مواد اعتیاد آرو

متادون چیست؟ شناخت کامل از مخاطرات و فواید این ماده در درمان و کاهش وابستگی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

متادون چیست؟

متادون، در واقع بخشی از دسته داروها به نام افیون است. پزشکان آلمانی متادون را در طول جنگ جهانی دوم تولید کردند. در ایالات متحده، پزشکان از این دارو برای درمان افرادی که درد شدیدی داشتند، استفاده می کردند. امروزه اما ممکن است از متادون به عنوان بخشی از برنامه درمان اعتیاد به هروئین یا مسکن های مخدر استفاده شود. حتی با اینکه متادون از بعضی دیگر از مواد مخدر ایمن تر است، اما استفاده از متادون، باید تحت نظر پزشک صورت پذیرد. چرا که مصرف آن می تواند منجر به اعتیاد یا سو مصرف شود.

متادون چیست؟
متادون

متادون چگونه عمل می کند؟

متادون نحوه پاسخ مغز و سیستم عصبی شما به درد را تغییر می دهد تا احساس آرامش کنید. اثرات آن از سایر مسکن های قوی مانند مورفین کندتر است. اگر در اثر آسیب دیدگی، جراحی یا بیماری طولانی مدت درد زیادی داشته باشید، ممکن است پزشک شما برایتان متادون تجویز کند.

همچنین مصرف متادون مانع از مصرف زیاد مواد مخدر مانند کدئین، هروئین، هیدروکدون، مرفین و اکسی کدون می شود. متادون می تواند احساسی مشابه آنها ایجاد کند و شما را از داشتن علائم ترک و ولع مصرف، باز دارد. ممکن است این اصطلاح را به عنوان درمان جایگزین شنیده باشید. این فقط یک قسمت از برنامه درمانی شما است و یک درمان برای اعتیاد نیست.

مصرف متادون

اگر برای درد به متادون نیاز دارید، پزشک نسخه ای برای آن می نویسد. اما برای اعتیاد، متادون را از یک برنامه درمانی خاص دریافت خواهید کرد. متادون به صورت قرص، پودر و مایع مصرف می شود. برای تهیه آن باید نسخه پزشکی داشته باشید. ارائه دهندگان شما دوز مناسب تری را برای شما فراهم می کنند. آنها همچنین ممکن است دوز شما را در طول درمان تغییر دهند. در دوره مصرف متادون احساسات خود را هنگام مصرف به پزشک خود بگویید. بدون مشورت با پزشک خود، متادون را قطع نکنید.

اطلاعات بیشتر
لورازپام در درمان اختلالات اضطراب: آیا واقعاً می‌تواند کمک کند؟

دستورالعمل های دوز را دقیقا دنبال کنید. اگر پزشک شما قرص هایی را تجویز می کند که “حلال” هستند، تمام یا بخشی از قرص را در مایع حل کنید (معمولا آب یا نوشیدنی های با طعم مرکبات) و همه آن را بنوشید.

کارشناسان می گویند افرادی که برای درمان اعتیاد از متادون استفاده می کنند باید حداقل برای مدت یک سال از آن استفاده کنند در حالی که روی بهبودی کار می کنند. وقتی زمان توقف مصرف فرا رسید، پزشک به شما کمک می کند تا برای جلوگیری از ترک آن، این کار را به آرامی انجام دهید.

برخی افراد متادون را به صورت غیرقانونی و بدون نسخه پزشک مصرف می کنند. بیشتر آنها آن را تزریق می کنند و همین امر می تواند آنها را در معرض بیماری هایی مانند HIV و هپاتیت C قرار دهد.

ایمنی متادون

متادون می تواند اعتیاد آور باشد، بنابراین باید دقیقا طبق دستورالعمل استفاده شود. این امر به ویژه برای بیمارانی که مجاز به مصرف متادون در خانه هستند، بسیار مهم است. داروی متادون به طور خاص برای هر بیمار تنظیم شده است (زیرا دوزها اغلب باز تنظیم می شوند) و هرگز نباید با دیگران تقسیم شود یا به آنها داده شود. بیماران برای اطمینان از استفاده ایمن از دارو باید سابقه سلامتی کامل خود را با ارائه دهندگان بهداشت در میان بگذارند.

سایر داروها ممکن است با متادون تداخل داشته و باعث بیماری های قلبی شوند. حتی پس از از بین رفتن اثرات متادون، مواد فعال دارو برای مدت طولانی تری در بدن شخص باقی بگذارند. مصرف بیش از حد متادون در مواردی می تواند باعث اوردوز ناخواسته شود. نکات زیر می تواند به دستیابی به بهترین نتایج درمانی کمک کند:

  • هرگز بیش از مقدار تجویز شده استفاده نکنید و همیشه متادون را در زمان مقرر مصرف کنید. اگر دوز مصرفی فراموش شده است یا احساس می کنید موثر نیست، دوز اضافی متادون مصرف نکنید.
  • هنگام مصرف متادون از مصرف الکل خودداری کنید.
  • هنگام مصرف متادون از رانندگی یا کار با ماشین آلات خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از مصرف متادون به طور تصادفی توسط کودکان اقدامات ضروری انجام دهید.
  • متادون را در دمای اتاق و به دور از نور نگهداری کنید.
  • دوزهای فراموش شده و استفاده نشده متادون را با شستشو در توالت دور بریزید.
اطلاعات بیشتر
کلونازپام چیست؟ شناخت کامل از موارد مصرف، عوارض و تأثیرات این دارو بر سلامت

ریسک های مصرف متادون

بعضی از افراد نباید متادون مصرف کنند. اگر حتی یکی از موارد زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • بیماری قلبی
  • اختلال در ریتم ضربان قلب
  • عدم تعادل در الکترولیت
  • مشکلات تنفسی یا بیماری ریوی
  • سابقه آسیب دیدگی سر، تومور مغزی یا تشنج
  • بیماری کبد یا کلیه
  • مشکل ادرار کردن
  • مشکلات کیسه صفرا، لوزالمعده یا تیروئید
  • بیماری که برای آن آرامبخش مصرف می کنید

داروهایی هستند که می توانند متادون را تحت تأثیر قرار دهند عبارتند از:

  • سایر مواد مخدر
  • داروهایی که باعث خواب آلودگی یا کند شدن تنفس می شوند.
  • داروهایی که سطح سروتونین شما را تغییر می دهند.

اطمینان حاصل کنید که در مورد هر دارویی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. باید به خاطر داشت که شما می توانید به متادون وابسته شوید. ممکن است مغز شما به تسکین دهنده دردی که مصرف می کنید، اعتماد کند.

حتی اگر اثرات متادون با سایر مواد افیونی متفاوت است، بدن شما هنوز هم می تواند به آن عادت کند. این بدان معنی است که برای احساس همان تأثیرات ممکن است نیاز به دوز بیشتری داشته باشید. این اتفاق مقاومت بدن نسبت به دارو نامیده می شود و ممکن است در هر نوع مواد مخدر اتفاق بیفتد. بدن شما همچنین می تواند به متادون و سایر مواد مخدر وابسته شود. مغز شما به تسکین دهنده دردی که مصرف می کنید متکی است و اگر ناگهان مصرف آنها را متوقف کنید، علائم ترک را تجربه خواهید کرد. مصرف بیش از حد این دارو می تواند کشنده باشد. صادق بودن با پزشک در مورد استفاده از متادون بسیار مهم است.

اطلاعات بیشتر
کوکائین چیست؟ شناخت کامل از مواد، تأثیرات و راه‌های مصرف

اعتیاد به متادون

اعتیاد به متادون می تواند کمی تابو باشد، زیرا بسیاری از افراد در جامعه پزشکی این دارو را برای کمک به بهبود سو مصرف کنندگان هروئین می دانند. اما مانند هر ماده افیونی، اعتیاد نیز یک عارضه جانبی کاملا شایع است. اعتیاد به متادون ممکن است ایجاد شود زیرا این دارو درد کاربر را تسکین می دهد. با گذشت زمان و ایجاد مقاومت، مقدار بیشتری از دارو برای همان اثر مورد نیاز است. در صورت اعتیاد به متادون و تجربه علائم ترک در صورت قطع مصرف، متخصصین و مشاورین در مرکز درمان اعتیاد   برای خدمت رسانی به شما آماده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان