، مشـكـلات مـالی و خـانـوادگـی

رفتـار خـشونت آمـيــز

اضـطـراب و افسردگی شديد، آسيب به مخاط بينی

آسيب دائمی به كبد و مغز

سرطان سيـنه، حنجره، لب و مری

ناباروری، بی ميلی جنسی

زخم معده

فشـار خــون بالا و سكته قلبی

كم خونی

تورم كبد

اختلال در سيستم ايمنی بدن

مصرف خيلی زياد آن ممكن است موجب فلج شدن فعاليتهای مغزی و دستگاه تنفسی و در نتيجه مرگ  گردد.   شايع ترين اختلال سيستم عصبی در الكليسم مزمن، آسيب قرنيه و اعصاب چشم است
حالات ايجاد شده در فرد بر اساس ميزان درصد الكل درون خون

عوارض مصرف

1 -مرحله نشاط آور: افزايش اعتماد بنفس و شجاعت فرد، فرد پر حرف تر و اجتماعي تر مي شـود، دقـتـش كـاهش مـي يـابد، چـهره افـروخته، قضاوتش مختل مي گردد، معمولا اولين جمله اي كه به ذهنش ميـرسـد را بـيان ميكند، در حركات ظريف مانند نوشتن دچار مشكل مي شود.
2- مـرحله برانگيختگي: خـواب آلـوده، در درك و بـخـاطـــر آوردن موضوعات گذشته دچار مشكل مي گردد، واكـنش وي در بـرابـر مـحركات كاهش مي يابد، حركات بدن ناهماهنگ مي شـود، بـيـنايـي مخـتـل مـي شــود. حـس چشايي و شنوايي كاهش مي يابد.
3-مرحله سرگشتگي: فرد گيج و مـبهوت است، شـايـد نـدانـد كجاست و مشغول چه كاريست، سرگيجه دارد و تلوتلو مي خـورد، بـيـش از حد احـساساتي، خشن و يـا مـهربان مـي گـردد، خـواب آلـوده اسـت و درد را ديـرتـر احسـاس ميكند، حركات ناهماهنگ است، قادر به گرفتن شيئ كه به سـمتـش پرتاب ميگردد نيست.
4-مرحله بهت: قادر به حركت نيست، به محـركات واكنش نشان نمي دهد، قادر به نشستن و ايستادن نيست، استفراغ مي كند، مـمكن است بيهوش گردد.
5-مرحله كما: فرد بيهوش است، احساس شديد سرما،تنفس كم عمق و آهسته ميگردد، ضربان قلب كاهش مي يابد، امكان مرگ وجود دارد.
6-مرحله مرگ:
الکل احساسات را تندتر می کند و معلوم نیست کدام یک از احساسات ما آزاد می شوند . هر کس نسبت به مصرف الکل به شکلی واکنشی نشان می دهد .
مقاوم شدن بدن به این معنی است که برای دستیابی به همان میزان لذت و رضایت قبلی، مقدار بسیار بیشتری الکل باید وارد جریان خون شود. در صورتی که نوشیدن الکل به طور مداوم تکرار شود، این مقاوم شدن بدن، باعث پیدایش و توسعه یافتن بیماری اعتیاد به الکل یا “الکلیسم” می شود.

اطلاعات بیشتر
ترک حشیش | اولین مرکز درمان حشیش در ایران | خانه سپید

اعتیاد به الکل

اعتیاد به الکل بیماری است که می تواند افراد را از همه اقشار درگیر کند. متخصصان سعی کرده اند عواملی مانند ژنتیک، جنسیت، نژاد یا اقتصاد اجتماعی را که ممکن است شخص را به سمت اعتیاد به الکل مستعد کند، مشخص کنند. اما علت خاصی وجود ندارد. عوامل روانی، ژنتیکی و رفتاری است که می توانند در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشند.

لازم به ذکر است که اعتیاد به الکل یک بیماری واقعی است که می تواند باعث تغییراتی در مغز و شیمی عصبی آن شود، بنابراین ممکن است فرد مبتلا به اعتیاد الکل نتواند بر روی اعمال خود کنترل داشته باشد.

اعتیاد به الکل می تواند به طرق مختلف خود را نشان دهد. شدت بیماری، تعداد دفعات مصرف یک نفر و الکل مصرفی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بعضی از افراد در طول روز به شدت می نوشند، در حالی که برخی دیگر زیاد می نوشند و سپس مدتی هوشیار می مانند. صرف نظر از اینکه اعتیاد چگونه به نظر می رسد، اگر فرد به نوشیدن در طولانی مدت ادامه دهد و نتواند برای مدتی هوشیار بماند، به طور معمول به الکل اعتیاد دارد.

علائم اعتیاد به الکل

تشخیص اعتیاد به الکل دشوار است. برخلاف کوکائین یا هروئین، الکل به طور گسترده ای در بسیاری از فرهنگ ها در دسترس و پذیرفته شده است. نوشیدنی های الکلی اغلب در مرکز موقعیت های اجتماعی قرار دارد و ارتباط تنگاتنگی با جشن ها و دورهمی ها دارد.

نوشیدن برای بسیاری از افراد بخشی از زندگی است. وقتی نوشیدن مشروبات الکلی در جوامع مرسوم است، تشخيص تفاوت بين کسي که دوست دارد گاهی اوقات بنوشد و کساني که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند، دشوار است. برخی از علائم اعتیاد به الکل عبارتند از:

  • افزایش تعداد یا دفعات استفاده
  • تحمل بالا برای الکل، یا نداشتن علائم “خماری”
  • نوشیدن در زمان های نامناسب ، مانند اولین صبح یا در مکان هایی مانند کلیسا یا محل کار
  • مایل به حضور در محل مصرف الکل و اجتناب از شرایطی که هیچ الکلی در آن سرو نمی شود.
  • تغییر در دوستی ها. کسی که اعتیاد به الکل دارد ممکن است دوستانی را انتخاب کند که آنها نیز به شدت مشروب می نوشند.
  • پرهیز از تماس با عزیزان
  • مخفی کاری در مورد مصرف الکل یا مخفی شدن در هنگام نوشیدن
  • وابستگی به الکل برای عملکرد در زندگی روزمره
  • بی حالی، افسردگی یا اختلال در سایر مسائل عاطفی افزایش یافته است.
  • مشکلات حقوقی یا شغلی، مانند دستگیری یا از دست دادن شغل
اطلاعات بیشتر
اوردوز هروئین: تشخیص، خطرات، و اقدامات اورژانسی برای مداخله (علائم، راهنمایی)

از آنجا که با گذشت زمان اعتیاد شخص بدتر خواهد شد، جستجوی علائم هشدار دهنده اولیه ضروری است. در صورت شناسایی و درمان به موقع، فرد مبتلا قادر خواهد بود از عواقب عمده بیماری جلوگیری کند. اگر شخصی را می شناسید که دچار اعتیاد به الکل شده است، بهتر است با روش های حمایتی به او نزدیک شوید. از ایجاد شرمندگی در آنها یا احساس گناه در آنها جلوگیری کنید. اشتباه در نحوه برخورد شما با شخص مبتلا می تواند آنها را دور کند و مقاومت بیشتری در برابر کمک شما ایجاد کند.

مشکلات سلامتی در اعتیاد به الکل

اعتیاد به الکل می تواند منجر به بیماری قلبی و بیماری کبدی شود که هر دو می توانند کشنده باشند. اعتیاد به الکل همچنین می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • دیابت
  • مشکلات جنسی
  • احتمال ایجاد نقائص مادرزادی در هنگام تولد در زنان باردار
  • از دست دادن استخوان
  • مشکلات بینایی
  • افزایش خطر سرطان
  • عملکرد ایمنی سرکوب شده بدن

فردی که دچار اعتیاد به الکل است می تواند هنگام نوشیدن، می تواند دیگران را نیز در معرض خطر قرار دهد. بر اساس گزارشی از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، رانندگی در حالت مستی هر روز در ایالات متحده 28 جان می گیرد.  این عوارض دلایلی است که برای درمان زود هنگام اعتیاد به الکل مهم است. تقریبا همه خطرات مرتبط با اعتیاد به الکل با بهبودی طولانی مدت موفقیت آمیز قابل پیشگیری یا درمان هستند.

گزینه های درمانی برای ترک الکل

ترک الکل می تواند پیچیده و چالش برانگیز باشد. برای اینکه درمان بتواند موثر واقع شود، فرد مبتلا باید بخواهد که هوشیار باشد. در واقع موفقیت بستگی به میل فرد به بهتر شدن دارد. روند بهبودی برای ترک الکل تعهدی مادام العمر است. رفع سریع وجود ندارد و شامل مراقبت روزانه است. به همین دلیل، بسیاری از مردم می گویند که اعتیاد به الکل هرگز “درمان” نمی شود.

  • توانبخشی
اطلاعات بیشتر
دلیل سخت بودن درمان حرفه ای مواد مخدر | خانه سپید

یک گزینه معمول درمانی اولیه برای فردی که اعتیاد به الکل دارد، یک برنامه توانبخشی سرپایی یا بستری است. یک برنامه بستری می تواند از 30 روز تا یک سال طول بکشد. این روش می تواند به شخص کمک کند تا علائم ترک و چالش های عاطفی را کنترل کند. درمان سرپایی پشتیبانی روزانه را فراهم می کند در حالی که به فرد اجازه می دهد در خانه خودش زندگی کند.

  • گروه های پشتیبانی

صرف نظر از نوع سیستم پشتیبانی، مفید است که حداقل هنگام هوشیاری در یک سیستم شرکت کنید. جوامع هوشیار می توانند به کسی که با اعتیاد به الکل دست و پنجه نرم می کند در مقابله با چالش هایش در زندگی روزمره کمک کنند. جوامع هوشیار همچنین می توانند تجارب قابل گفتاری را به اشتراک بگذارند و دوستی های سالمی را ارائه دهند. و این جوامع در صورت عود بیماری می توانند محلی را برای مراجعه به آن برای فرد مبتلا فراهم کنند.

  • گزینه های دیگر

شخص مبتلا می تواند از سایر روش های درمانی نیز بهره مند شود. هر یک از روش های گفته شده بسته به شخص و میزان مصرف وی از طریق متخصص پیشنهاد می شود:

  • دارودرمانی
  • مشاوره
  • تغییرات غذایی

پزشک ممکن است داروهایی را برای کمک به برخی شرایط تجویز کند. به عنوان مثال، داروهای ضد افسردگی، چراکه ممکن است فرد از طریق مصرف الکل برای درمان افسردگی خود، خود درمانی می کرده است. یا پزشک می تواند برای کمک به سایر احساسات رایج در بهبودی نیز داروهایی را تجویز کند.

درمان برای کمک به کسی که به شما یاد می دهد چگونه استرس بهبودی و مهارت های لازم برای جلوگیری از عود را کنترل کنید، مفید است. همچنین، یک رژیم غذایی سالم می تواند آسیب های الکلی را که ممکن است به سلامتی فرد وارد کرده باشد، مانند افزایش یا کاهش وزن، کمک کند.

اعتیاد به الکل ممکن است چندین روش درمانی مختلف داشته باشد. مهم است که هر فرد درگیر برنامه بهبودی شود که از هوشیاری طولانی مدت پشتیبانی کند. این می تواند به معنای تأکید بر درمان برای فردی که افسرده است، یا بستری شدن برای فردی با علائم شدید ترک. در طول مسیر ترک و درمان متخصصین و مشاورین در مرکز ترک اعتیاد خانه سپید برای خدمت رسانی به شما آماده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان