مواد اعتیاد آرو

ترک نیکوتین و راهنمایی‌های موفقیت‌آمیز: داستان‌های الهام‌بخش افرادی که توانسته‌اند

زمان مطالعه: 4 دقیقه

نیکوتین چیست؟

نیکوتین یک داروی محرک است که انتقال پیام های بین مغز و بدن را تسریع می کند. نیکوتین در واقع ماده اصلی ماده روانگردان در محصولات توتون و تنباکو است. مونوکسیدکربن (یک گاز سمی) نیز هنگام سوزاندن توتون و تنباکو آزاد می شوند، مانند دود سیگار. محصولاتی مانند سیگار، سیگار برگ، پیپ، توتون جویدنی و قلیون و برگ های خشک شده گیاه توتون، حاوی نیکوتین هستند.

صرف نظر از اینکه نیکوتین چگونه جذب می شود، از آنجا که در سراسر بدن گردش می کند وارد جریان خون می شود و به مغز می رود و در آنجا از سد خونی-مغزی عبور می کند. پس از ورود به مغز، به گیرنده هایی متصل می شود که گیرنده های کولینرژیک نامیده می شوند.

نیکوتین چیست؟
نیکوتین

تاریخ مصرف نیکوتین

Nicotiana tabacum ، نوع نیکوتین موجود در گیاهان تنباکو، از خانواده شب بو است. گیاه توتون و تنباکو محصول بومی قاره آمریکا است و حداقل 2000 سال به عنوان دارو و محرک مورد استفاده قرار گرفته است. مشخص نیست که چگونه دخانیات برای اولین بار به اروپا رسید. با این حال، اغلب تصور می شود که کریستوفر کلمب در هنگام کاوش در قاره آمریکا برای اولین بار تنباکو را کشف کرده است.

پیپ ها و سیگار برگ به سرعت در سراسر دهه 1600 گسترش یافت. این گیاه هنگام ورود به اروپا نظرات خود را تقسیم کرد. برخی تنباکو را دارویی می دانستند، در حالی که دیگران آن را سمی و عادت ساز می دانستند. صنعت دخانیات در طول دهه 1700 رشد کرد و در سال 1880 هنگامی که دستگاهی برای تولید انبوه سیگارهای کاغذی ثبت اختراع شد. از آن زمان به بعد، تولید سیگار بسیار آسان شد و این امر در ظهور شرکت های بزرگ دخانیات مشاهده شد.

اطلاعات بیشتر
کلونازپام چیست؟ شناخت کامل از موارد مصرف، عوارض و تأثیرات این دارو بر سلامت

با پایان قرن نوزدهم، قانون گذاران متوجه تأثیرات مضر نیکوتین شدند. قوانینی تصویب شد که فروشگاه ها از فروش نیکوتین به خردسالان در 26 ایالت تا سال 1890 ممنوع می کند. تنها در سال 1964 بود که جراح عمومی ایالات متحده تحقیقاتی را منتشر کرد که در آن ارتباط سیگار کشیدن با بیماری های قلبی و سرطان ریه را نشان می داد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تا سال 1994 وقت داشت تا رسما نیكوتین را به عنوان دارویی كه وابستگی ایجاد می كند به رسمیت بشناسد.

اثرات نیکوتین

گیرنده های کولینرژیک در مغز و همچنین در مناطق دیگر مانند عضلات، قلب، غدد فوق کلیه و سایر اندام های حیاتی وجود دارند. به طور معمول، این گیرنده ها توسط انتقال دهنده عصبی استیل کولین که در انتهای عصب مغز و اعصاب سیستم عصبی محیطی تولید می شود، فعال می شوند. اقدامات استیل کولین به حفظ تنفس سالم، عملکرد قلب، حرکت عضلات و عملکردهای شناختی مانند حافظه کمک می کند.

از آنجا که ساختار نیکوتین مشابه استیل کولین است، می تواند گیرنده های کولینرژیک را فعال کند. با این حال بر خلاف استیل کولین، نیکوتین وارد مغز می شود و عملکرد طبیعی آن را مختل می کند. سیگار کشیدن منظم منجر به تغییر در تعداد گیرنده های کولینرژیک و تغییر در حساسیت آنها به نیکوتین می شود. این می تواند منجر به توسعه مقاومت در برابر نیکوتین شود.

هنگامی که این اتفاق می افتد، فرد مبتلا نیاز به استفاده منظم از نیکوتین دارد تا عملکرد طبیعی مغز را حفظ کند. اگر سطح نیکوتین کاهش یابد، ممکن است سیگاری علائم ناخوشایند ترک را تجربه کند که منجر به “بالا بردن” سطح نیکوتین با سیگار کشیدن دوباره می شود. انجمن قلب آمریکا سیگار کشیدن را به دلیل خواص بسیار اعتیاد آور آن، یکی از سخت ترین اعتیادها برای ترک می دانند.

اطلاعات بیشتر
استرویدها | عوارض استرویدها | خانه سپید

چگونه بدن به نیکوتین وابسته می شود؟

هر بار که سیگاری روشن می کنید، نیکوتین و سایر مواد شیمیایی حاصل از دود سیگار در بدن جذب می شوند. نیکوتین سریع تر از داروهایی که از طریق رگ های ما وارد بدن می شود وارد جریان خون می شود و به مغز می رسد. نیکوتین بسیاری از قسمت های بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. این نحوه استفاده بدن از غذا (متابولیسم) را تغییر می دهد، باعث تپش قلب، تند شدن نبض، افزایش فشار خون و رگ های ما شروع به سفت شدن می کنند و باعث می شود جریان خون در بدن دشوارتر شود.

نیکوتین با تحریک سیستم عصبی ما برای آزاد سازی پیام رسان های شیمیایی خاص (هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی) که بر قسمت های مختلف مغز و بدن ما تأثیر می گذارند، عمل می کند. هورمونی که نیکوتین در آن تأثیر می گذارد اپی نفرین است که به آن آدرنالین نیز می گویند. هنگامی که نیکوتین مصرف می شود، وزوزی که احساس می کنید آزاد شدن اپی نفرین است که بدن را تحریک می کند و باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می شود و باعث می شود نفس سخت تری بکشید. نیکوتین همچنین بخشی خاص از مغز شما را فعال می کند که با تحریک ترشح هورمون دوپامین باعث احساس خوشبختی می شود. تصور می شود که ترشح دوپامین در هنگام دود کردن نیکوتین منشا احساسات لذت بخش هنگام سیگار کشیدن است که می تواند شامل آرامش، وزوز و رفع تنش باشد.

اطلاعات بیشتر
تریاک به چه معناست؟ آشنایی با مفهوم و خطرات احتمالی وابستگی

پس از دود کردن، نیکوتین در عرض 10 ثانیه به سرعت در مغز توزیع می شود. احساسات لذت بخشی که از سیگار کشیدن تجربه می کنید خیلی سریع اتفاق می افتد، اما بعد از اینکه چند بار سیگار کشیدید، نیکوتین باعث ضعف توانایی شما در احساس لذت می شود و باعث می شود که به نیکوتین بیشتری نیاز داشته باشید تا احساسات خوب را حفظ کنید. این چرخه عادت سیگار کشیدن است. برای ادامه لذت از سیگار کشیدن، باید بیشتر سیگار بکشید.

ترک نیکوتین

وقتی برای مدتی سیگار نکشید و نیکوتین وارد بدن نشود، می توانید عوارض جانبی ناخوشایند جسمی و روانی مانند اشتیاق شدید به نیکوتین، اضطراب، بی قراری یا ناامیدی، افسردگی، افزایش وزن، سردرد، مشکلات تمرکز، خواب آلودگی را تجربه کنید. به این علائم اثرات ترک گفته می شود.

وابستگی روانشناختی و جسمی و همچنین ترک اعتیاد از مشخصه های اعتیاد به مواد مخدر است. در بیشتر مواقع، جامعه سیگار کشیدن را به عنوان یک فعالیت اختیاری تلقی می کند، در حالی که در حقیقت، اکثر افراد سیگاری به دلیل وابستگی به نیکوتین، سیگار کشیدن را ادامه می دهند و نه از سر انتخاب. هر فرد سیگاری علائم وابستگی جسمی و روانی به نیکوتین را نشان می دهد. برای ترک نیکوتین متخصصین و مشاورین در مرکز ترک اعتیاد  برای خدمت رسانی آماده هستند و همچنین در صورت نیاز به مشاوره می توانید با ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان