مواد اعتیاد آرو

ماریجوانا چیست؟ شناخت کامل از خصوصیات، ترکیبات و اثرات آن

زمان مطالعه: 4 دقیقه

ماریجوانا

ماریجوانا به برگ های خشک، گل ها، ساقه ها و دانه های گیاه Cannabis sativa یا Cannabis indica گفته می شود. این گیاه حاوی ماده شیمیایی THC تغییر دهنده ذهن و سایر ترکیبات مشابه است. از گیاه شاهدانه نیز می توان عصاره تهیه کرد. ماریجوانا بعد از الکل رایج ترین داروی روانگردان در ایالات متحده است. مصرف آن در بین جوانان در جهان بسیار گسترده است. با داغ شدن خبر قانونی شدن ماریجوانا برای مصارف پزشکی یا مصرف تفریحی بزرگسالان در تعداد فزاینده ایالت ها ممکن است دیدگاه مضر بودن این ماده برای سلامتی را تحت تأثیر قرار دهد.

ماریجوانا
ماریجوانا

چگونگی مصرف ماریجوانا

مردم ماریجوانا را در سیگارهای دستی (جوینت) یا در لوله ها یا لوله های آب (بنگ) می کشند. آنها همچنین آن را به صورت سیگارهای خالی شده که به طور جزئی یا کامل با ماری جوانا پر شده اند، نیز مصرف می کنند. برای جلوگیری از استنشاق دود، برخی از افراد از دستگاه های بخور استفاده می کنند. این دستگاه ها مواد فعال THC را از ماریجوانا بیرون می کشند و بخار آنها را در یک واحد ذخیره سازی جمع می کنند. سپس فرد بخار را استشمام می کند و نه دود آن را. برخی از دستگاه های بخور از عصاره ماریجوانا مایع استفاده می کنند. از دیگر روش های مصرفی این است که افراد ماریجوانا را در مواد غذایی (خوراکی ها) مانند براونی، کلوچه یا آب نبات مخلوط کنند و یا آن را به صورت چای دم کنند.

ماریجوانا چگونه بر مغز تأثیر می گذارد؟

ماریجوانا نیز مانند سایر مواد اعتیادآور، هم اثرات کوتاه مدت و هم طولانی مدت بر روی مغز دارد که این اثرات عبارتند از:

اطلاعات بیشتر
استفاده تفریحی و پزشکی از حشیش: مزایا و مخاطرات هر نوع کاربرد

اثرات کوتاه مدت

هنگام مصرف ماریجوانا، THC به سرعت از ریه ها به جریان خون منتقل می شود. خون این ماده شیمیایی را به مغز و سایر اندام ها در سراسر بدن منتقل می کند. بدن هنگامی که فرد آن را بخورد یا بنوشد، آهسته تر THC را جذب می کند. در اینگونه مصرف، معمولا بعد از 30 دقیقه تا 1 ساعت اثرات ماریجوانا را احساس می کنند.

THC بر روی گیرنده های خاص سلول مغز که به طور معمول به مواد شیمیایی طبیعی واکنش نشان می دهند، اثر می گذارد. این مواد شیمیایی طبیعی در رشد و عملکرد طبیعی مغز نقش دارند. ماریجوانا قسمت هایی از مغز را فعال می کند که بیشترین تعداد گیرنده ها را در خود جای داده است. این باعث “سرخوشی” که شخص حس می کنند، می شود. سایر اثرات کوتاه مدت مصرف ماریجوانا عبارتند از:

  • حواس تغییر یافته (به عنوان مثال، دیدن رنگ های روشن تر)
  • تغییر در حس کردن گذر زمان
  • تغییر روحیه
  • اختلال در حرکت بدن
  • مشکل در فکر کردن و حل مسئله
  • حافظه ضعیف
  • توهم (در صورت مصرف در دوزهای بالا)
  • هذیان (در صورت مصرف در دوزهای بالا)
  • روان پریشی (با استفاده منظم از ماریجوانا با دوز بالا، بیشترین ریسک را دارد)

اثرات بلند مدت

ماریجوانا همچنین بر رشد مغز تأثیر می گذارد. هنگامی که افراد در دوران نوجوانی استفاده از ماریجوانا را شروع می کنند، این دارو ممکن است تفکر، حافظه و عملکردهای یادگیری آنها را از بین ببرد و بر چگونگی ایجاد ارتباط مغز بین مناطق لازم برای این عملکردها تأثیر بگذارد. محققان هنوز در حال مطالعه هستند که اثرات ماریجوانا چه مدت طول می کشد و آیا برخی تغییرات دائمی هستند.

اطلاعات بیشتر
کوکائین چیست؟ شناخت کامل از مواد، تأثیرات و راه‌های مصرف

به عنوان مثال، مطالعه ای از نیوزیلند که بخشی از آن توسط محققان دانشگاه دوك انجام شد، نشان داد كه افرادی كه در نوجوانی با شدت، كشیدن ماریجوانا را شروع کرده اند و به طور مداوم مبتلا به اختلال استفاده از ماریجوانا بوده اند، به طور متوسط ​​8 امتیاز از ضریب هوشی بین 13 تا 38 سال از دست دادند. توانایی در کسانی که ماریجوانا را در بزرگسالی ترک می کنند کاملا بر نمی گردد. کسانی که از بزرگسالی شروع به کشیدن ماری جوانا کردند، تغییر در ضریب هوشی قابل توجهی نشان ندادند.

در مطالعه اخیر دیگری که بر روی دوقلوها انجام شده، کسانی که ماری جوانا مصرف کرده اند، کاهش معناداری در دانش عمومی و توانایی کلامی (معادل 4 امتیاز ضریب هوشی) بین سال های قبل از بزرگسالی و اوایل بزرگسالی نشان داده اند، اما هیچ تفاوتی قابل پیش بینی بین دوقلوها هنگام استفاده ماریجوانا و دیگری نکرد. این نشان می دهد که کاهش ضریب هوشی در مصرف ماریجوانا ممکن است ناشی از چیزهای دیگری غیر از ماریجوانا باشد، مانند عوامل خانوادگی مشترک (به عنوان مثال، ژنتیک، محیط خانوادگی).

اثرات ماریجوانا بر جسم

همانطور که از اثرات کوتاه مدت و بلند مدت ماریجوانا در این مقاله گفته شد، این ماده اعتیاد آور اثراتی بر جسم و روان شخص مصرف کننده نیز خواهد داشت. این اثرات به شرح زیر است:

  • مشکلات تنفسی: دود ماریجوانا ریه ها را تحریک می کند و افرادی که ماریجوانا مرتبا به صورت سیگار مصرف می کنند، همان مشکلات تنفسی را تجربه خواهد کرد که افراد سیگاری آن را تجربه می کنند. این مشکلات شامل سرفه روزانه، بیماری های مکرر ریوی و خطر بالاتر عفونت های ریوی است. اما این نکته حائز اهمیت است که محققان تاکنون ریسک بالاتری برای سرطان ریه در افرادی که ماریجوانا مصرف می کنند، پیدا نکرده اند.
  • افزایش ضربان قلب: ماریجوانا پس از مصرف تا 3 ساعت ضربان قلب را افزایش می دهد. این اثر ممکن است احتمال حمله قلبی را افزایش دهد. افراد مسن و کسانی که مشکلات قلبی دارند ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار بگیرند.
  • حالت تهوع و استفراغ شدید: مصرف منظم و طولانی مدت ماریجوانا می تواند منجر به ایجاد سندرم هایپرمیسیس کانابینوئید در برخی از افراد شود. این امر باعث می شود تا مصرف کنندگان دوره های منظمی از حالت تهوع، استفراغ و کم آبی را تجربه کنند که گاهی اوقات نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارند.
اطلاعات بیشتر
استفاده ایمن از زولپیدم: راهنمایی‌ها برای استفاده مسئولانه و بازدهی از این دارو

اثرات ماریجوانا بر روان

مصرف طولانی مدت ماریجوانا در برخی افراد می تواند با برخی از مشکلات روان مرتبط باشد، مانند:

  • تجربه توهم به صورت موقتی
  • پارانویای موقت
  • بدتر شدن علائم در بیماران اسکیزوفرنی

مصرف ماریجوانا همچنین با سایر مشکلات بهداشت روان مانند افسردگی، اضطراب و افکار خودکشی در بین نوجوانان مرتبط بوده است. با این حال، یافته های مطالعه متفاوت بوده است.

روش های درمانی برای اختلال مصرف ماریجوانا

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان اختلال استفاده از ماریجوانا در دسترس نیست، اما نشان داده شده است که پشتیبانی رفتاری موثر است. به عنوان مثال می توان به انگیزه های درمانی و انگیزشی اشاره کرد. ادامه تحقیقات ممکن است منجر به داروهای جدیدی شود که به کاهش علائم ترک، جلوگیری از اثرات ماریجوانا و جلوگیری از مصرف مجدد، کمک می کند. در این مسیر متخصصین و مشاورین در مرکز ترک اعتیاد خانه سپید برای خدمت رسانی به شما آماده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان