خانه سپید

متادون: کاربرد، اثرات، و مسائل اطراف این دارو (مزایا، ریسک‌ها، تجربه‌ها)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

متادون و اثرات آن روی بدن

متادون چیست؟

متادون دارویی است که در درمان با کمک دارو (MAT) برای کمک به افراد در کاهش یا ترک استفاده از هروئین یا مواد افیونی دیگر استفاده می شود. از متادون برای دهه ها برای معالجه افرادی که به داروهای هروئین و داروهای مسکن اعتیاد دارند استفاده می شود. در صورت مصرف طبق دستور ، بی خطر و موثر است. این امکان را به افراد می دهد تا از اعتیاد خود بهبود یابند و زندگی فعال و پرمعنا را بازیابی کنند. برای دستیابی به نتایج مطلوب ، بیماران همچنین باید در یک برنامه جامع درمانی به کمک دارو (MAT) شرکت کنند که شامل مشاوره و حمایت اجتماعی است.

متادون و اثرات آن روی بدن

متادون چگونه کار می کند؟

متادون با تغییر نحوه پاسخ مغز و سیستم عصبی به درد کار می کند. این علائم دردناک ترک مواد افیونی را کاهش می دهد و اثرات سرخوشی داروهای افیونی مانند هروئین ، مرفین و کدئین و همچنین مخدرهای نیمه مصنوعی مانند اکسی کدون و هیدروکدون را مسدود می کند.

متادون به صورت قرص ، مایع و ویفر ارائه می شود و یک بار در روز مصرف می شود. تسکین درد در اثر دوز متادون حدود چهار تا هشت ساعت طول می کشد. SAMHSA TIP 43: درمان دارویی برای کمک به اعتیاد به مواد افیونی در برنامه های درمانی مواد افیونی – 2012 نشان می دهد که متادون در دوزهای بالاتر ، به ویژه برای مصرف کنندگان هروئین ، م effectiveثر است و به آنها کمک می کند تا در برنامه های درمانی بیشتر بمانند.

اطلاعات بیشتر
از ترک تا تحول: تأثیر مثبت ترک ریتالین بر بهبود کیفیت زندگی

همانند سایر داروهایی که در درمان با کمک دارو (MAT) استفاده می شود ، متادون نیز به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی جامع که شامل مشاوره و مشارکت در برنامه های حمایت اجتماعی است ، تجویز می شود.

چگونه بیمار می تواند متادون دریافت کند؟

بیمارانی که برای درمان اعتیاد به مواد افیونی از متادون استفاده می کنند باید دارو را تحت نظر پزشک دریافت کنند. پس از یک دوره ثبات (بر اساس پیشرفت و انطباق ثابت شده با دوز دارو) ، بیماران ممکن است مجاز به مصرف متادون در خانه بین ویزیت برنامه باشند. طبق قانون ، متادون فقط از طریق یک برنامه درمان با مواد افیونی (OTP) مجاز توسط SAMHSA قابل صدور است.

مدت زمان درمان با متادون در افراد مختلف متفاوت است. طبق م publicationسسه ملی سو Ab مصرف مواد مخدر اصول درمان اعتیاد به مواد مخدر: یک راهنمای مبتنی بر تحقیق – 2012 ، طول دوره درمان با متادون باید حداقل 12 ماه باشد. برخی از بیماران ممکن است سالها به درمان نیاز داشته باشند. حتی اگر بیمار احساس کند که آماده است درمان متادون را متوقف کند ، برای جلوگیری از ترک آن باید به تدریج متوقف شود. چنین تصمیمی باید تحت نظارت پزشک باشد.

ایمنی متادون

متادون می تواند اعتیاد آور باشد ، بنابراین باید دقیقاً طبق دستورالعمل استفاده شود. این امر به ویژه برای بیمارانی که مجاز به مصرف متادون در خانه هستند و نیازی به استفاده از دارو تحت نظارت در OTP نیستند بسیار مهم است. داروی متادون به طور خاص برای هر بیمار متناسب است (زیرا دوزها اغلب تنظیم و تنظیم می شوند) و هرگز نباید با دیگران تقسیم شود یا به آنها داده شود. بیماران برای اطمینان از استفاده ایمن از دارو باید سابقه سلامتی کامل خود را با ارائه دهندگان بهداشت در میان بگذارند.

اطلاعات بیشتر
ترک بوپرنورفین | ترک B2 | روش های ترک بوپرنورفینپ | خانه سپید

سایر داروها ممکن است با متادون تداخل داشته و باعث بیماری های قلبی شوند. حتی پس از از بین رفتن اثرات متادون ، مواد فعال دارو برای مدت طولانی تری در بدن باقی می مانند. مصرف بیشتر متادون می تواند باعث مصرف بیش از حد ناخواسته شود.

نکات زیر می تواند به دستیابی به بهترین نتایج درمانی کمک کند:

هرگز بیش از مقدار تجویز شده استفاده نکنید و همیشه در زمان های تعیین شده مصرف کنید. اگر دوز مصرفی فراموش شد ، یا اگر احساس کرد که م workingثر نیست ، یک دوز اضافی متادون مصرف نکنید. هنگام مصرف متادون ، الکل مصرف نکنید. مراقب رانندگی یا کار با ماشین آلات روی متادون باشید. اگر بیش از حد متادون مصرف می شود ، با 911 تماس بگیرید. مصرف بیش از حد دارو ممنوع است. اقدامات لازم برای جلوگیری از مصرف متادون توسط کودکان انجام شود. متادون را در دمای اتاق و به دور از نور ذخیره کنید. متادون استفاده نشده را با ریختن آن در توالت دور بیندازید.

عوارض جانبی متادون

عوارض جانبی باید جدی گرفته شود ، زیرا برخی از آنها ممکن است نشان دهنده شرایط اضطراری باشد. بیماران باید متادون مصرف خود را متوقف کرده و در صورت مراجعه فوری با پزشک یا خدمات اورژانس تماس بگیرند:

تنفس یا تنفس کم عمق را تجربه کنید احساس سبکی سر یا ضعف کنید کهیر تجربه یا بثورات پوستی. تورم صورت ، لب ها ، زبان یا گلو احساس درد در قفسه سینه تجربه یک ضربان قلب سریع یا تپنده توهمات یا گیجی را تجربه کنید

اطلاعات بیشتر
استرس و افسردگی بعد از ترک ماری جوانا

زنان باردار یا شیرده و متادون

زنان باردار یا شیرده می توانند با خیال راحت متادون مصرف کنند. وقتی ترک یک داروی سوused مصرف شده برای یک زن باردار اتفاق می افتد ، باعث انقباض رحم می شود و ممکن است سقط جنین یا زایمان زودرس ایجاد کند. توانایی متادون در جلوگیری از علائم ترک ، به زنان باردار کمک می کند تا در کنار جلوگیری از خطرات سلامتی مادر و نوزاد ، اعتیاد خود را بهتر کنترل کنند.

انجام درمان نگهدارنده متادون در دوران بارداری نقص مادرزادی ایجاد نمی کند ، اما برخی از نوزادان ممکن است پس از تولد از بین بروند. این به معنای اعتیاد کودک نیست. ترک نوزاد معمولاً چند روز پس از تولد شروع می شود اما ممکن است دو تا چهار هفته پس از تولد شروع شود.

مادرانی که متادون مصرف می کنند هنوز می توانند از شیر مادر تغذیه کنند. تحقیقات نشان داده است که فواید شیردهی بیشتر از تأثیر مقدار کمی متادون است که به شیر مادر وارد می شود. خانمی که به دلیل شیردهی یا نگرانی در بارداری به فکر قطع درمان با متادون است ، باید ابتدا با پزشک خود صحبت کند.

 

 

یک نظر

  1. باسلام . درمان اعتیاد به شیره درروزی سه گرم سخت تر است یا مصرف روزی ۴۰ میل قرص متادون ؟ممنون میشم پاسخ بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان