خانه سپید

تاثیراتی که ترک الکل بر مغز شما می گذارد | خانه سپید

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تاثیراتی که ترک الکل بر مغز شما می گذارد

 عواقب جسمی مصرف زیاد الکل مانند آسیب کبدی و فشار خون بالا کاملاً مشخص است. استفاده از الکل با هر سطحی از مصرف ، روی مغز تاثیر بدی می گذارد.

حتی مصرف کنندگان میانه رو یا کسانی که برای مدت کوتاهی بیش از حد مشروبات الکلی مصرف کرده اند می توانند دچار افسردگی، استرس و تغییرات خلقی شوند.

تاثیراتی که ترک الکل بر مغز شما می گذارد
تاثیراتی که ترک الکل بر مغز شما می گذارد

برای افرادی که دارای اختلال در مصرف الکل  هستند یا سالهاست که از الکل استفاده می کنند ، تغییرات مغزی که بر عملکرد شناختی و خلق و خوی تأثیر می گذارد می تواند شدید و ناتوان کننده شود.

خبر خوب این است که با ترک الکل، حتی افرادی که الکل روی مغزشان خیلی تاثیر گذاشته، می توانند شروع به بهبود و بازیابی عملکرد طبیعی مغز کنند. در اینجا برخی از تغییراتی وجود دارد که با قطع مصرف مشروبات الکلی در مغز شما اتفاق می افتد.

بازسازی لوب فرونتال

لوب پیشانی مغز ، مسئول بسیاری از کارکردهای مهم از جمله استدلال ، کنترل رفتار ، حافظه و عملکرد حرکتی است که هنگام نوشیدن بیش از حد ، عملکرد آن تحت تاثیر قرار می گیرد. سال ها سو مصرف الکل می تواند به طور گسترده ای به این ناحیه از مغز آسیب برساند ، و منجر به مسائل مختلفی از جمله از دست دادن حافظه و عدم توانایی در تفکر منطقی شود.

در حالی که افرادی که در اوایل بهبود هستند ممکن است از این علائم و همچنین ناتوانی در پردازش اطلاعات زیادی رنج ببرند ، با گذشت زمان ، رشد سلول های جدید در نهایت شروع به ترمیم این آسیب می کند.

اطلاعات بیشتر
مرفین و چالش‌های ترک: تجربه‌ها و راهنمایی‌ها برای مواجهه با فرآیند

تصمیم گیری منطقی و کنترل تکانه ها برای مبارزه با اعتیاد بسیار مهم هستند و خوشبختانه با شروع بهبودی این عملکرد های قدرتمند مغز،  برمی گردند.

سطح دوپامین عادی می شود

 دوپامین هنگامی ترشح می شود که در حال انجام کاری باشید که برایتان لذت بخشی است ، مانند خوردن شکلات یا ورزش ، و به مغز شما می آموزد که چه کارهایی را باید تکرار کند و در نهایت هوس کند. استفاده از الکل ، ترشح دوپامین را در مغز زیاد می کند ، در عین حال گیرنده های دوپامین مغز را در روند کار کاهش می دهد. هنگامی که برای اولین بار الکل را ترک می کنید ، کمبود دوپامین و گیرنده های کاهش یافته می تواند منجر به احساس غم و ناامیدی شود.

سطح دوپامین بیش از حد زیاد و غیرطبیعی می تواند اثرات سوئی داشته باشد ، اما با گذشت زمان مغز شما شروع به عادی سازی سطح دوپامین و همچنین واکنش مغز شما به مواد شیمیایی بدون نفوذ الکل می کند.

انگیزه برمی گردد

بهبودی زوهنگام ممکن است به معنای مبارزه با بد خلقی و سلامت کلی ذهنی باشد ، اما با شروع بهبودی بدن و مغز ، انگیزه جدیدی را برای عادت های سالم در زندگی خود تجربه خواهید کرد.

این بدان معناست که شما قادر خواهید بود فعالیت های جدیدی انجام دهید که باعث افزایش خلق و خوی شما و تحریک رشد سلول در مغز می شود ، مانند ورزش روزانه. روزهای ابتدایی هوشیاری می تواند برای هر فردی که  اعتیاد را کنار گذاشته است، چالش برانگیز باشد ، اما در عوض مغز متعادل و سالم می شود و با آن ، احساس انگیزه بیشتری نسبت به اهداف مثبت به وجود می آورد.

اطلاعات بیشتر
ترک اکستازی: چگونه از اعتیاد به این ماده خارج شویم؟

تولید سروتونین افزایش می یابد

در حالی که اثر کوتاه مدت الکل ممکن است باعث افزایش سروتونین شود ، ماده شیمیایی که باعث افزایش احساس خوشبختی و سلامتی می شود ، اما تأثیرات طولانی مدت در اثر مصرف الکل غالباً شامل کاهش تولید سروتونین است که منجر به افزایش احتمال افسردگی می شود. هنگامی که نوشیدن را ترک کردید ، تولید سروتونین در نهایت می تواند به حالت طبیعی برگردد. اگر در دوران نقاهت همچنان با علائم افسردگی دست و پنجه نرم کنید ، ممکن است به دارو نیاز داشته باشید.

با حذف الکل از معادله ، می توانید سلامت روان خود را بهتر درک کرده و تعیین کنید که برای احساس حال بهتر به چه چیزی نیاز دارید.

با آموختن مهارت های جدید ، فعالیت سالم برمی گردد

برای بسیاری از افراد، مشروبات الکلی  برای کنترل بسیاری از موقعیت ها و احساسات در زندگی روزمره به عصا تبدیل می شود. شما ممکن است از الکل برای کنترل استرس یا مبارزه با افسردگی استفاده کرده باشید.

گرچه الکل درمانی برای هیچ یک از این مشکلات نیست ، اما می تواند پاسخ طبیعی شما به شرایط زندگی را مختل کند و عملکرد بدون آن را دشوار کند. با این حال، تجربه زندگی بدون الکل به این معنی است که شما باید مکانیزم های مقابله ای جدید و مهارت های اجتماعی را یاد بگیرید. این فرصتی برای رشد و تکامل قدرت مغز شما است که شما شروع به شرکت در همان فعالیت های قبلی خود می کنید ، اما در عین حال هوشیار.  با کسب هر مهارت مقابله ای جدید و تکامل بلوغ عاطفی ، مغز شما ارتباطات جدیدی ایجاد می کند و مسیرهایی برای تعاملات سالم در آینده ایجاد می کند.

اطلاعات بیشتر
مواد مخدر: آگاهی از انواع، اثرات و راه‌های پیشگیری از اعتیاد

در حالی که صدمه ای که می توانید با استفاده زیاد از الکل به مغز خود وارد کنید ، آزار دهنده و خطرناک است ، اما امکان بهبودی کامل از اعتیاد به مشروبات الکلی  وجود دارد.

سخن پایانی

اگر خودتان یا کسی را می شناسید که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کند، اکنون وقت آن است که به خود کمک کنید. در کلینیک ترک اعتیاد خانه سپید ، شما تیمی متشکل از متخصصان دلسوز و آگاه را خواهید دید که با سابقه درخشان در زمینه ترک اعتیاد آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند. در اینجا ، مشتریان ما به طور جدی به اعتیاد خود می پردازند و از طریق مسئولیت پذیری بالا و مهارت های زندگی که باعث ترک پایدار می شوند ، قدرت بازسازی زندگی خود را فراهم می کنند. ما در زمینه درمان ترک اعتیاد سدید تخصص داریم و معتقدیم با استفاده از ابزارهای مناسب می توانید به چرخه اعتیاد پایان دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی کمک به شما ، همین حالا تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان