خانه سپید

همه چیز درباره اختلال خواب | درمان خواب خانه سپید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

همه چیز درباره اختلال خواب

اختلال خواب چیست؟

ترک اعتیاد خانه سپید : اختلالات خواب شرایطی است که منجر به تغییر در نحوه خوابیدن شما می شود. یک اختلال خواب می تواند بر سلامت ، ایمنی و کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. کمبود خواب می تواند بر توانایی شما در رانندگی ایمن تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به سایر مشکلات سلامتی را افزایش دهد.

علائم اختلال خواب

علائم اختلالات خواب شامل خواب آلودگی زیاد در طول روز و مشکل داشتن در خواب شبانه است. برخی از افراد ممکن است در مواقع نامناسب مانند رانندگی به خواب روند. علائم دیگر شامل تنفس به صورت غیرمعمول یا تمایل ناخوشایند به تکان خوردن هنگام تلاش برای خوابیدن است. حرکات یا تجربیات غیرمعمول یا آزار دهنده در هنگام خواب نیز ممکن است. داشتن چرخه خواب و بیداری نامنظم یکی دیگر از علائم اختلالات خواب است.

انواع بی خوابی

حدود 50٪ بزرگسالان گاه به گاه دچار بی خوابی می شوند و از هر 10 نفر یک نفر دچار بی خوابی مزمن می شود. بی خوابی می تواند به تنهایی رخ دهد یا می تواند با شرایط پزشکی یا روانی همراه باشد. بی خوابی می تواند کوتاه مدت باشد ( بی خوابی حاد یا تعدیل کننده ) یا می تواند مدت زیادی ادامه یابد (بی خوابی مزمن). همچنین با دوره هایی که فرد مشکلی در خواب ندارد ، می تواند بیاید و برود. بی خوابی حاد یا تنظیم کننده می تواند از یک شب تا چند هفته طول بکشد. به بی خوابی که فرد حداقل سه شب در هفته و به مدت یک ماه یا بیشتر دچار بی خوابی شود، بی خوابی مزمن می گویند.

اطلاعات بیشتر
ترک مواد افیونی: راهنمایی‌ها و موفقیت‌ها ترک افیونی

بی خوابی کوتاه مدت یا حاد می تواند ناشی از استرس های زندگی باشد (مانند از دست دادن یا تغییر شغل و یا مرگ یکی از عزیزان ) ، بیماری یا عوامل محیطی مانند نور ، صدا یا دمای زیاد یا کم.

بی خوابی طولانی مدت یا مزمن (بی خوابی که حداقل سه شب در هفته و به مدت حداقل سه ماه یا بیشتر اتفاق می افتد) می تواند ناشی از عواملی مانند افسردگی ، استرس مزمن و درد یا ناراحتی در شب باشد.

یک علت شایع بی خوابی مزمن ، پاسخ عاطفی مشروط است. افکار در مورد مشکل خواب (به عنوان مثال ، “اگر امشب خوابم نبرد چطور؟”) و رفتارهایی که پیرامون مشکل خواب ایجاد می شوند ( مثلا چرت زدن) تمایل به طولانی شدن علائم بی خوابی دارند.

آپنه خواب چیست؟

آپنه خواب نوعی اختلال خواب بالقوه جدی است که زمانی اتفاق می افتد که تنفس فرد در هنگام خواب قطع شود. افراد مبتلا به آپنه خواب درمان نشده در طول خواب تنفس خود را به طور مکرر متوقف می کنند.

آپنه خواب دو نوع دارد: انسدادی و مرکزی.

آپنه انسدادی خواب (OSA) بسیار شایع است ‌و علت آن انسداد مجاری تنفسی است . علائم آپنه انسدادی ممکن است شامل خروپف ، خواب آلودگی روزانه ، خستگی ، بی قراری در هنگام خواب ، نفس نفس زدن در هنگام خواب و مشکل در تمرکز باشد. در آپنه خواب مرکزی (CSA) ، راه هوایی مسدود نشده است ، اما مغز نمی تواند به بدن فرمان دهد که نفس بکشد. به این نوع آپنه مرکزی گفته می شود زیرا مربوط به عملکرد سیستم عصبی مرکزی است. افراد مبتلا به آپنه مرکزی ممکن است در طول خواب نفس نفس بزنند اما بیشتر بیداری های مکرر در طول شب را گزارش می کنند.

سندرم پای بی قرار چیست؟

سندرم پاس بی قرار (RLS) نوعی اختلال خواب است که باعث ایجاد تمایل شدید و اغلب مقاومت ناپذیر برای حرکت دادن پاها می شود. این احساس هنگام استراحت مانند دراز کشیدن در رختخواب ، نشستن طولانی مدت مانند مواقع رانندگی یا تئاتر ایجاد می شود. سندرم پای بی قرار معمولاً در عصر رخ می دهد و خوابیدن را دشوار می کند. می تواند با مشکلات خواب آلودگی در روز ، تحریک پذیری و تمرکز همراه باشد. غالباً ، افراد مبتلا به سندروم پای با این کار می خواهند احساس ناراحتی یا استرس  خود را کنترل کنند.

اطلاعات بیشتر
متادون: کاربرد، اثرات، و مسائل اطراف این دارو (مزایا، ریسک‌ها، تجربه‌ها)

ناركولپسي چيست؟

نارکولپسی نوعی اختلال عصبی در تنظیم خواب است که بر کنترل خواب و بیداری تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به نارکولپسی، خواب آلودگی های بیش از حد در طول روز را تجربه می کنند. این حملات ناگهانی خواب ممکن است در طی هر نوع فعالیت و در هر زمانی از روز رخ دهد. برخی از بیماران مبتلا به نارکولپسی ضعف عضلانی ناگهانی را با خنده یا احساسات دیگر تجربه می کنند.

نارکولپسی معمولاً از سنین 15 تا 25 سالگی آغاز می شود ، اما در هر سنی قابل مشاهده است. در بسیاری از موارد ، ناركولپسی تشخیص داده نمی شود و بنابراین درمان نمی شود.

اختلالات خواب چگونه درمان می شوند؟

روش های زیادی برای کمک به تشخیص اختلالات خواب وجود دارد. پزشکان معمولاً بسیاری از اختلالات خواب را به محض تشخیص صحیح می توانند به طور موثری درمان کنند. بعضی از آنها ، روس های زیر را توصیه می کنند:

مشاوره: برخی از متخصصان خواب، رفتار درمانی شناختی را توصیه می کنند. چنین مشاوره ای به شما کمک می کند تا “افکار ناشی از استرس را تشخیص داده، به چالش بکشید و آن ها را تغییر دهید”.

داروها و / یا مکمل ها: بهداشت خواب مانند رعایت برنامه منظم خواب را رعایت کنید.

ورزش منظم داشته باشید، سر و صدا را کم کنید ، نور را به حداقل برسانید، دمای محیط را متعادل نگه دارید تا راحت باشید.

چه داروهایی می توانند به اختلالات خواب کمک کنند؟

ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما ممکن است برخی از داروها و مکمل های زیر را توصیه کند:

ممکن است در برخی موارد بی خوابی ، قرص هایی مثل  ملاتونین ، زولپیدم ، زالپلون ، ازوپیکلون ، راملتئون ، سووروکسانت ، لامبراکسانت یا دوکسپین مفید باشند. سندرم پاهای بی قرار را می توان با گاباپنتین ، گاباپنتین اناکاربیل یا پرگابالین درمان کرد.ناركولپسي ممكن است با تعداد زيادي محرك يا داروهاي محرك بيداري ، مانند مودافينيل ، آرمودافينيل ، پيتوليزانت و سلريامفتول درمان شود.

اطلاعات بیشتر
تاثیر مصرف مواد مخدر و الکل روی جنین در دوران بارداری | خانه سپید

چند نکته برای داشتن یک خواب خوب شبانه چیست؟

با اطمینان از اینکه اتاق خوابتان راحت ، خنک ، ساکت و تاریک است ، یک محیط خواب بهینه ایجاد کنید. مثبت فکر کنید. از خوابیدن با یک ذهنیت منفی ، مانند “اگر امشب خواب کافی نداشته باشم ، فردا چگونه روز را پشت سر می گذارم؟” بپرهیزید.  در اتاق خواب خود تلویزیون تماشا نکنید ، غذا نخورید ، کار نکنید و از کامپیوتر استفاده نکنید.

یادداشتی از کلینیک خانه سپید

اختلالات خواب ممکن است کشنده نباشد ، اما کیفیت زندگی شما را آنقدر زیاد و به شدت تحت تأثیر قرار می دهد که می تواند تفکر ، وزن ، عملکرد در مدرسه / کار ، سلامت روان و سلامت جسمی شما را مختل کند. موارد شایع مانند نارکولپسی ، بی خوابی ، سندرم پاهای بی قرار و آپنه خواب مانع از داشتن خواب عمیق طولانی و طولانی می شوید که برای عملکرد در بهترین حالت نیاز دارید.

سلامتی و در نتیجه کیفیت زندگی شما به خواب خوب بستگی دارد. بهداشت خواب را رعایت کنید و دستورالعمل های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را دنبال کنید. اگر مشکل اختلال خواب دارید، از مراجعه به ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود دریغ نکنید. کلینیک درمانی و ترک اعتیاد خانه سپید با داشتن کادری مجرب ، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان