بلاگ

اعتیاد و تاثیر مواد بر روی زنان باردار

زمان مطالعه: 4 دقیقه

اعتیاد و تاثیر مواد بر روی زنان باردار

 زمانی که یک زن باردار می شود برای او خیلی مهم است که زندگی سالمی داشته باشد ، به مقدار کافی غذای مغذی بخورد ، مقدار کافی استراحت مرتبا ورزش کند . همچنین ضروری است از هر چیزی که برای او یا بچه اش مضر است اجتناب کند . برای یک زن باردار ، سوء مصرف مواد از دو لحاظ خطرناک است

اعتیاد زنان
اول اینکه ممکن است داروها مانع از توانایی او برای حاملگی شود .
دوم اینکه بعضی داروها می تواند مستقیما رشد قبل از تولد را مختل کنند . تاثیر مستقیم و غیر مستقیم مواد در دوران بارداری احتمال اینکه نوزاد به دارو و مواد مصرف شده در دوران بارداری اعتیاد پیدا کند و یا اینکه در اواخر دوران بارداری در داخل رحم بمیرد . بعضی داروها باعث سقط جنین و یا ناقص الخلقه نمودن جنین خواهد شد و یا به دنیا آوردن نوزاد کم وزن وضعیف و یا نوزاد دچار عفونت های مزمن و حاد ریوی می شود
تاثیر سیگار در زنان باردار :
مصرف مداوم سیگار در دوران حاملگی احتمال تولد نوزادانی نارس با وزن کم از حد متوسط را افزایش می دهد . همچنین سیگار باعث سقط حاملگی خارج رحمی ، کوتاه قد شدن نوزاد ، خونریزی های غیر طبیعی حین بارداری و حتی مرده زایی و همچنین افزایش احتمال نا به هنجاری در صورت همچون لب شکری و شکاف کام ، بروز مشکلات تنفسی ، اختلالات عصبی _ رفتاری ایجاد می کند و خطر کم شدن بهره هوشی و بروز بیماری کم توجهی و پر تحرکی با مصرف سیگار بالا می رود .

اطلاعات بیشتر
اعتیاد در نگاهی عملی: تعریف و تفاوت‌های آن با مصرف عادی

کافیئن :

کافیئن ماده محرک سیستم عصبی مرکزی بوده وسبب وابستگی فیزیکی و روانی می شود نوشیدن مقادیر زیاد قهوه و چای که حاوی کافیئن می باشد موجب به تاخیر انداختن لقاح ، کاهش وزن نوزاد در زمان تولد و افزایش ضربان قلب می شود و در حین بارداری باید خیلی کم مصرف شود .
داروهای آرام بخش _ خواب آور :
چنانچه داروها در سه ماهه ی دوم و سوم بارداری استفاده شود از جمله داروهای خواب آور و بنزو دیازپین ها منجر به شکاف کام و شکاف لب و نارسایی تنفسی وضعف و بی حالی در نوزاد خواهد شد .
الکل :
مصرف الکل در دوره حاملگی بسیار خطرناک است . حدود 3/1 نوزادانی که مادران الکلی دارند دچار نقایص عمده ی جسمی و روانی خواهند شد .
مصرف الکل برروی جنین سبب عوارضی چون سندرم رشد کودک دچار تأخیر شده عوارض قلبی عروقی وضایعات صورتی جمجمه ای می تواند در نوزاد دیده شود . مشکلات هوشی ، عوارض مغزی ، کوچکی سر از جمله عوارض مصرف الکل در دوران بارداری می شود . مصرف الکل منجر به سقوط های مکرر نیز می شود و احتمال ابتلا به بیش فعالی ،اختلال یادگیری و تشنج می شود .
مواد افیونی (تریاک ، هرویئن ، متادون ،شیره و ……)
مواد افیونی به راحتی از سد جفت می گذرند و موجب بروز وابستگی نوزاد به آن می شوند . اگر مادر دچار علایم ترک شود . امکان بروز سقط یا زیمان زودرس پیش می آید . در بهترین حالت باید زن باردار در دو ماه آخر بارداری پاک باشد تا در بچه علایم ترک مشاهده نشود . در مواردی که هرویئن مصرف می شود برنامه نگهدارنده ی متادون بسیار کم خطر تر می باشد . شدت علایم ترک در نوزاد بستگی به میزان ماده ی مصرفی مادر و مدت زمان مصرف او دارد . نوزادی که از مادر وابسته به مواد به دنیا می آید به عوارض زیر از جمله : لرزش ، گریه های بلند ،کاهش خواب و اشتها ،خمیازه ، عرق کردن و عوارض پوستی مبتلا می شود و استفراغ شدید و مداوم و همچنین خطر مرگ ناگهانی نوزاد بالا خواهد رفت .

اطلاعات بیشتر
ترک کردن مواد مخدر در جوانان و نوجوانان

آ مفتامین و کوکایین :

مصرف کوکائین به صورت تزریقی ،استنشاقی و تدخینی عوارضی در دوران بارداری ایجاد می کند و موجب مرگ نیز می شود به دلیل اختلال در جریان خون جفت و کم تر رسیدن غذا و اکسیژن به جنین کم شده ، فشار خون و ضربان قلب جنین بالا خواهد رفت . تولد نوزاد نارس ،سقط خود به خودی ،جفت سر راهی و کنده شدن جفت نیز از عوارض مصرف کوکائین می باشد و همچنین مواد محرک شامل شیشه ، کریستال ، مت آمفتامین ، آمفتامین ها (x ، کراک ،اکستازی ،قرص ICE) جزء مواد محرک سیستم عصبی اند که حالت برانگیختگی ایجاد می کند و انواع مختلف آن به روشهای خوراکی ، تدخینی ، تزریق داخل وریدی استعمال می شوند . عوارض آنها در دوران حاملگی شامل : مسمومیت حاملگی( با فشار خون بالا ،تورم بدن ، دفع پروتئین در ادرار خانم حامله و در صورت شدید بودن تشنج و گاه مرگ مادر تظاهر می کند ) ، کاهش اکسیژن رسانی به جنین ، کاهش رشد جنین ، خونریزی مغزی در جنین و مادر ، ناهنجاری مادرزادی قلبی ، عروقی ، عظلانی اسکلتی ، شکاف کام و مرده زایی است .
اگر نوزادی به شکل ناخواسته ای معتاد شده چطور می شود ترک داد ؟
معمولا در خانه نمی توان نوزاد را ترک داد چرا که هم به دارو احتیاج دارد و هم آنقدر بی قرار است که نمی توان او را آرام کرد و حتما باید در درمانگاه و یا بیمارستان تحت نظر پزشکان مجرب ترک داد زیرا با توجه به علایم نوزاد درجه و میزان اعتیاد او را تشخیص ودرمان را آغاز می کنند و ترک کامل نوزاد بسته به اقتصاد خانواده و مقاومت بدن نوزاد و زمان و میزان مصرف مادر دارد . ولی موادی مانند شیشه تا مدتها در بدن نوزاد باقی می ماند و نمی توان منکر آن شد و باید تحت درمان طولانی مدت قرار بگیرند . در غیر این صورت اعصاب آنها آسیبهای جبران ناپذیری می بینند.

اطلاعات بیشتر
اعتیاد چه تاثیری بر مغز می گذارد ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonمشاوره رایگان