مواد اعتیاد آرو

تریاک به چه معناست؟ آشنایی با مفهوم و خطرات احتمالی وابستگی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تریاک چیست ؟

تعریف تریاک

 تریاک ، یک ماده مخدر بسیار اعتیادآور است که از دانه های نارس خشخاش، گیاهی از خانواده Papaveraceae به دست می آید. تریاک پس از ریزش گلبرگ های این گیاه، با کمی برش کپسول های بذر خشخاش بدست می آید. غلاف های شکاف دار یک لاتکس شیری ترشح می کنند که لخته می شود و تغییر رنگ می دهد و با قرار گرفتن در معرض هوا به توده قهوه ای لثه ای شکل تبدیل می شود. این تریاک خام ممکن است به صورت پودر خرد شود و یا به صورت حبه فروخته شود. از تریاک مشتقات بیشتری همچنین برای درمان مانند مورفین، کدئین و هروئین بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. تریاک و داروهای بدست آمده از آن را افیون می نامند.

تریاک چیست ؟
تریاک چیست ؟

اثرات فیزیولوژیکی تریاک و مشتقات آن

افیون ها (به عنوان مثال: مورفین، کدئین و تبائین) تأثیرات اصلی خود را بر روی مغز و نخاع وارد می کنند. اقدام اصلی آنها تسکین یا سرکوب درد است. این داروها همچنین اضطراب را کاهش می دهند. ایجاد آرامش، خواب آلودگی و آرام بخشی از اثرات اصلی آن است و ممکن است حالت سرخوشی یا خلق و خوی دیگر را افزایش دهد. مواد افیونی تأثیرات فیزیولوژیکی مهمی نیز دارند: آنها تنفس و ضربان قلب را کند می کنند، رفلکس سرفه را سرکوب می کنند و عضلات صاف دستگاه گوارش را شل می کنند. افیون، در دسته مواد مخدر اعتیاد آور قرار دارند. آنها وابستگی جسمی در فرد ایجاد می کنند و در صورت عدم مصرف، شخص علائم ترک را تجربه می کنند که فقط با ادامه استفاده از دارو قابل تسکین است.

اطلاعات بیشتر
استفاده تفریحی و پزشکی از حشیش: مزایا و مخاطرات هر نوع کاربرد

با استفاده مزمن از تریاک و دیگر مشتقات آن، بدن مقاومتی نسبت به مواد افیونی پیدا می کند، بنابراین برای دستیابی به همان اثر، به تدریج به دوزهای بیشتری نیاز است. مواد افیونی قوی تر مانند هروئین و مرفین، بیشتر از تریاک یا کدئین اعتیاد آور هستند. افیون ها به عنوان داروهای مخدر دسته بندی می شوند زیرا باعث تسکین درد، التهاب و خواب و ایجاد اعتیاد می شوند. مصرف مداوم تریاک باعث بدتر شدن سلامت جسم و روان می شود و عمر را کوتاه می کند.

مواد افیونی به اثر خود بر روی مغز می رسند چراکه ساختار آنها کاملا شبیه مولکول های خاصی به نام اندورفین است که به طور طبیعی در بدن تولید می شوند. اندورفین ها با اشغال مکان های خاص گیرنده در سلول های عصبی خاص (سلولهای عصبی) که در انتقال تکانه های عصبی نقش دارند، درد را سرکوب می کنند و باعث بهبود خلق و خو می شوند. آلکالوئیدهای افیونی قادر به اشغال مکان های گیرنده یکسانی هستند، بنابراین از اثرات اندورفین در سرکوب انتقال تکانه های درد در سیستم عصبی تقلید می کنند.

تاریخچه تریاک

کوکنار یا تریاک، محصول بومی مناطقی که اکنون ترکیه نام دارد، بوده است. در فهرست گیاهان و متون پزشکی آشوریان باستان به گیاه خشخاش و تریاک اشاره شده است. رشد خشخاش به دلیل محتوای تریاک به آرامی از بین النهرین و یونان به سمت شرق گسترش یافت. ظاهرا تریاک در هند و چین در دوران باستان ناشناخته بود و دانش تریاک برای اولین بار در حدود قرن 7 به چین رسید. در ابتدا تریاک به شکل قرص مصرف می شد یا به نوشیدنی ها اضافه می شد. به نظر نمی رسد مصرف خوراکی تریاک خام به عنوان دارو باعث ایجاد اعتیاد گسترده در جوامع آسیای باستان شده باشد.

اطلاعات بیشتر
متادون چیست؟ شناخت کامل از مخاطرات و فواید این ماده در درمان و کاهش وابستگی

تاریخچه تریاک به 3400 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد، زمانی که اولین سوابق کشت و استفاده از آن شناخته شده است.

  • توسط یونانیان باستان و رومیان به عنوان مسکن قوی درد استفاده می شده است. این گیاه در جنوب شرقی آسیا پرورش یافت و توسط سومری ها به عنوان “گیاه شادی” شناخته شد.
  • آشوری ها و مصری ها تریاک نیز مصرف می کردند و آن را در امتداد جاده ابریشم (یک سری مسیرهای مسافرتی) بین اروپا و چین طی می کردند و در آنجا در آغاز جنگ های تریاک در دهه 1800 شرکت داشتند.
  • مخازن تریاک مکان هایی برای خرید و فروش تریاک بودند و همچنین در سراسر جهان به ویژه در جنوب شرقی آسیا، چین و اروپا یافت می شدند.
  • در ایالات متحده در دهه 1800، ماده مخدر تریاک در غرب، از جمله در محله چینی سانفرانسیسکو، بیرون آمد و از شرق به نیویورک گسترش یافت. مهاجران چینی که برای راه آهن و کار با طلا به ایالات متحده می آمدند، اغلب تریاک خود را به دلیل اثرات مست کننده و تسکین دهنده درد با خود می آوردند.

ترک تریاک

شدت علائم ترک تریاک به شدت مصرف مواد در یک فرد بستگی دارد. به عنوان مثال، کسی که با یک اعتیاد طولانی مدت به تریاک دست و پنجه نرم می کند، علائم ترک دردناک تری نسبت به فردی که اخیرا مصرف را آغاز کرده است، تجربه خواهد کرد.

استفاده از تریاک در دوران بارداری می تواند سندرم پرهیز نوزاد را ایجاد کند، اختلالی که با وجود علائم ترک در نوزادان مشخص می شود. بسیاری از نوزادانی که اثرات ترک تریاک را تجربه می کنند، مشکلات گوارشی، کم آبی، استفراغ، گریه های شدید و تشنج را تحمل می کنند.

اطلاعات بیشتر
کلونازپام چیست؟ شناخت کامل از موارد مصرف، عوارض و تأثیرات این دارو بر سلامت

بروز علائم ترک تریاک اغلب به نوع محصول تریاک مصرفی بستگی دارد. به عنوان مثال، افیون هایی با اثر کوتاه مدت مانند مرفین، معمولا حدود شش تا هشت ساعت پس از آخرین استفاده از این ماده، علائم ترک را ایجاد می کنند.

برعکس، مواد افیونی با اثر طولانی مدت مانند متادون، ممکن است علائم ترک را تا سه روز پس از آخرین استفاده ایجاد نکند. اثرات ترک همراه با افیون ها و مواد ساخته شده از تریاک، اثرات طولانی مدت در حدود 10 روز به اوج خود می رسد، اما ممکن است چندین هفته نیز ادامه داشته باشد. برای هموارتر شدن مسیر ترک، می توانید از متخصصین و مشاورین در مرکز ترک اعتیاد خانه سپید کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان